۰
چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۱۰

سرنوشت سیاه اخوان

علی ودایع
اخوان المسلمین که با ادعای اسلام واقعی در سال 1928 توسط «حسن البنا» شکل گرفت ؛ تا امروز سرگذشت پنهان و آشکاری داشته است.
سرنوشت سیاه اخوان
اخوان المسلمین که با ادعای اسلام واقعی در سال 1928 توسط «حسن البنا» شکل گرفت ؛ تا امروز سرگذشت پنهان و آشکاری داشته است.
اخوانی‌ها در جریان برنامه‌های آمریکا علیه «حافظ اسد» و «جمال عبدالناصر» از کانال سعودی به مهره‌های سیا تبدیل شدند.
در سال 1980 با ترور حافظ اسد فعالیت‌های اخوان با نام جهاد اسلامی وارد فاز جدید شد.نکته جالب اینجاست که اخوانی‌ها برای تصاحب دمشق با تل آویو به تفاهم رسیده بودند.
هشت سال بعد ، جهاد اسلامی بنیان شکل‌گیری القاعده شد. «اسامه بن لادن» و «ایمن الظواهری» فرستادگان اخوان به پاکستان بودند.در این میان، شاخه اخوانی عراق که بعدها القاعده نام گرفت ؛ سنگ بنای داعش شد. اخوان المسلمین ، القاعده و در نهایت داعش در آرزوی ایجاد خلافت اسلامی یا همان «دولت اسلامی» اشتراک نظر دارند.
اخوان المسلمین در جریان بهار عربی توانست کرسی نخستین ریاست جمهوری مصر را به نام «محمد مرسی»  ثبت کند. فردای اعلام نتایج ، مرسی پیش از سوگند رییس جمهوری  همانند بنیان گذار اخوان برای دست بوسی سعودی‌ها به ریاض رفت. او برای دل ژنرال‌های حسنی مبارک ، تمام احزاب سیاسی  غیرهمسو را قلع قمع کرد. کار به جایی رسید که «محمد البرادعی» هم خانه نشین شد تا در نهایت فرار را بر قرار ترجیح بدهد.
مرسی که در اجلاس عدم تعهد تهران همانند داعش برای ایران خط و نشان کشید ، در سوریه برای فتح دمشق از تروریست‌ها حمایت کرد. اوج فاجعه زمانی بود که رئیس جمهوری وقت مصر ، چشم بر قتل فجیع «شحاته» بست.
عملکرد نابخردانه اخوانی‌ها در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی کار را به جایی رساند که خیلی‌ها آرزوی روزهای دیکتاتوری فرعون را داشتند. در نهایت، مرسی خودش مقدمات کودتا توسط ژنرال السیسی را فراهم کرد. او آنچنان به تیم امنیتی مبارک باج داد که از محاکمه عاملان کشتار مردم مصر و تغییر گارد ریاست جمهوری مصر طفره رفت.
پس از کودتا ، اخوان المسلمین به زنجیر کشیده شد و مرسی به شکلی مشکوک مرگ را ملاقات کرد. اخوان المسلمین فعلا با سرنوشت سیاه خود به پشت میله‌های زندان رانده شده است اما آنها همچنان به زندگی زیرزمینی خود ادامه خواهند داد.
 
کد مطلب: 109743
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *