۰
پنجشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۲۶

روابط عمومی سایپا و اصل پاسخگویی به افکار عمومی

محمد صفوی
در خبرها آمده بود مرکز اطلاع رسانی سایپا به لحاظ اطلاع رسانی در رتبه سرآمدان قرار گرفته و محبوبیت بالایی کسبه کرده است.
روابط عمومی سایپا و اصل پاسخگویی به افکار عمومی
در خبرها آمده بود مرکز اطلاع رسانی سایپا به لحاظ اطلاع رسانی در رتبه سرآمدان قرار گرفته و محبوبیت بالایی کسبه کرده است.
از خواندن این خبر بسیار مشعوف شدم اما مردم و متقاضیان خرید خودرو نظر دیگری دارند و متعقد هستند این مرکز توجهی به تماسها و درخواستهای آنها ندارد. شاید مرکز پاسخگویی سایپا در عدم پاسخ به شهروندان سرآمد شده است!
اصولا" مراکز پاسخگویی به مشتریان و اطلاع رسانی به ذینفعان جامعه بر این اساس بنا شده اند که با تنویر افکار عمومی زمینه بهبود مدیریت عالی سازمان خود را فراهم کرده و به عنوان  سخنگوی عامه شهروندان از میزان نارضایتی های ساختار قدرت به بکاهند و با برگزاری  جلسات متعدد با اندیشمندان و صاحب نظران  به ویژه اصحاب رسانه ناملایمات را کاهش داده و مقبولیت  ساختار مدیریتی متبوع خویش را در اذهان عمومی  توسعه دهند.
 از سوی دیگر باید گفت وظایف روابط عمومی و مراکزی نظیر مرکز پاسخگویی سایپا جلوگیری از بحران است  که با رصد کردن معضلات و انجام نظرسنجی از مشتریان قبل از تولید یک محصول اطلاعات و نیازهای مشتریان را دسته بندی کرده و در اختیار مدیریت ارشد شرکت یا سازمان قرار داده و نظریات مختلف را در یک  جمع بندی با حضور نخبگان به مدیریت گزارش می دهند تا با خیال راحت و آرامش بیشتری زمینه توسعه و  فعالیت ها فراهم شود.
 مثلا" شرکت سایپا از مردم نظرخواهی کند که چقدر از کیفیت اتومبیل های تولید شده در سال قبل راضی بوده اند  و میزان خسارت ناشی از عدم کیفیت و میزان محبوبیت کالاهای تولیدی دارای کیفیت را نیز به صورت مشخص  اطلاع رسانی کنند و با فرآیند متقاعد سازی آشنا بوده و مدیریت را به سوی توجه به کالای با کیفیت بیشتر متقاعد کرده و با اطلاع رسانی صحیح و حرفه ای به مخاطبان و مشتریان سایپا آنها را در خرید خود نیز متقاعد سازند اما به نظر می رسد در برخی مراکز خودروسازی، روابط عمومی این سازمان های عریض و طویل تبلیغات یکسویه و یک‌جانبه و اغراق های  تبلیغاتی بیشتر از سایر عناصر مورد توجه قرار گرفته است. تبلیغات گسترده و پر هزینه و کم اثر نه تنها متقاعد سازی خریداران را به صورت کارشناسی انجام نمیدهد بلکه آرا علمی و نظرات کارشناسی در مجموع تبلیغات عوام فریبانه راه به جایی نمی برد. به هر حال لابد  هیئت داوران محترمی که مرکز پاسخگویی به مشتریان سایپا را به عنوان نمونه اعلام کرده اند دلایل عامی و کارشناسی مد نظر قرار داده اند اما به نظر نگارنده  افکار عمومی ضمیر باطنی مردم ایران است که در مورد سایپا و دستاوردهایش قضاوت می کند و افکار عمومی به قول جناب دکتر سید محمد دادگران استاد علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه های  کشور، دادگاهی است که در آن همه مردانی که نگاهها را به سوی خود برمی گردانند ناچارند حضور بیابند و پاسخگو باشند .
این روزها برخی مسئولان و متولیان دستگاه‌های دولتی و نهادهایی که به عنوان نماینده های صنوف و اتحادیه‌های صنفی نیز فعالیت دارند، منافع صنفی و رانتی را به منافع ملی ترجیح داده و اصولا"پاسخگویی را امری زشت می‌پندارد. نظیر اتحادیه صنف نمایشگاه داران که دلالان اصلی خودرو از بین آنها هستند که نه تنها به افکار عمومی پاسخگو نیستند بلکه بعضی از رسانه ها را عناصری مزاحم تلقی می‌کنند و از بعضی از رسانه ها متاسفانه به نفع دلالی خود سود می برند. در پایان باید گفت در یک جامعه مردمسالار، رسانه‌های جمعی زمینه ساز بستر گفتگو و خلق و ایجاد موضوعات مورد نیاز و گفت و گو میان سیاستمداران و مردم تلقی می‌شود. امید آن داریم که روابط عموی سایپا به افکار عمومی و پاسخگویی به مشتریان خود بیشتر توجه نشان دهند.
 
کد مطلب: 107396
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *