رئیس همایش و مدیر اجرایی اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین، سی ان جی و خدمات وابسته گفت: اجرای طرح سی ان جی در مجموع 45 میلیارد دلار سود داشته و در سالهای اخیر به صرفه جویی مستقیم 140 میلیون دلاری منجر شده است.
علی محمودیان با بیان اینکه از سال 1398 و پس از تصویب مصوبات شورای اقتصاد در خصوص تبدیل رایگان یک میلیون و دویست و شش هزار خودروی عمومیبه دوگانه سوز وضع صنعت سی ان جی متحول شد، افزود: از همان موقع صنعت 20 ساله سیان جی مجددا رونق پیدا کرد و اثرات مستقیم و غیر مستقیم مطلوبی را بر جای گذاشت. وی با بیان اینکه با شروع عملی طرح توسط پیمانکاران در اوایل سال 1399 تمام کارخانههای تولید مخازن و کیتهای سی ان جی شروع به فعالیت کردند و کارگاههای تبدیل نیز در سراسر کشور فعال شدند، افزود: این صنعت زمینه ساز اشتغالزایی بیش از 50 هزار نفر در بیش از 2500 جایگاه و کارخانه تولید مخازن سی ان جی و کیت و همچنین بیش از هزار مرکز خدمات خودروهای گاز سوز(کارگاه تبدیل) در سراسر کشور شده است و در واقع در گام دوم توسعه صنعت سی ان جی پس از وقفه ای، مجددا از سال 1398 و با مصوبه شورای اقتصاد دوباره آغاز شد.
به گفته وی این طرح تاکنون حدود 90 میلیون دلار هزینه در بر داشته و بیش از 140 میلیون دلار صرفه جویی مستقیم ناشی از جایگزینی سوخت سی ان جی بجای بنزین را بر جای گذاشته و با توجه به گستردگی این صنعت در تمام ایران، موجب رونق تولید در کشور نیز شده است. محمودیان ادامه داد: از سویی اجرای کامل طرح با توجه به جامعه هدف اصلی آن که وانتهای عمومیو تاکسیها بوده است، میتوانست باعث جایگزینی بیش از 12 میلیون لیتر بنزین با سی ان جی بطور روزانه شود که برابر تولید بنزین در 5 پالایشگاه تهران، تبریز، شیراز، لاوان و کرمانشاه میباشد. وی تصریح کرد: علاوه بر تمام مزایای مستقیم فوق با وجود این طرح دولت در مقاطعی سهمیه خودروهای عمومیرا در کارگروه اجرایی بند 8 کم کرده که همگی به پشتوانه این طرح بوده و طبق برآوردهای اولیه، میزان صرفه جویی غیر مستقیم آن بسیار بیشتر از صرفه جویی غیر مستقیم طرح است که آمار دقیق آن را میتوان از وزارت نفت دریافت کرد. مدیر اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین تاکید کرد: با وجود این مزیتها، طرح در 9 ماه اخیر با مشکلات زیادی مواجه بوده و عملا متوقف شده که ضرر و زیان زیادی برای کشور به همراه داشته است.
وی با اشاره به اینکه در صورت اجرای این طرح همانند آغاز به کار آن، اکنون میبایست حدود 500 هزار خودرو تبدیل شده بود، اظهار کرد: این امر میتوانست به صرفه جویی روزانه حدود 6 میلیون لیتر بنزین منجر و باعث جلوگیری از واردات بنزین در شرایط خطیر تحریمهای کنونی گردد، اما متاسفانه تبدیل خودروهای به گاز سوز در حدود 200 هزار خودرو باقی مانده است.
محمودیان افزود: در واقع عدم اجرای طرح در ماههای اخیر علاوه بر ایجاد ضرر و زیان به پیمانکاران که با تولید و آماده سازی برای 300 هزار لوله،مخزن و کیت قطعات گاز سوز آمادگی کامل اجرای فرایند تبدیل را دارند، باعث به هم خوردن تعادل سبد سوخت و واردات بنزین به کشور پس از چند سال خودکفایی نیز خواهد شد.
به گفته این مقام مسئول به جای استفاده از این فرصت بی نظیر ملی برای صرفه جویی بنزین و صادرات آن و در نتیجه ارزآوری برای کشور در شرایط سخت تحریم ظالمانه، فرصت سوزی کرده و با توجه به مصرف بنزین که نزدیک به تولید بنزین شده است، در آینده نزدیک فرصت صادرات را با واردات بنزین عوض خواهیم کرد. این مقام مسئول عنوان کرد: با یک حساب کتاب ساده میتوان متوجه شد که در صورت واردات روزانه 6 میلیون لیتر بنزین به کشور در آینده نزدیک، دولت میبایست سالانه حدود 2 میلیارد دلار در شرایط کنونی ارزی کشور، به واردات بنزین تخصیص دهد که تامین آن بسیار سخت خواهد بود. علی محمودیان بیان کرد؛ بر اساس مصوبه هیئت محترم وزیران از خرداد سال 1398 به ازای هر متر مکعب سی ان جی که مالکان خودروهای گاز سوز، گاز سی ان جی زده اند 392 ریال جمع اوری شده است، که مجموع این مبالغ تا به امروز بالغ بر 1000 میلیارد تومان است. که مقرر بود این مبلغ برای ایمن سازی و کمک هزینه مالکان خودروهای گاز سوز جهت دریافت گواهی سلامت و کمک هزینه تعویض مخازن فرسوده پرداخت شود. این 1000میلیارد تومان متعلق به مالکان خودروهای گاز سوز هستند. چرا ساز و کار این مهم توسط وزارت نفت و صمت اجرا نمیشود؟
وی در بخش دیگر صحبتهای خود از عدم اجرای مصوبه شورای اقتصاد در باره احداث 700 جایگاه سی ان جی و توان داخلی برای اجرای این طرح که میتوانست از صرفه جویی حاصل از طرح تبدیل خودروها نیز برای آن استفاده کرد انتقاد کرده و توجه دولت به این مصوبه را که میتواند باعث تسهیل دسترسی این سرمایه عظیم ملی گردد، خواستار شد. محمودیان ضمن هشدار در خصوص وضعیت نگران کننده موانع ایجاد شده در 9 ماهه گذشته، که کشور را از صادر کننده بنزین به وارد کننده بنزین تبدیل خواهد کرد؛ ورود مدبرانه رئیس جمهور محترم به منظور حمایت از اشتغالزایی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری و همچنین جلوگیری از واردات بنزین و رونق گرفتن تولید داخلی در سال تولید دانش بنیان و اشتغالزا را خواستار شد.