چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱

چرا مردم بی‌اعتماد شدند؟

محمدحسین روانبخش
می‌پرسد: رئیس سه قوه چند بار اعلام کردند که موضوع فوت مهسا امینی را پیگیری می‌کنند، با خانواده‌اش صحبت کرده‌اند و دستورهای اکید داده‌اند؛ دیگر چه باید بکنند که مردم باور کنند موضوع در حال رسیدگی است؟ راست می‌گوید! اگر روز و روزگاری دیگر بود، یکی از این اطمینان دادن‌ها کافی بود، اما بارها و بارها مردم به بازی گرفته شده‌اند و حالا تجربه‌شان آن‌ها را راهبری می‌کند.
بگذارید به عنوان مشتی که نمونه خروار است، فقط شش اتفاق از شش ماه رفته امسال را مثال بزنم؛ برای اینکه بدانیم چطور سوال‌های مردم تلنبار شد و اعتمادشان سلب می‌شود:
1- فروردین؛ در زمانی که ساده‌زیستی رئیس مجلس گوش فلک را کر کرده بود؛ همو که لیست اموالش را روی یک کاغذ نوشته بود که فقط ۲ میلیون در حسابم دارم و...، ناگهان معلوم شد که همسر و دخترش برای خرید سیسمونی به ترکیه رفته‌اند. نتیجه چه شد؟ آیا کسی بابت فریب مردم از آنها عذرخواهی کرد؟ نه! از قالیباف بابت مظلومیتش عذرخواهی شد!
2- اردیبهشت؛ قیمت برنج و مرغ و ماکارونی و باگت و... یک شبه دو برابر شد. در حالی که مردم دیگر توان پخت ماکارونی به عنوان ساده‌ترین غذا را از دست می‌دادند، چه کردند: از دو نابازیگر استفاده کردند که بگویند وضع مردم بهتر هم شده است. به رسانه‌ها هم توصیه کردند که به جای استفاده از عبارت «حذف ارز ترجیحی» بنویسید «اصلاح نظام یارانه‌ای»!
3- خرداد؛ ساختمان متروپل ریخت و مردم آبادان عزادار شدند. کسی جوابی به این سوال نداد که عبدالباقی مالک آن چه ارتباط‌هایی داشته که چنین بنایی را ساخته. شرکای او در ساخت و در قتل مردم چه کسانی بودند؟ و از همه مهمتر اینکه آیا عبدالباقی یک استثنا بوده یا عبدالباقی‌‌ها این سال‌ها در حال جولان در کشور هستند. مرگ عبدالباقی هم مجهولی بود که برای مردم توضیح کافی داده نشد.
4- تیر؛ فیلمی منتشر شد از مادری که مانع حرکت ون پلیس می‌شود و التماس می‌کند که دختر مریضش را نبرند. پاسخ حرکت خطرناک ون بود که مادر را عقب می‌راند. با واکنش مردم، اعلام شد که افرادی که چنین کردند توبیخ شدند. اما معلوم نیست آن‌ها که بودند!! ن
می‌شد مثل سپیده رشتو آن‌ها را هم به تلویزیون می‌آوردند تا مردم اعتراف و ندامت را در چهره‌شان می‌دیدند؟!
5- مرداد؛ متنی از میرحسین موسوی منتشر شد و سوالاتی شکل گرفت. به جای اینکه به آنها پاسخ داده شود میرحسین ساده‌لوح و خودفروخته و فراماسونر شد.
6- شهریور؛ مهسا امینی درگذشت...
بقیه‌اش را خودتان کامل کنید!