۰
يکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۰

تیم ملی ایران، با شخصت و منظم در راه فینال

شهرام اصغری
طبق برنامه، تیم ملی کشورمان در مرحله نیمه نهایی نهایی مسابقات جام ملت های 2019 امارات، روز هشتم بهمن ماه به مصاف تیم ملی ژاپن می رود. تیم ملی در حالی به مصاف ژاپن می‌رود که در پنج دیدار قبلی خود بازی های خوب و خیره کننده ای به نمایش گذاشت و نشان داد در این دوره از مسابقات از قدرت بسیار بالایی برخوردار است و یکی از مدعیان اصلی کسب جام قهرمانی به شمار می رود.
تیم ملی ایران، با شخصت و منظم در راه فینال
طبق برنامه، تیم ملی کشورمان در مرحله نیمه نهایی نهایی مسابقات جام ملت های 2019 امارات، روز هشتم بهمن ماه به مصاف تیم ملی ژاپن می رود. تیم ملی در حالی به مصاف ژاپن می‌رود که در پنج دیدار قبلی خود بازی های خوب و خیره کننده ای به نمایش گذاشت و نشان داد در این دوره از مسابقات از قدرت بسیار بالایی برخوردار است و یکی از مدعیان اصلی کسب جام قهرمانی به شمار می رود.
ایران و ژاپن که در حال حاضر با قرار گرفتن در رتبه ۲۹ و ۵۰ رنکینگ فیفا در رده اول و سوم قاره آسیا جای دارند تاکنون 21 بار به عناوین مختلف به مصاف هم رفته‌اند. 9 بار ایران و 6 بار ژاپن بازی را برده و بازی دو تیم 6 بار هم مساوی شده است.
حدود ۱۴ سال از آخرین بازی رسمی ایران و ژاپن می‌گذرد. دیداری که در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان برگزار شد و با شکست ۲ بر یک یوز‌ها به اتمام رسید. البته از آن تاریخ به بعد ایران و ژاپن تنها یک بار با هم بازی کرده اند. ۲۱ مهر ۹۴ ایران در ورزشگاه آزادی به مصاف شاگردان وحید هلیل هودزیچ رفت و در نهایت به تساوی یک بر یک رضایت داد که مهدی ترابی برای ایران و یوشینوری موتو برای ژاپن گلزنی کردند.
در این دوره از رقابت ها، فوتبالی که تیم ملی و شاگردان کی روش به نمایش می‌گذارند کلاس بالا و نظم خاصی دارد و عملکرد بازیکنان و تیم اکثر کارشناسان و مفسران فوتبال را به تحسین وا داشته است.
بی جهت نیست سبک بازی تیم کی‌روش را با تیم ملی آلمان مقایسه کنیم که از بازیکنان بلند قامت و سرزنی سود می برد و با قدرت از زمین و هوا دروازه حریفان را مورد حمله قرار می دهد. (مخصوصا بازی های تیم ملی آلمان در مسابقات 2014 برزیل که تیم میزبان را نیز درهم کوبید.)
با اینکه تیم ملی بازی های تدارکاتی خوب چندانی برگزار نکرده بود، اما رفته رفته به شرایط آرمانی و ایده‌آل خود نزدیک شد و کارلوس کی‌روش هم با ایجاد برخی تغییرات در ترکیب اصلی تیم، به هدف رسید. تیم ما در مقابل ویتنام برای رویارویی با حریفان شرق آسیایی تمرین کرد و توانست در ادامه چین را با ارائه بازی هوشمندانه از سر راه بردارد.
در بازی با ژاپن نیز اگر انصاری فرد مثل طارمی با سردار هماهنگ باشد، شکست این تیم شرق آسیایی نیز دور از دسترس نخواهد بود. تیم ملی حالا نه در دفاع مشکل دارد و نه در خط حمله یا درون دروازه، بنابراین می توانیم امیدوار باشیم تیم ملی بتواند حتی با نتیجه مشابه با نتیجه بازی چین، این تیم را هم شکست دهد و به فینال مسابقات این دوره راه یابد. درون دروازه هم که بیرانوند آماده باید همچنان به حفظ رکورد کلین شیت خود تلاش کند. قطری‌ها نیز مثل ایران در پنج بازی متوالی دروازه خود را بسته نگه داشته اند اما آنها به مصاف اماراتی می روند که در مقایسه با ژاپن و روی کاغذ حریف آسان تری به نظر می رسد.
در تیم ملی فعلی بدون توجه به نتایج حاصله، واقعاً شخصیت تیمی بازیکنان، وظیفه شناسی آنها، تک ضرب بازی کردن ملی پوشان و اتحاد و همدلی اعضای تیم بسیار ستودنی است و انگیزه آنها را برای کسب عنوان قهرمانی دو چندان می کند. کی روش مسعود شجاعی پا به سن گذاشته را نیز در اردو دارد و به او بازی زیادی هم نمی‌دهد اما نه تنها هیچ حاشیه ای از جانب او در تیم ایجاد نمی شود بلکه خود او عامل اتحاد بازیکنان است. همه بازیکنان یک دل و متحد برای کسب عنوان قهرمانی تلاش می‌کنند فقط برخی بازیکنان نباید بیش از حد به انتقادها و برخی پست‌های فضای مجازی توجه کنند و تمرکز خود را از دست بدهند.
تیم ما در بازی با عراق نشان داد حتی برای رویارویی با مسائل حاشیه‌ای نیز بسیار تمرین کرده و بازیکنان از تمرکز خوبی برخوردار هستند. یادمان نرفته، در صحنه‌ای که بازیکنان عراقی سامان قدوس را هُل دادند او هرگز مرتکب خشونت نشد و در دام بازیکنان حریف نیفتاد..
از خصلت ژاپنی هاست که با حوصله و خونسردی بالایی بازی کنند و یادمان باشد ژاپن تنها تیمی از آسیا بود که در مسابقات جام جهانی روسیه توانست از مسابفات گروهی صعود کند. آنها در سال های اخیر بر خلاف انتظار روی پاس های تند و تیز و ضربات سر خطرناک ظاهر می شوند که تیم ما می تواند با ارائه یک بازی فیزیکی در شروع بازی راحت تر به اهداف از پیش تعیین شده دست یابد.
کی‌روش هم تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا با کسب عنوان قهرمانی و ارائه بازی های مقتدرانه، پاسخ کوبنده ای به منتقدان بدهد تا تیم ایران پس از 43 سال، جام هفدهم را مقتدرانه بالای سر ببرد.
 
کد مطلب: 101898
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *