۰
يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۴۲

حذف دفتر امور زنان در آموزش و پرورش

زهرا علي اكبري
س از ماه‌ها بررسی کارشناسانه! و انتظار ذی نفعان در خصوص ساختار اداري جدید وزارت آموزش و پرورش، چند روزی است که تغییرات مصوبه و نهایی ساختار جديد ابلاغ شده و در کنار نقاط قوت و ضعفی که در آن وجود دارد، حذف دفتر امور زنان و خانواده این وزارتخانه است که به سان سکوت جایگاه زنان در جامعه، در برزخي مانده و نمانده اعمال شده است
حذف دفتر امور زنان در آموزش و پرورش
پس از ماه‌ها بررسی کارشناسانه! و انتظار ذی نفعان در خصوص ساختار اداري جدید وزارت آموزش و پرورش، چند روزی است که تغییرات مصوبه و نهایی ساختار جديد ابلاغ شده و در کنار نقاط قوت و ضعفی که در آن وجود دارد، حذف دفتر امور زنان و خانواده این وزارتخانه است که به سان سکوت جایگاه زنان در جامعه، در برزخي  مانده و نمانده اعمال شده است چراکه در ساختاري كه از سوي وزير آموزش و پرورش ابلاغ شده است خبري از دفتر امور زنان و خانواده نيست. اگر از اين بگذريم که وزیر آموزش و پرورش در مقاطع مختلف زمانی برای ارتقای جایگاه دفتر امور زنان چه وعده‌هایی داده است و همچنین با توجه به اینکه در ساختار قبلی وزارت آموزش و پرورش دفتر امور زنان از زیرشاخه‌های سازمان مشارکت های مردمی بوده است، باید یادآور شد که شاید امروز با توجه به اقدامات موثر و مطلوب فعالان حوزه زنان و خانواده، جامعه در مسیري گام برداشته که عدالت جنسیتی در عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... را مطالبه مي کند، اما از طرف دیگر باید پذیرفت به دلیل بافتِ سنتی، فرهنگی و آداب برخی از مناطق کشور نیاز است تا از زنان و دختران برای حضور در جامعه و ارتقای جایگاه شان حمایت های مدون و برنامه اي صورت بگیرد. در حال حاضر جهان شاهد این است که زنان و دختران دانا، توانمند، کاربلد، کارآمد، متعهد و... تا چه اندازه در پیشرفت امور و توسعه جوامع نقش موثری دارند و با اين نگاه جهاني شايسته و بهتر است كه جوامع در راستاي تقويت جايگاه زنان و اهميت بخشي به حضور آنان   حركت كنند.
آموزش و پرورش از جمله نهادهای دولتی است که بخش عمده ای از کارکنان و دانش آموزان و مخاطبانش را زنان و دختران تشکیل می‌دهد و برای هدایت این ظرفیت و پتانسیل عظيم و بهره‌گیری از تجارب و دانسته هایشان بایستی که طريق معرفت و حضور برای آنان هموار گردد. قابل انکار نیست که در مناطقی از کشور، دختران به دلایل مختلف قومی و فرهنگی و اعتقادی از حداقل حقوق خود همچون تحصیل، نشاط و  حضور در جامعه باز مانده اند و تنها نقش زندگی برای آنان ازدواج در سنين كم، خانه‌داری و بچه‌داری حكم شده است. در این میان وزارت آموزش و پرورش به دلیل برخورداری از اقبال عمومی و اعتمادی که مردم به آن دارند در کنار دیگر نهادهای مربوطه می تواند راهگشای چالش های موجود در زمینه مشارکت و فعالیت‌های اجتماعی زنان و دختران شود. دانش آموزان دختر نیاز به آموزش ها و مراقبت هایی دارند که در محیط خانواده به علل مختلف همچون عدم اطلاع و دانايي گوشزد نمی‌شود و این امر بر عهده ركن دیگر تربیت یعنی مدرسه و به تبع وزارت آموزش و پرورش قرار می‌گیرد.
دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش در چند سال اخیر با برنامه‌ها و طرح‌های مختلفي  همچون بهداشت بلوغ، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، تبیین و تشریح آسیب‌های نوپدید، ارتقای عزت نفس در دختران، آموزش حقوق شهروندی و... نقش موثری در افزایش توان افزايي دختران بر عهده داشته است. بي گمان حذف و يا كم رنگ كردن چنين نقشِ موثري در جامعه آموزشي دختران مي تواند خسران هايي در پي داشته باشد. درست است که در کنار دانش‌آموزان دختر، پسران هم نیاز به آموزش در حيطه هاي مختلف دارند، اما فراموش نشود که جو و فرهنگ جامعه به گونه‌ای است که پسران  کمتر و بسيار کمتر از دختران در معرض تبعیض ها و فقرهاي جنسیتی هستند، هر چند که متاسفانه آمارهای کشوري آسیب های اجتماعی گواه بر این است که در بین پسران هم  چالش‌های بسیاری به چشم می خورد که براي پيشگيري و مبتلا شدن نیاز به مراقبت ها و آموزش ها دارند.
فراموش نشود كه بدون تردید، جامعه موفق امروز مديون عزت نفس و دامانِ تربيتي زناني است كه دختران موفق، بانشاط، دانا و تواناي ديروز هستند كه در بهترين سنين آموزشي و پرورشي خود در معرض برنامه ها و طرح ها ي فاخر قرار گرفته اند. حال اين پرسش مطرح مي شود كه در ساختار اداري جديد، دفتر امور زنان و خانواده در وزارت آموزش و پرورش ارتقا بخشيده شده است يا...؟
اينكه با چه فلسفه و هدفي با وجود وعده ها، دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش حذف شده و با چه آينده نگري و تصميمي  نقش اين دفتر پابرجا خواهد ماند، امري است كه بايد بتواند در گذر زمان انتظارات وپرسش هاي مخاطبان را پاسخ دهد. اميد كه موافقان اين حذف،  براي نسخه ي جانشين آن انديشه محكمه پسندي را ارائه دهند.
کد مطلب: 107963
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *