سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
سیدعلی خمینی:

راه بقای نظام غیر از حرف زدن و اقناع مردم نیست

حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی در نشست مسئولان نهادهای جمهوری اسلامی در کشور عراق که به مناسبت چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در بیت امام خمینی در نجف اشرف برگزار شد، بیان کرد: بیش از هر تعبیری می‌توان انقلاب اسلامی ملت ایران را یک انقلاب فرهنگی دانست. یعنی قبل از آنکه خیابان‌های کشور توسط ملت فتح شود، این قلوب مردم بود که متحول شد و تغییر کرد.
وی افزود: تا وقتی که قلب‌ها دگرگون نشود و در مسیر قرار نگیرد، شما نمی‌توانید خیابان‌ها را فتح کنید. کار بزرگ امام (ره) هم همین بود. تاثیر در قلوب و تحولی که در قلوب میلیون‌ها نفر ایجاد کرد، این کار فرهنگی بزرگ و عمیق را رقم زد.
کرامت بزرگ امام کیمیاگری
قلب‌ها بود
نوه حضرت امام(ره) ادامه داد: ما امروز وقتی در جامعه خودمان با وجود این همه امکانات فرهنگی، با انواع و اقسام مشکلات روبرو می‌شویم و نمی‌توانیم با جوانان امروز سخن گفته و آنها را قانع کنیم، تازه به اهمیت کار امام پی می‌بریم.
وی اضافه کرد: در چنین شرایطی، باید به یاد بیاوریم که زمانی، پیری در این دنیا می‌زیست که توانست قلب میلیون‌ها نفر را مسخّر کند. صدها هزار نفر را به راه اسلام رهنمون کند. صدها هزار نفر را بی هیچ فشاری محجبه کند. صدها هزار جوان را به وادی نماز و روزه و عبادت بکشاند. اینکه یک فرد در خانه محقرش در نجف اشرف باشد و بتواند در تمام روستاها و شهرهای کشور اقدام فرهنگی خود را بگستراند و قلوب ملت را تسخیر کند حقیقتا کرامتی بزرگ است!
وی ادامه داد: حرکتی که این پیر ایجاد کرد و تغییری که در جامعه بوجود آورد، الی الان قابل لمس است. شما ویژگی جوانان و نوجوانانی که در دوره انقلاب زیستند و رشد و نمو کردند را هنوز هم به چشم خود می‌بینید.
نوه حضرت امام (ره) ادامه داد: این چه ایده، چه روحیه و چه روحی بود که دمیده شد و میلیون‌ها نفر را احیا کرد؟ میلیون‌ها نفر را به عرصه آورد و حتی در محدوده مرزهای ایران نماند. صدور طبیعت انقلاب بود که اتفاق افتاد. این روح در یک قفس نمی‌گنجید. این فکر و ایده روز به روز مرزهای کشورهای مختلف را درنوردید. همه دنیای استکبار در مقابلش ایستادند اما تا وقتی که اصالت خود را داشت و تا وقتی اصالت خود را داشته باشد، گام به گام پیش رفت و خواهد رفت.
تأثیر انقلاب اسلامی بر جبهه ی مقاومت
وی بیان کرد: تلاش فلسطینی‌ها برای مقاومت و حفظ سرزمین‌های خود از اشغال، پیش از انقلاب هم بود اما رویه اصلی آن رویه ملی گرایی، ناسیونالیسم و چپ گرایی بود. اما هویت اسلامی آن پس از پیروز انقلاب اسلامی ایران در 1979 پر رنگ و تقویت شد. جهاد اسلامی در سال 1981 تاسیس شد. جزب الله لبنان 1982 و حماس در 1987 تاسیس شد. اینها همه از برکات کدام حرکت است؟
یادگار امام (ره) یادآور شد: اینکه اسلام به‌عنوان یک عنصر حرکت و یک عنصری که برای دنیای امروز سخن دارد در مواجهه با ظلم و اشغال‌گری می‌تواند به‌عنوان یک عامل موثر و موثرترین عامل اقدام کند، از کجا بوجود آمد؟ اثر کدام اندیشه بود؟
وی افزود: نمی‌گویم در سال‌های قبل گروهای اسلام‌گرا نبودند، اما این بی‌انصافی است که بگوییم رشد امیدها و امیدبخشی به این گروه‌ها در سایه سار اسلام امام و انقلاب ایران نبود. این انقلاب بود که توانست گفتمان خود را به دنیا عرضه کند و طرفداران خود را در دنیا پیدا کند. اگر انقلاب نبود، امروز نه از حماس خبری بود و نه از حماسه حماس!
