۱
سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۱۴

ایران و عراق؛ بازی عصبی و خشن ممنوع!

شهرام اصغری
از سری مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر روز پنج شنبه 23 آبان ماه، تیم ملی کشورمان در امان اردن به مصاف ملی پوشان عراقی می رود که معمولا در چنین دیدارهایی با انگیزه و روحیه بالایی ظاهر می شوند.
ایران و عراق؛ بازی عصبی و خشن ممنوع!
از سری مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر روز پنج شنبه 23 آبان ماه، تیم ملی کشورمان در امان اردن به مصاف ملی پوشان عراقی می رود که معمولا در چنین دیدارهایی با انگیزه و روحیه بالایی ظاهر می شوند. بی شک نتیجه دیدار تیم ملی کشورمان در این دیدار برای ملی پوشان و مردم ایران اهمیت ویژه ای دارد و ما به سه امتیاز این بازی نیاز مبرم داریم و باید تمام توان و پتانسیل خود را برای کسب برد در این دیدار به کار ‌گیریم.
به احتمال فراوان بازیکنان تیم عراق تلاش می کنند در این دیدار بیشتر از گذشته به مسائل حاشیه ای دامن بزنند اما تا حد امکان ملی پوشان ما باید از ورود به حواشی پرهیز کنند و هوشیارانه به مصاف حریف عربی بروند. ملی پوشان ما در مسابقه با کشور همسایه نیز با غیرت و تعصب مثال‌زدنی بازی می کنند اما هرگز  نباید اجازه دهیم اخلاق و فرهنگ‌مان زیر سوال برود.  چه بخواهیم، چه نخواهیم این دیدار با توجه به شرایط منطقه، مسائل و حوادث اخیر می‌تواند به شدت رنگ و بوی سیاسی به خود بگیرد با این حال ملی‌پوشان ما باید تلاش کنند در این مصاف ورزشی هوشمندانه ظاهر شوند و در دام حریف نیفتند. ما با قدرت با غیرت همیشگی مان به مصاف حریف می رویم و سه امتیاز بازی را هم می خواهیم اما به مسائل حاشیه‌ای ورود نمی‌کنیم و اسیر تفکرات شوم برخی بازیکنان حریف نمی شویم.
خیلی ها در کمین هستند تا از آب را گل آلود کنند و به نوعی به اهداف خاص و پلیدشان دست یابند اما مردم و ورزشکاران ما باید در چنین مسابقات ورزشی پیام مهمی را به گوش جهانیان و مخالفان برسانند و آن، پیامِ صلح و دوستی ملت ایران و عراق است. حتی ممکن است بازیکنان عراق پس از شادی گل تصاویر محرکی را نیز نمایش دهند و ... که ضروری است ملی پوشان و همراهان تیم در این خصوص نیز آمادگی ذهنی داشته باشند و اجازه دهند فدراسیون جهانی فوتبال و قانون به صورت مستقل با بازیکان خاطی حریف برخورد کند.
هدف اصلی از برگزاری مسابقات مختلف نزدیکی ملل به همدیگر و برقراری ارتباط و پیوند فرهنگی و ورزشی بین ملل مختلف است. ما باید هوشیار باشیم و بدانیم که در چنین مسابقاتی برخی حرکات و برخوردها می‌تواند به روابط دو کشور لطمه بزند و آثار بدی در رسانه‌ها و فضای مجازی داشته باشد.
در بازی قبلی تیم ملی مقابل بحرین، متأسفانه شاهد برخورد عصبی و پرخاشگرانه چند بازیکن مخصوصا سردار آزمون بودیم. در این بازی نباید این صحنه ها تکرار شود. تک تک بازیکنان و ملی‌پوشان با تجربه ما باید کاملاً بر اعصاب خود مسلط باشند آنها حق ندارند برخورد خشن و عصبی از خود نشان دهند مخصوصا لژیونرها که توقعات از آنها بیشتر از سایرین است. هیچ ملی پوشی حق ندارد خشن و عصبی بازی کند و مردم نیز از آنها توقع دارند به عنوان نمایندگان ایران در مسابقات مقدماتی جام جهانی از هر نظر نماینده خوبی برای کشورمان باشند. هم از نظر توانمندی های ورزشی و هم از نظر توانمندی از نظر شایستگی‌های فرهنگی و اخلاقی که حتی به تجربه ثابت شده، مردم باخت عزتمندانه همراه با اخلاق و جوانمردی را راحت‌تر هضم می کنند.
باید آگاه باشیم تک تک حرکات یا شیطنت های احتمالی بازیکنان زیر ذره بین است و مردم ما دوست دارند ملی پوشان ایرانی به بازیکنان تیم حریف و هوادارن و بینندگان فوتبال درس جوانمردی بدهند.  برخی رفتارها با اینکه خیلی هم ظریف به نظر می رسد اما می تواند جرقه و سرآغاز خشونت در بازی باشد. ملی‌پوشان ما باید کاملاً در مراعات این قبیل موارد توجیه شوند و مسئولان و سرپرستان تیم نیز آنها را از ورود به هر نوع مسئله حاشیه‌ای منع کنند. ما حتی در شادمانی پس از گل احتمالی نیز باید روحیه و شرایط فعلی ملی پوشان و مردم عراق را در نظر بگیریم که در این زمینه در مقایسه با عراقی ها تجارب ارزنده تری داریم.
در خصوص مسائل فنی و مبهم داوری هم فقط کاپیتان تیم موظف است با داور صحبت کند آن هم با آرامش و اخلاق مثال‌زدنی تا کل تیم دچار عصبانیت و تنش نشود. صحنه کف پای بازیکن بحرین در دقایق پایانی را به یاد بیاورید که سردار آزمون چطور به سمت داور یورش برد و کارت زرد گرفت و ... امیدواریم در بازی با عراق چنین صحنه هایی را شاهد نباشیم و ویلموتس و کاپیتان تیم حواس‌شان جمع‌تر از گذشته باشد تا به فضل پروردگار با خیالی آسوده به سه امتیاز بازی دست یابیم و مقدمات خوشحالی مردم را فراهم سازیم، ان شاءالله.
 
کد مطلب: 118118
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *