گروه اجتماعی – جواد سازگار: اتوبوس و مترو جزو مهمترین وسایل نقلیه ای است که قشر کم برخوردار مردم از آن استفاده میکنند. برای همین همواره قیمت اتوبوس و مترو برای عموم مردم مهم و تعیین کننده است. اما حالا شورای شهر تهران تصمیم عجیبی گرفته و با توجیههای عجیب اعضا و بخصوص رئیس این شورا میخواهد بلیت اتوبوس و مترو را به بی سابقه ترین شکل بالا ببرد و به این ترتیب گام دیگری در سخت تر کردن زندگی برای مردم در تهران بردارد!
بر اساس اخبار اعلام شده اعضای شورای اسلامیشهر تهران در یکصد و سی و ششمین جلسه علنی شورای اسلامیشهر تهران در نوبت عصر بررسی لوایح نرخ کرایه حمل و نقل عمومیدر دو بخش اتوبوس و تاکسی را در دستور کار داشتند در بررسی نرخ بلیت اتوبوس در خطوط مختلف نهایتا با اکثریت آراء افزایش میانگین ۴۰ درصد را به تصویب رساندند. همچنین در جلسه پیش از آن نرخ کرایه بلیت مترو با افزایش متوسط ۲۵ درصد به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسیده بود!
مهدی چمران رئیس شورای اسلامیشهر تهران که در مواردی چون استخدام داماد زاکانی و افشای فیش حقوق نجومیدختر یکی از اعضای شورای شهر نشان داده که برای توجیه این قبیل مسائل به هر شکل ممکن دریغ نمیکند ردر این هفته نیز برای توجیه قیمت سرسام آور مترو و اتوبوس دست به کار شد و گفت: چرا ما باید بگوییم نرخها همین میزان باشد؟ اگر اینگونه عمل کنیم برای سال بعد از آن باید رقم افزایش دو برابری باشد و این فشار وارد میکند.
وی افزود: ما ۱۰ هزار میلیارد تومان را برای توسعه شبکه مترو و اتوبوس در نظر گرفته ایم و این رقم برای بلیت مترو نیست؛ قیمت بلیت مترو و اتوبوس یکی از ارزان ترین قیمتهاست و حتی با کشورهای همسایه نیز قابل مقایسه نیست. وی با بیان اینکه بلیت مترو در تهران نصف قیمت بلیت در مشهد است، یادآور شد: باید درآمد افراد را افزایش داد نه اینکه قیمت بلیت را پایین نگه داشت؛ چراکه تغییر یکباره آن به مردم فشار خواهد آورد.
این سخنان چمران به معنای فشار مضاعف بر مردم و همچنین کاهش استفاده از وسایل نقیله عمومیاست اما او در این زمینه هم سعی کرد توجیهاتی ارائه دهد و تأکید کرد: اگر مترو به درستی خدمات ارائه دهد و به موقع حرکت کند و مردم منتظر نمانند، قطعاً از مترو استفاده خواهند کرد و با خودروی شخصی تردد نمیکنند!
مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه برای بهره برداری مترو در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: قیمت بلیت با هزینه استهلاک ۱۶ هزار تومان و بدون هزینه استهلاک ۱۲ هزار و ۵۲۰ تومان است اما به صورت میانگین سه هزار و ۱۷۰ تومان از مردم دریافت و در واقع ۷۵ درصد یارانه از سوی ما پرداخت میشود.
وی تأکید کرد: پیشنهاد بنده این است که رقم بلیت حداکثر ۲۵ درصد افزایش پیدا کند و در روزهای آلودگی هوا و اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل، تخفیف برای استفاده از حمل و نقل عمومیدر نظر گرفته شود.
در ادامه مهدی چمران اعلام کرد: افزایش قیمت بلیت مترو حداکثر ۲۵ درصد و میزان تخفیف خرید بلیت در ساعات غیر اوج سفر نیز ۱۰ درصد باشد.
جالب اینجاست که ارقام اعلامیاز سوی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل عمومیبر اساس پیشنهاد شهرداری تهران مبنی بر افزایش ۳۱ درصدی بوده و شورای شهر تهران با تصویب افزایش ۲۵ درصدی نرخ بلیت مترو در واقع قیمتهای شهرداری را اصلاح کرده است! البته این امر نیز میتواند محتمل باشد که شهرداری آن مبلغ را پیشنهاد داده باشد تا افزایش 25 درصدی را نوعی حمایت از مردم توسط شورای شهر تبلیغ کند!
این در حالی است که مقامات شهری امروز تهران درباره معیشت مردم ادعاهای بسیار دارند. زاکانی شهردار تهران بارها ادعا کرده است که « نمیتوانیم با معیشت مردم بیگانه شویم و مدعی باشیم که مدیریت شهری را به درستی انجام میدهیم». او که سال گذشته نقش کاندیدای «سوپر پوششی» را برای سید ابراهیم رئیسی بازی میکرد در ایام تبلیغات انتخاباتی شعار میداد: «توانمندی داخل کشور بالا است. اینکه چرا با این وضع اسفناک ارائه میشود، نشان از ناکارآمدی و قبیلهسالاری است که من با این موارد رقابت خواهم کرد. این حق مردم نیست که با این وضعیت اقتصاد و معیشت زندگی کنند، چرا که گرسنگانی داریم که باید سنگ بر شکم خود ببندند تا بتوانند بخوابند» اما حالا با همراهی شورای شهر تهران برای معیشت سال آینده مردم تهران برنامههایی تدارک دیده تا زندگی را بیش از پیش برای آنها سخت کند.