ریشه‌ها و نتایج عملیات طوفان الاقصی
سید علی خمینی سپس به تحلیل طوفان الاقصی و بررسی ریشه‌ها و نتایج آن پردخت و گفت: شما حادثه طوفان الاقصی را نمی‌توانید از گذشته‌اش منفک کنید و بگویید یک حادثه بود، شروع شد و تمام شد! باید برای تحلیل درست طوفان الاقصی دو فاکتور «ریشه‌های این حرکت» و «نتایج این حرکت» را لحاظ کرد. اگر چشمتان را نسبت به این دو فاکتور ببندید، اصلا نمی‌توانید تحلیل کنید.
وی در تحلیل اولین ریشه ی طوفان الاقصی گفت: مردمی را تصور کنید که زمینشان غصب شده است، جوانانشان کشته شدند، خانه‌هایشان ویران شده است، بعد نگاه می‌کنند و می‌بینند مسلمانانی که باید پشت و پناه و یاور آنها باشند، روز به روز یکی بعد از دیگری به بهانه عادی سازی روابط با جنایت‌کاران می‌نشنید و سخن از تطبیع سر می‌دهند. این یکی از منشاءها است. منشا خرابی‌های غزه نشست و برخواست سران عرب با اسرائیل است. نمی‌توانی با قاتل من دست بدهی و به من بگویی زندگی با نکبت را برگزین.
نوه حضرت امام(ره) تاکید کرد: وقتی به سمت عادی سازی رفتید، نباید توقع داشته باشید که انسان آزاده که ظلم را هر روز می‌بیند؛ ساکت بنشیند. آنها فکر می‌کردند عادی سازی روابط صلح می‌آورد. اما وقایع نشان داد که نشست و برخواست با اسرائیلی‌ها در هر دو طرف جنگ می‌آفریند.
متقاعد کردن افکار عمومی جهان، دستاوردی بزرگ
سید علی خمینی گفت: همراه کردن افکار عمومی جهان برای پذیرش دنیای بدون اسرائیل مسئله کمی نیست.
وی ادامه داد: افکار عمومی باید قانع شوند. مسیر تاریخ را که نگاه کنید، آنچه به نظر می‌رسد این است که تا قبل از طوفان الاقصی اسرائیل به‌عنوان کشور حاکم و برنده و فلسطینی‌ها به‌عنوان قومی که باید هضم شود، لحاظ می‌شدند. حقی برای آنها حتی به عنوان کشور مستقل دوم قائل نبودند. امروز این گفتمان در دنیا غلبه پیدا کرده است که به این نحو نمی‌توان منطقه را مدیریت کرد و پرونده ی دوکشوری روی میزها آمده است! افکار عمومی می‌گوید نمی‌توان همه کشور دست کسی باشد که 50 هزار نفر را می‌کشد و خم به ابرو نمی آورد!
پیش بینی آینده منطقه
نوه ی امام خمینی گفت: آنچه با نظر به صفحه ی منطقه به چشم می‌آید این است که در آینده نزدیک بنیامین نتانیاهو باید از منطقه ما برود. بعد دو کشوری در منطقه تصویب و تا حدودی اجرا می‌شود. این مسئله شاید سال‌ها طول بکشد و بعد اسرائیل از بین خواهد رفت!
ترک خوردن تفوق گفتمانی غرب
سید علی خمینی در ادامه سخنان خود به تفوق غرب بر دنیا اشاره کرد و گفت: تفوق غرب در همه کشورها دو حیطه داشت: سخت و نرم. گاهی می‌آمدند و می‌کشتند و تفوق می‌یافتند و امروزه بیشتر گفتمان خود را تبلیغ می‌کنند! می‌گویند ما حقوق بشر برای شما آوردیم، از انتخابات آزاد سخن می‌گوییم، همه جا را می‌خواهیم درست کنیم. آدمیزاد باید با یکدیگر حرف بزند و بخندد. با این گفتمان و ظاهر آراسته‌شان و به پشتوانه ی اقتصاد موفقشان می‌خواستند بر کشورهای مختلف تفوق فرهنگی پیدا کنند، اما امروز در بسیاری از زمینه‌ها زبانشان بسته است. ولذا می‌بینید که در چند ماه گذشته دیگر در مورد عدم رعایت حقوق بشر در ایران صحبت نمی‌کنند!!
حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی ادامه داد: وقتی کشوری را تشویق می‌کنید که 50 هزار نفر را با بمب می‌کشد و خم به ابرو نمی‌آورد، افکار عمومی به شما اجازه نمی‌دهد درباره حقوق بشر صحبت کنید، زیرا شما صلاحیت اینکه از حقوق بشر صحبت کنید را ندارید و خنده دار است. وگرنه حقوق بشر جمهوری اسلامی که تغییر نکرده است! ما قائل به حقوق بشر هستیم اما این خنده‌دار است که شما درباره حقوق بشر حرف بزنید.
نوه حضرت امام(ره) توضیح داد: امروز در این شرایط سخت و برهه دشوار، باید تلاش کنیم رضایت مردم خودمان را حفظ کنیم. با مردم حرف بزنیم، آنها را قانع کنیم، مشکلات را صادقانه با مردم در میان بگذاریم. راه بقای نظام غیر از این نیست. حماس چرا از بین نرفت؟ زیرا در سرزمین غزه مردم با او همراه بودند. اگر مردم با شما همراه باشند، شرق و غرب عالم نمی‌توانند شما را از بین ببرند کما اینکه نبردند. ما هشت سال سخت‌ترین جنگ را تحمل کردیم و نظام از بین نرفت.
وی با اشاره به تحلیل یکی از کارشناسان عرب افزود: این کارشناس ایران را -و نه جمهوری اسلامی را- به یک مرد تشبیه کرده بود که اگر 10 دقیقه بخوابد و چشم‌هایش را بر هم بگذارد، می‌میرد. اگر 10 دقیقه چشم‌ها را بر هم بگذاریم دشمنان ما بیدارند. باید عامل موفقیت خود را حفظ کنیم. گفتمانمان استقلال، آزادی، جمهوریت، و اسلام باشد. ما باید تمام تلاشمان این باشد. تا وقتی مردم را داریم از هیچ چیز نباید بترسیم و هیچ چیز نباید ما را نگران کند.
اگر روز به روز با فساد و دنیا طلبی مردم را از خود دور کردیم
ضربه می‌خوریم
حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی ادامه داد: امام وقتی گروهی می‌خواستند در کشور کودتا کنند، گفتند که فرض کنید از آسمان چند جا را هم زدید، روی زمین چه می‌خواستید بکنید؟ تا وقتی مردم را داشته باشیم و مسئولان ما دنبال کسب رضایت مردم باشند، هیچ چیز ما را شکست نمی‌دهد. اگر روز به روز با فساد و دنیا طلبی مردم را از خود دور کردیم، ضربه می‌خوریم و عامل شکست ما همین خواهد بود.
وی افزود: امام تحلیل کردند که همان که شما را ایجاد کرد و موفق کرد، عامل بقای شماست.
ما نباید از عوامل بقای خود کوتاه بیاییم. روز به روز تلاش کنیم تا آرمان‌ها: استقلال، آزادی، جمهوریت و اسلامیت را با تمام لوازم در جامعه پیاده کنیم و رضایت مردم را کسب کنیم.
اگر رضایت مردم را کسب کردیم، بدانیم که شکست‌ناپذیر خواهیم شد.