۰
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۱۴

معنای انتقام خون شهید سلیمانی چیست؟

عبدالرحمن حسنی فر
شاید ابتدایی ترین معنای انتقام، بحث چشم در برابر چشم و جان در برابر جان ‌باشد که معادل قصاص در ادبیات دینی و قانونی است.
معنای انتقام خون شهید سلیمانی چیست؟
شاید ابتدایی ترین معنای انتقام، بحث چشم در برابر چشم و جان در برابر جان ‌باشد که معادل قصاص در ادبیات دینی و قانونی است. اما اگر معادل شهید قاسم سلیمانی هم در اردوگاه آمریکایی ها کشته شود آیا انتقام صورت گرفته است؟ صحبت بر سر مقصود و منظور مردمی است که از طیف های متفاوت فکری و اعتقادی با این گستردگی و وسعت در تشییع شهید سلیمانی ابراز احساسات کردند. گذشته از اینکه این حضور کلی و سراسری جای معنایابی دارد اما در بیانات و صحبت ها و پلاکاردهایی که حمل می کردند بحث انتقام وجود داشت. اما چه معنایی از این کلمه مورد نظر است؟
اینکه به قول سید حسن نصرالله آمریکایی ها عمودی آمدند، افقی بروند می تواند معادل انتقام باشد یا اینکه آمریکایی ها منطقه غرب آسیا را ترک کنند معنای انتقام است. طرفداری از هر کدام از این نظرات تبعات و نتایج خاص خود را دارد.
نیروی هوایی سپاه  در راستای خونخواهی یا اقدام ملی ایران چند موشک به دو تا از پایگاه های آمریکا در عراق پرتاب کرد که در کلام رهبری این یک سیلی بود و با انتقام فاصله دارد.
 کشته شدن "فرزند بزرگ ایل" برای قاسم سلیمانی و اینکه "خون سلیمانی حریف طلب می کند" تا شعار همگانی مردم مبنی بر "انتقام سخت" که از مسئولان کشوری و لشکری برآمده، نشان از چیزی است که دال بر خونخواهی از سردار محبوبشان دارد.
اینکه واقعا انتقام با این سیل جمعیت حمایتی به چه صورت قابل تحقق است نیاز به دقت و تامل دارد و برای آن باید فکر اساسی و همه جانبه  کرد. این اقدام آمریکایی ها به هرحال نباید بی جواب بماند اما هر اقدامی نمی تواند درست تلقی شود. سال هاست آمریکایی ها از طرق متفاوت توانستند جامعه ایرانی را تحت فشار قرار دهند؛ از تحریم و قطعنامه گرفته تا خروج از برجام. و  حالا شهید کردن سردار سلیمانی با ضربات موشکی پهپادی. 
آمریکایی ها روزی نیست که ایران و ایرانی را تحریم نکنند و قانونی علیه ایرانیان وضع نکنند. در دشمنی آنها تردیدی نیست اما آیا چگونگی تقابل با این دشمنی هم اجماعی وجود دارد؟ آمریکایی ها در جنگ اقتصادی و رسانه ای و این اواخر جنگ نظامی نیابتی و مستقیم علیه ایرانیان وارد شدند. اوضاع اقتصادی ما بخاطر تحریم ها چندان مناسب نیست و از لحاظ رسانه ای هم که به شدت تحت هجمه رسانه های خارجی هستیم. این در حالی است که متاسفانه  در مدیریت اقتصادی و مدیریت رسانه ای خوب عمل نمی کنیم. شاید در عرصه نظامی بتوانیم با توانایی که داریم مقابله هایی داشته باشیم اما متاسفانه عرصه اقتصاد و مدیریت سیاسی و رسانه ای ما مناسب اداره نمی شود و گرفتار سوء مدیریت، کم کاری و کاهلی، ناتوانی در استفاده از نیروها و ظرفیت ها و رویکردهای جناحی و ایدئولوژیک است. در این وضعیت به نظر می آید فهم یکسانی از دفاع و مقاومت  وجود ندارد. در راستای مدیریت مناسب و هم افزایی و کم کردن مشکلات و حل مسائل هم قدم های مناسبی برداشته نمی شود. مثلا همین الان برخی متاسفانه برخی برخلاف مشی سردار سلیمانی  شروع به تسویه حساب های جناحی می کنند؛ اینکه فضا را ببندند تا چیزی گفته نشود که نمی توان ظرفیت سازی نظری کرد. هر فکر و نظری برای پخته شدن نیاز به فضای آزاد دارد.
خلاصه اینکه در انتقام یا حتی تقابل با آمریکایی که مدت ها است علیه ایران اقدام می کند تردیدی نیست اما باید دید چه اقدامی از یک طرف جوابگوی خون سردار سلیمانی است و از طرف دیگر اهداف جامعه ایرانی را تحقق می بخشد و از حمایت مردم هم برخوردار خواهد بود.همراه کردن کشورهای منطقه خصوصا عراق و سوریه و مخالفان حضور آمریکا در منطقه چون روسیه می تواند برای پیشبرد هدف جامعه ایرانی در راستای انتقام یا تقابل مفید باشد. بحث در این زمینه زیاد است و لازم است همه اندیشه ورزان و صاحبان تجربه نظرات خود را ارائه دهند تا به نتیجه مطلوب منجر شود.
 
کد مطلب: 121725
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *