پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۴

مغایرت «احیای تحریم‌ها علیه ایران» با منشور ملل متحد

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد در نامه‌ای مفصل خطاب به دبیرکل و شورای امنیت، به‌شدت از اقدامات اخیر برخی کشورهای غربی و دبیرخانه سازمان ملل متحد در خصوص ادعای «احیای» تحریم‌های پیشین شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد و آن را فاقد هرگونه وجاهت حقوقی و مغایر با منشور ملل متحد و تصمیمات الزام‌آور شورای امنیت دانست.
به گزارش ایسنا، نماینده دائم روسیه در این نامه، تصریح کرد که اعلامیه دبیرخانه سازمان ملل با ادعای «اعمال مجدد» قطعنامه‌های ۱۶۹۶، ۱۷۳۷، ۱۷۴۷، ۱۸۰۳، ۱۸۳۵ و ۱۹۲۹ نه‌تنها بی‌اساس است، بلکه عملاً به معنای تحریف آشکار تصمیمات شورا و نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ محسوب می‌شود.
«واسیلی نبنزیا» خاطرنشان کرد که پیش‌نویس ارائه‌شده از سوی کره جنوبی برای تمدید رژیم خاتمه تحریم‌ها و نیز پیش‌نویس مشترک روسیه و چین به‌منظور تمدید اعتبار قطعنامه ۲۲۳۱، با مخالفت آمریکا، بریتانیا و فرانسه مواجه شد و به تصویب نرسید. وی افزود که این سه کشور غربی، همراه با برخی اعضای غیردائم شورا، عملاً در برابر تلاش‌ها برای ایجاد فضای بیشتر جهت مذاکره در خصوص مسئله هسته‌ای ایران ایستادند و مسیر تقابل و تشدید تنش را انتخاب کردند.
سفیر روسیه سپس به ادعای سه کشور اروپایی مبنی بر فعال‌سازی سازوکار موسوم به «اسنپ‌بک» در تاریخ ۲۸ اوت ۲۰۲۵ پرداخت و آن را مطلقاً فاقد اعتبار دانست.
وی تصریح کرد که بریتانیا، فرانسه و آلمان نه تنها الزامات فرایند حل‌وفصل اختلافات مندرج در برجام که جزء لاینفک قطعنامه ۲۲۳۱ است را رعایت نکرده‌اند، بلکه با نقض‌های مکرر خود، اساساً صلاحیت استناد به این سازوکار را از دست داده‌اند. بدین ترتیب، ابلاغیه شروع فرآیند سازوکار اسنپ‌بک فاقد هرگونه ارزش حقوقی بوده و نمی‌تواند به‌عنوان ابلاغیه‌ای معتبر طبق بند عملیاتی ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ تلقی گردد. وی یادآور شد که وزرای خارجه روسیه، چین و ایران نیز در نامه مشترک مورخ ۲۸ اوت این موضع را رسماً به دبیرکل و شورا اعلام کرده‌اند.