کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شان خانه ملت را خدشه دار نکنید

کرم محمدی

9 دی 1397 ساعت 23:53

هنوز چند روزی از انتشار کلیپ هایی از برخورد چند نماینده محترم مجلس با ارباب رجوع نگذشته است. کلیپ هایی که انتقاد جدی افکار عمومی را بدنبال داشت و این انتقادها کماکان ادامه دارد.


هنوز چند روزی از انتشار کلیپ هایی از برخورد چند نماینده محترم مجلس با ارباب رجوع نگذشته است. کلیپ هایی که انتقاد جدی افکار عمومی را بدنبال داشت و این انتقادها کماکان ادامه دارد. اگر چه نگارنده این سطور برخلاف بسیاری از هم وطنمان بزرگوارم در قضیه نماینده سراوان،نوع برخورد و اقدام  کارمند گمرک و فرد ارباب رجوعی که نماینده را از گمرک بیرون کرد؛ خالی از ایراد‌  نمی داند اما بحث نوشته حاضر به  اتفاق جلسه علنی مجلس شورای اسلامی  در روز حضور رئیس جمهور   بر می گردد.
در این روز خانه ملت میزبان رییس جمهور مملکت برای تقدیم بودجه سالیانه بود‌.این از بدیهیات است که مباحث مربوط به دخل وخرج کشور، بسیار مهم و خطیر بوده و نمایندگان محترم باید بند بند آنرا بررسی و پس از شنیدن نظرات موافق و مخالف رای و نظر خود را اعمال نمایند.
اما با کمال تاسف به هنگام ارائه گزارش و سخنرانی رییس جمهور محترم؛ چند  نماینده  با تجمع در مقابل جایگاه سخنرانی و سر و صدا؛ موجب قطع  سخنان حسن روحانی گردیدند.
به صراحت قانون،وظیفه اصلی نماینده مجلس قانونگذاری و نظارت بر اجرای آن است.متاسفانه از چند دوره قبل مباحث منطقه ای در منظر برخی از وکلا جای مباحث ملی و کلی را گرفته و هر دوره  این روند پر رنگ تر شده و بعنوان یکی از آسیب های فراروی تنها مرجع قانون گذاری کشور خودنمایی می کند. اینکه نمایندگان محترم مجلس در کنار انجام وظایف اصلی، مشکلات و مسائل حوزه های انتخابیه را پیگیری نمایند، ایرادی ندارد اما اگر بحث های منطقه ای به اولویت اول مبدل شوند، کار بجایی می رسد که  ارائه و توضیحات بودجه سالیانه کشور، برای جمعی به حاشیه رانده شده و اولویت دوم محسوب می گردد.خروجی چنین تفکری ، "گوشت قربانی" شدن بودجه و سر برآوردن ردیف هایی است که سفره مردم را کوچک و کوچک تر کرده و با " نفوذ" ایجاد شده اند.
 پیگیری مسائل منطقه ای سازوکار خاص خود را دارد.به قول معروف هر سخن جایی و هر نکته مکانی.براساس قانون اساسی رییس جمهور بعد از مقام معظم رهبری دومین شخصیت کشور و بالاترین مقام اجرایی است.حفط حرمت او آنهم در مرکز قانون گذاری که طبیعتا محل شور و مشورت و تصمیم براساس  عقلانیت است؛ امری بدیهی است.
مجلس خانه ملت نام دارد.خشت خشت این خانه با خون بهترین فرزندان این کشور تثبیت و امنیت آن برقرار شده است.حرمت این جایگاه از ضروریات بوده و در مرحله اول با اجاره نشینان آن ؛ یعنی نمایندگان محترم است.نمایندگان مجلس برای مدت محدودی بعنوان مستاجر در این خانه  خواهند بود.انتطار آن است تا آداب و اخلاق سکونت در آن را رعایت کنند.
ضمن احترام خاص برای وکلای مجلس؛ به صراحت باید گفت آنچه روز پنجشنبه و به هنگام تقدیم لایحه بودجه توسط جمع محدودی از نمایندگان رخ داد، به هیچ وجه زیبنده شان و جایگاه مجلس نبود.
فراموش نکنیم که حرکات؛ اخلاق و رفتار و منش مقامات کشور و از جمله نمایندگان مجلس در منظر افکار عمومی قرار داشته و بخش قابل توجهی از مردم نسبت به اینگونه اقدامات انتقاد جدی دارند.
هیات نظارت بر رفتار نمايندگان لازم است به این موضوع ورود کرده و البته نتیجه بررسی ها و اقدامات را نیز به اطلاع عموم برساند.امید آنکه دلسوزان مجلس؛ اجازه ندهند خدشه ای به جایگاه رفیع خانه ملت وارد گردد.
 


کد مطلب: 100117

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/100117/شان-خانه-ملت-خدشه-دار-نکنید

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir