پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۳
محمد لقمانیان، عروسک گردان«لقمه» انتقاد کرد

صحنه‌ تئاتر دست رَپرها و اینفلوئنسرهای اینستاگرام

محمد لقمانیان عروسک گردان«لقمه» وعضو انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر گفت: در بررسی عملکرد خانه تئاتر در درجه نخست باید ارزیابی کرد که تا چه اندازه هنر نمایش برای سیاستگذاران فرهنگی در سطح کلان، مسئولان وزارتخانه فرهنگ وارشاد اسلامی، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط این حوزه مهم است؟ و بعد از دریافت این پاسخ، می‌توان بررسی کرد که خانه تئاتر در چه شرایطی قرار دارد. اما معتقدم تا زمانی که هنرمندان و اهالی تئاتر درگیر معیشت و بیمه و بازنشستگی هستند؛ نمی‌توان ارزیابی درستی نسبت به مسائل پیرامونی تئاتر،از جمله خانه تئاتر داشت.
محمد لقمانیان در مجموعه تلویزیونی «کلاه قرمزی» همراه با ایرج طهماسب عروسک گردانی فامیل دور و صداپیشگی بچه فامیل را بود و در مجموعه «مهمونی» عروسک گردانی نیز شخصیت‌های قیمه، روح و پشه را انجام داد. البته ناگفته نماند که لقمانیان با عروسک گردانی و صداپیشگی شخصیتی به نام «لقمه» به جامعه غیر هنری معرفی شد.
این عروسک گردان و صداپیشه که عضو انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر است؛ در ادامه بررسی پرونده خانه تئاتر گفت: هنر نمایش و تئاتر اساسا مسئله مدیران نیست و به تبع آن خانه تئاتر و مسائل پیرامون این نهاد صنفی نیز موضوع مورد بررسی در سیاست‌های کلان مسئولان فرهنگی نیست.»
او همچنین به وضعیت معیشتی اعضای خانه تناتر، کشمکش درون انجمن‌ها وعدم توجه وزارت ارشاد به هنر تئاتر و دیگر مسائل خانه تئاتر اشاره کرد.
لقمانیان درباره ارزیابی از وضعیت خانه تئاتر گفت: باید به این نکته اشاره کنم که اساسا هنر تئاتر و اهالی آن برای مدیران و مسئولان فرهنگی مهم نیستند بنابراین مسائل اساسی اهالی تئاتر هیچگاه به شکل سازماندهی شده در خانه تئاتر حل و فصل نمی‌شود.
واقعیت این است گرانی، بیکاری و تورم فشار مضاعف بر جامعه وارد کرده است و اعضای خانه تئاتر هم عضوی از این جامعه هستند وانتظارات‌شان به حداقل‌ها یعنی بیمه و بازنشستگی تقلیل پیدا کرده است. در واقع اعضا از ترس اینکه بیمه حداقلی‌شان قطع نشود به هرحال همکاری می‌کنند که البته خرده‌ای وارد نیست چون به هر حال حیات‌شان به این امور گره خورده است و به نوعی مجبور به مشارکت هستند.
وی گفت: متاسفانه شاهد حضور رَپرها و اینفلوئنسرها اینستاگرام به عنوان بازیگر بر صحنه تئاتر هستیم. چرا؟ چون حضور آنها برای اجراها پولسازی می کند. این در حالی است که هنر ارزشمند تئاتر باید آنقدر پول داشته باشد تا کارآفرینی کند نه اینکه دست نیاز به سوی چهره‌های پول‌ساز اینستاگرامی دراز کند و یکی از وظایف خانه تئاتر فراهم آوردن فضای کار برای اهالی تئاتر است نه چهره‌های پولساز!
ولی در نهایت تاسف باید بگویم که خانه تئاتر منفعل شده و هنرمندان این عرصه چشم‌انداز روشنی از آینده حرفه‌ای خود ندارند.