دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳

ملودرام دلواپسان به وقت ظریف

امین جمشیدزاده
در سینما یا هنر هفتم، ملودرام (Melodrame)، اثری نمایشی یا ادبی است که پی رنگ آن احساسی و متقدم به شخصیت پردازی است. شخصیت‌ها در ملودرام، ساده و معمولا کلیشه‌ای هستند؛ ملودرام روایتی احساسی با شخصیت‌هایی ساده است که یا خیلی خوب هستند یا خیلی بد و اغلب از زبانی تصنعی و اغراق‌آمیز استفاده می‌کنند.
برعکس رخدادها و مسائلی که در سپهر سیاست منطقه و نظام بین‌الملل به وجود آمده است و هر لحظه فضای سیاست آبستن رخدادهای غیر قابل پیش‌بینی تازه‌ای است؛ ما در این ایام شاهد تحولات میدانی مختلف در این وادی مواجه و روبرو هستیم.
در سپهر سیاسی داخل کشور، چندان با مسئله یا چالش خاصی روبرو نیستیم که محل مناقشه و چالش میان جامعه، دولت و قوای سه گانه در بحبوحه وضعیت ملتهب منطقه خاورمیانه باشیم. از قضا بر شاکله و چارچوب گفتمان وفاق ملی دکتر مسعود پزشکیان، مسائل طوری در حال گذر و سپری شدن هستند که قوای سه گانه در کنار یکدیگر به مرتفع ساختن مسائل مختلف و همچنین مشکلات و مصائب کالبد جامعه مشغول هستند. در این خلال جامعه نیز همچنان مطالبات خویش از قبیل حل و مرتفع شدن مسئله فیلترینگ، FATF و به ویژه در رأس این دو مسئله که در بالا ذکر شد مسائل اقتصادی و معیشتی را به جد و به ضرس قاطع کماکان مد نظر خود دارند و به‌دنبال حل شدن و رفع آنها است.
اگرچه دولتی‌ها در این حوزه‌ها نیز خبرهای امیدوارکننده و خوشی با سیگنال‌ها و فیدبک نشاط و شادی به پیکره جامعه القا کرده‌اند که این دست قضایا، حل و فصل و مرتفع خواهد شد. اکنون در چنین فضا و اتمسفری که همه چیز روان و آرام در حال جلو رفتن و پیشتازی است.
ظاهرا دلواپسان و تندروهای بهارستان دوازدهم که از پایه رابطه و میانه‌ای با آرامش ندارند و گفتمان وفاق ملی دکتر مسعود پزشکیان را از ابتدای شروع به کار دولت در دو ماه گذشته و حتی قبل از آن چه در دوران تبلیغات انتخاباتی و کارزار دو مرحله انتخابات در ۸ و ۱۵ تیر ۱۴۰۳ هنوز برنمی‌تابند؛ به جد به دنبال گاف‌های کابینه و رئیس جمهوری و سوژه‌های تازه هستند تا بر سیاق هنر هفتم و همان ضرب المثل معروف ما ایرانی‌ها «شهر آشوب شود.» و «شهر به هم بریزند.» و بلوایی تازه ایجاد کرده و از این نمد کلاهی برای خویش و جریان تندروی خود ببافند.
ادامه در صفحه 3