۰
يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۲۵

بایسته های خصوصی سازی صنعت خودرو

عباس قاری
در شرایط ویژه کشور، چاره اندیشی برای تحولات، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر جلوه می‌کند و مدیران تصمیم‌گیر باید به توانمند‌سازی زیر مجموعه خود بیش از گذشته همت گمارده و قبل از وقوع بحران به چاره‌جویی بپردازند.
بایسته های خصوصی سازی صنعت خودرو
در شرایط ویژه کشور، چاره اندیشی برای تحولات، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر جلوه می‌کند و مدیران تصمیم‌گیر باید به توانمند‌سازی زیر مجموعه خود بیش از گذشته همت گمارده و قبل از وقوع بحران به چاره‌جویی بپردازند. صنعت خودرو این روزها دچار بحران است و راهکارهای دولتی برای رفع نواقص و شتاب گیری تولید و اشتغال تأثیرگذار نبوده و بیشتر راهکارها در حد گفتمان مطرح شده است و فرصتی برای تاثیرگذاری بر معیشت کارگران صنعت خودرو و مصرف کنندگان  نداشته است. این روزها زمزمه واگذاری دو شرکت عمده صنعت خودرو  یعنی سایپا و ایران خودرو بیش از گذشته به گوش می‌رسد اما واگذاریهای سالهای گذشته به عنوان واگذاری به بخش خصوصی چشم انداز مثبتی را پیش روی ما نمی گشاید.
 ناکامی دولت در این واگذاری ها کاملاً مشهود است و بیشترین ضرر را از این واگذاریهای به اصطلاح خصولتی منابع انسانی شاغل در این شرکت‌ها و سازمان‌ها متحمل شده‌اند.
  در شرایطی که دولت احتمالاً تصمیم به واگذاری این شرکت‌ها و بخش خصوصی گرفته است باید گفت واگذاری این شرکتها باید با سناریوی کاملا روشن و واضح برای مردم و کارگران و شاغلان صنعت خودرو برنامه ریزی و تشریح، و جایگاه نیروی انسانی فعال و پرتلاش در این صنعت در آینده واگذاری مشخص شود و افق و دورنمای فعالیت این صنایع در بخش خصوصی نیز باید به طور شفاف توضیح داده شود تا به سرنوشت بدفرجام سایر بخش های خصوصی واگذار شده از سوی دولت دچار نشود. صنعت خودرو یکی از بزرگترین صنایع کشور محسوب می شود و جدای از سیاست گذاریهای موفق یا ناموفق انجام شده در این صنعت باید گفت نیروی انسانی فعال و کارآمد این صنعت نباید در سیاست های واگذاری نادیده گرفته شود و تضمین زندگی آینده این افراد، نیازمند حمایت دولت و سایر ارگان های تصمیم گیر در خصوصی سازی این شرکت‌ها است.
یکی از  وظایف عمده دولت و حاکمیت که همواره بر آن تاکید شده است تحقق عدالت اجتماعی بوده است  و باید گفت این روزها نیازمندی اقشار فرودست جامعه به ویژه اقشار کارگری به تحقق عدالت اجتماعی و رفاه و سطح معیشت این نیازمندان بیش از گذشته احساس میشود و صنعت خودرو نیز مستثنی از این موضوع نیست.
بنابراین واگذاری صنعت خودروسازی کشور به بخش خصوصی نیازمند درایت و هوشمندی، هم برای حفظ سرمایه انسانی و هم رونق این صنایع با مکانیزم های  فنی و تکنولوژی مدرن است و حفظ صنعت خودرو و بالندگی این صنعت و صیانت از سرمایه های انسانی باید قبل از واگذاری به بخش خصوصی مورد توجه قرار گیرد. امید است که چنین شود.
 
کد مطلب: 113153
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *