سه شنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۴

نگرانی بین‌المللی از کاهش آب دریای خزر

اگرچه روسیه به دلیل مشکلات جابه‌جایی محموله‌ها به شرق و جنوب در خزر عمیقا تحت تأثیر قرار گرفته است، جمهوری خلق چین همچنین به طور فزاینده ای برای حمل و نقل کانتینری به آسیای مرکزی به دریای خزر متکی است (نگاه کنید به EDM، ۱۱آوریل ۲۰۲۳). سطح آب دریای خزر سال هاست که در حال کاهش است و منجر به گسترش خط ساحلی شده که بحث‌های آکادمیک را در مورد اینکه آیا این یک مسئله دائمی است یا می‌تواند در دهه‌های آینده معکوس شود برانگیخته است. پل گوبل در دیلی مانیتور مقاله ای نوشته که خلاصه آن می‌شود: کاهش سطح آب دریای خزر باعث کاهش میزان محموله‌ای می‌شود که کشتیها می‌توانند حمل کنند و توانایی روسیه و جمهوری خلق چین برای استفاده از دریا برای شبکه‌های تجاری شمال-جنوب و شرق-غرب را تضعیف می‌کند.هم روسیه و هم جمهوری خلق چین به استفاده از مسیرهای زمینی در اطراف دریای خزر ادامه خواهند داد، اما به دلیل کمبود شبکه‌های حمل و نقل و بی ثباتی سیاسی در منطقه، با مشکلات پیچیده‌ای روبرو هستند.مسکو و پکن به دنبال راه‌های جدیدی برای کارآمد کردن این کریدورها خواهند بود، تلاش‌هایی که احتمالا فشار بیشتری بر کشورهای ساحلی وارد می‌کند تا به آنها اجازه دهد تا از گلوگاه فزاینده خزر عبور کنند.
دیپلماسی ایرانی به قلم بهرام امیراحمدیان آورده است، کاهش سطح آب در دریای خزر باعث کاهش تعداد کشتی‌های باری می‌شود که این آب می‌تواند امکان حمل و نقل دریایی را فراهم کند و همچنین موجب کاهش عملکرد بنادر اصلی این دریا خواهد شد.
این کاهش هم کریدور شمال-جنوب روسیه و هم «ابتکار کمربند و جاده» جمهوری خلق چین را تهدید می‌کند (کاسپین هرالد، ۱۵مارس).اگرچه روسیه به دلیل مشکلات جابه‌جایی محموله‌ها به شرق و جنوب در خزر عمیقا تحت تأثیر قرار گرفته است، جمهوری خلق چین همچنین به طور فزاینده‌ای برای حمل و نقل کانتینری به آسیای مرکزی به دریای خزر متکی است (نگاه کنید به EDM، ۱۱آوریل ۲۰۲۳). سطح آب دریای خزر سال هاست که در حال کاهش است و منجر به گسترش خط ساحلی شده که بحث‌های آکادمیک را در مورد اینکه آیا این یک مسئله دائمی است یا می‌تواند در دهه‌های آینده معکوس شود برانگیخته است (پنجره ای بر اوراسیا، ۲۷ مارس ۲۰۲۴؛ ۲۱
سپتامبر ۲۰۲۴).