مینو خانی:

جایزه پژوهش سال باید در راستای ارتقای بدنه سینما باشد

یک عضو شورای علمی و هیات داوری جایزه پژوهش سال سینمای ایران معتقد است حرکت به سمت دانش‌افزایی برای سینمای ایران با نگاه علمی و پژوهشی به سینما امکان‌پذیر است.
مینو خانی (عضو شورای علمی و هیات داوری جایزه پژوهش سال سینمای ایران و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه هر جایزه، مسابقه و رقابت پژوهشی یکی از مهمترین اقداماتی است که سازمان‌ها و نهادها انجام می‌دهند؛ چراکه اساسا پژوهش در هر زمینه‌ای همان چیزی است که باعث رشد و پیشرفت آن موضوع می‌شود، اظهار داشت: جایزه پژوهش سال سینمای ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و قطعا برگزاری آن بستر مناسبی برای نگاه علمی، بنیادی و میان‌رشته‌ای به این هنر،صنعت، رسانه خواهد بود.
وی ادامه داد: این اتفاق به ویژه باعث توجه دانشجویانی می‌شود که در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری باید پژوهشی انجام دهند که یک سرمایه‌گذاری مادی و معنوی جدی‌ را می‌طلبد. حال اگر بدانند فرصتی هست که نتیجه پژوهش آن‌ها دیده می‌شود و مورد ارزیابی و رقابت جدی‌تر از فضای دانشگاه قرار می‌گیرد، قطعا با انگیزه بیشتری کار خود را انجام خواهند داد.
عضو شورای علمی و هیات داوری جایزه پژوهش سال سینمای ایران با اشاره به اینکه ایران کشوری است که تاریخ شکل‌گیری سینما در آن تفاوتی با تاریخ ابداع سینما در جهان ندارد، مطرح کرد: به نظر من باید این جایزه و رقابت، سال‌های پیشتر از این راه‌اندازی می‌شد تا به رشد اصولی‌تر آن و شناسایی معضلات و حل مشکلات آن کمک می‌کرد؛ اما برگزاری پنجمین دوره آن با گذشت صد سال از حیات سینما در ایران، نشان از آن دارد که این جایزه بسیار دیر راه افتاده است.
وی افزود: البته این بدان معنی نیست که سینماگران و مسئولان سینمایی وظیفه و مسئولیت خود در قبال سینما را انجام نداده‌اند یا سینماگران در ارتباط با موضوع اثر خود مطالعه نمی‌کنند، بلکه بدین معناست که پژوهش‌های سینمایی با محورها و ابعاد مختلف و البته مبتنی بر اصول علمی، یعنی انجام پژوهش با توجه به معضلات، خلاها، نیازها، آسیب‌شناسی‌ها، مطالعه فرصت‌ها و تهدیدها، ارزیابی نگاه و نیاز مخاطبان و البته با بداعت و نوآوری از هر کدام از این منظرها می‌توانست کمک بیشتری به رشد سینمای کشور کند.
خانی درباره اهمیت پژوهش در سینما توضیح داد: همانگونه که گفتم پژوهش در هر موضوع و از هر وجهی کمک به رشد بهتر، سریع‌تر، عقلانی‌تر و علمی‌تر آن موضوع است. سینما با توجه به میزان توجهی که از سوی مخاطبان به آن می‌شود و در میان هنرها در همه جهان و نه فقط در ایران، پرمخاطب‌ترین هنر است و دلایل متقن‌تر برای پژوهش و نیاز بیشتر به آن وجود دارد. هنر-صنعتی که مخاطب انبوه دارد، باید دقت عمل بیشتری به خود و عملکردش و حتی آینده‌اش داشته باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه سینما اساسا چه برای سازنده آن چه برای مخاطبش دانش و آگاهی است، تصریح کرد: اگر هر کدام از ما به تجربه زیسته سینمایی‌مان دقت کنیم، می‌بینیم بسیاری از آگاهی‌هایمان را از طریق پرده نقره‌ای به دست آورده‌ایم.