سه شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳
الیکا عبدالرزاقی:

آموزشگاه‌های بدون مجوز، با دریافت پول آدرس نادرست به هنرجوها می‌دهند

الیکا عبدالرزاقی بازیگر سینما و تلویزیون که به عنوان یکی از داوران بیست ‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان آثار ارسالی به بخش کودک این جشنواره را داوری می‌کند؛ معتقد است جشنواره‌هایی مانند تئاتر و فیلم که برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود علی‌رغم اهمیت ذاتی آنها، آنگونه که باید مورد توجه آموزش و پرورش به عنوان یکی سیستم‌های مهم و بزرگ آموزشی قرار نمی‌گیرد و در مدارس آموزش‌های به منظور یادگیری این هنر داده نمی‌شود.
به گزارش خبرآنلاین، بیست ‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان این روزها در در شهر تاریخی همدان در بخش‌های مختلف از جمله خردسال، کودک، نوجوان، نمایش‌های خیابانی و غیره در حال برگزاری است و الیکا عبدالرزاقی در کنارهنرمندانی چون بهرام شاه محمدلو، رضا بابک، گیتی قاسمی و فریبا دلیری بخش نمایش‌های مربوط به کودک را به داوری نشسته است. این بازیگر سینما درباره موضوعات کلان جشنواره و اهمیت به ذات وجودی کودکان و نوجوانان سخن گفت.
الیکا عبدالرزاقی بازیگر تئاتر و سینما با اشاره به ای مطلب که دوره کودکی و نوجوانی مهمترین مرحله آموزشی انسان در خانواده و محیط مدرسه است؛ گفت: با پذیرش این موضوع که بودجه مناسبی برای برگزاری جشنواره‌های ویژه کودکان و نوجوانان تخصیص داده نمی‌شود؛ اما واقعیت این است که همه امور منوط به بودجه نمی‌شود و نمی‌توان منکر نقش وزارت آموزش و پرورش در آموزش هنر و تربیت نیروی انسانی شد. از همین رو کودکان و نوجوانان ما نیاز دارند که در مدارس با حضور مربیان و مدرسان آموزش دیده در این حوزه، هنر و به خصوص هنرهای نمایشی و تئاتر را به عنوان هنر مادر یاد بگیرند. داور بیست ‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در پاسخ به این نکته که اهمیت به یادگیری هنر از طریق خانواده‌ها شکل می گیرد و خانواده‌ها هم با توجه به مشکلات مالی توان پرداخت چنین هزینه‌هایی را ندارند؛ گفت: جدا از خانواده اگر سیستم آموزش و پرورش را در نظر بگیریم قطعا گزاره آموزش بی هزینه خواهد بود. به همین دلیل است که اصرار دارم این نوع از آموزش‌ها باید به صورت رایگان در مدارس انجام شود. و این آموزش هم نباید منوط به کلان شهرها باشد بلکه دورتا دور ایران استعدادیابی در زمینه هنرهای نمایشی صورت گیرد.
این داور حشنواره تئاتر کودک و نوجوان در ادامه صحبت های خود با اشاره به این مطلب که کلاس‌های بازیگری نیاز به آسیب شناسی دارد؛ اظهار داشت: برای برپایی یک کلاس آموزشی باید مراحل سختی را برای مجوز طی کرد. کما اینکه من و امین زندگانی این مراحل را طی کردیم تا موفق به کسب مجوز کلاس بازیگری شدیم. اما برخی آموزشگاه‌ها هستند که بدون مجوز و با دریافت پول اندکی از خانواده‌ها آدرس نادرستی برای پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان‌شان می‌دهند ولی وقتی برای آموزش نزد ما می‌آیند می‌بینیم عملا هیچ آموزش بازیگری ندیده اند و فقط پول دریافت کرده‌اند.