۲
۲
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۱

اصلاح طلبان و اصل احترام متقابل

قاسم مهرزاد صدقیانی
اصلاح طلبان و اصل احترام متقابل

برگزاری انتخابات در ایران جنبه‌های مختلف دارد. بخشی از برگزاری انتخابات، توده مردم را درگیر می‌کند و آنها بر اساس تکلیف دینی و ملی خود در انتخابات‌ها شر کت می‌کنند و بخشی از آن مربوط به قشر برخوردار از آگاهی می‌باشد که به مسائلی نظیر عقبه کاندیداها، جناح‌ها و ایدئولوژی‌ها اهمیت می‌دهند. جمعیت بخش دوم به مراتب از بخش اول کمتر است. ناگفته نماند که در اکثر کشورهای جهان نیز این رفتار از مردم آنها مشاهده می‌شود، گروهی بر اساس پیگیری اخبار و رفتار سیاستمداران می‌دانند که چه اتفاقی در پیرامونشان در حال وقوع است و عده‌ای هم به این مسائل توجهی ندارند.
انتخابات به عنوان یک ضرورت مهم در همه مقاطع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هیچ گروه و جریانی که برخاسته از انقلاب باشد نمی‌تواند از کنار چگونگی نحوه اداره کشور بی‌تفاوت بگذرد. اصلاح‌طلبان نیز به عنوان جریانی ریشه‌دار و اصیل در انقلاب ایران اسلامی همواره در تمام مقاطع سخت در کنار نظام و انقلاب بوده و هستند. از ابتدای انقلاب دو جناح راست و چپ مطرح بودند و از دوم خرداد ۱۳۷۶ به بعد اصطلاح اصلاح‌طلب و اصولگرا در محافل سیاسی عنوان شد. روزگاری در خرداد سال ۷۶ که اصلاح‌طلبان برای اولین بار به طور رسمی با تابلوی اصلاحات به میدان آمدند در مقابل ناطق نوری اصولگرا یا همان جناح راست قرار داشتند. جناح ایشان با حفظ احترام متقابل وارد عرصه انتخابات شده بود و جناح مقابل (یعنی چپ) نیز با توجه به اصل احترام به رقابت با جناح مقابل مشغول بود ولی امروز رقابت در اردوگاه اصولگرایان با اصلاح‌طلبان از احترام متقابل خارج شده

امروز رقابت در اردوگاه اصولگرایان با اصلاح‌طلبان از احترام متقابل خارج شده است و جناح حاکم با داشتن رسانه‌های گسترده توانسته هر چه که برای تخریب اصلاح‌طلبان می‌خواهد به زبان آورد
است و جناح حاکم با داشتن رسانه‌های گسترده توانسته هر چه که برای تخریب اصلاح‌طلبان می‌خواهد به زبان آورد. در حال حاضر این بی محابا سخن گفتن حتی در میان افراد این جناح نسبت به خودشان نیز پیگیری می شود و این امر به عنوان یک آسیب جدی اصول اخلاقی کشور و همچنین سیاست و مدیریت آن را تحت تاثیر قرار داده است. اصلاح طلبان می خواهند وارد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم شوند اما در صورتیکه احترام متقابل بین دو رقیب به عرصه سیاسی کشور بازگردد و هر یک از جناح ها در شرایط برابر بتوانند از خود دفاع کنند. انتقادهای سازنده و روشنگرانه همیشه در همه انتخاب ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است ولی اکنون در کشور ما انتقاد به فحش و ناسزا تبدیل شده است. رعایت اخلاق انتخاباتی از ارکان اصلی همه انتخابات ها در جهان محسوب می شود و بی اخلاقی فقط شاید نتایج مقطعی به بار آورد که ماندگار و پایدار نیست. دولت اصولگرایان امروز با شکست سختی در اقتصاد و سیاست خارجی مواجه شده است و این شکست با بنای بی احترامی در این جریان دنبال می شود و دیگر حتی جناح راست نمی داند که چگونه از این شکست در زمان انتخابات آینده دفاع کند و به همین سبب باردیگر دست به دامان ناسزاگویی به اصلاح طلبان شده است. حاکمیت باید برای ورود اصلاح طلبان به این جناح تضمین احترام متقابل بدهد و اینگونه نباشد که در زمان تبلیغات و سخنرانی، کسانی با اهداف خاص جمع های این جناح را بر هم بزنند و به نفع خود استفاده کنند. اصلاح طلبان دیگر این رفتارها را نمی پسندند و حاضر به تجربه دوباره آن نیستند. 
آقای قاسم مهرزاد صدقیانی، عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام (ره) است.

کد مطلب: 11250
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


مهران
مقاله خوبی بود
مجد
United States
سخن منطقی و عقلانی است و برای جلب مشارکت حداکثری مردم و اصلاح دیوارهای بی اعتمادی و بی تفاوتی چاره ای جز آن نیست که دست از هوچیگری و تخریب بردارند و در عملکرد گذشته نیز تجدید نظر کنند و نسبت به افرادی که از انتخابات گذشته تا به حال رفتار خشن با آنان صورت گرفته، تألیف قلوب بشود. که به نظرم تأثیر فراوان در جامعه می گذارد.