۰
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۵۱

در باب تلگرام، مزایا و معایب آن

ضیاء مصباح
در طول سالیان گذشته شاهد ظهور پیام رسان های مختلفی در فضای سایبری کشور بودیم که هر کدام به دلایلی که بیشتر حفظ حریم خصوصی کاربران عنوان می شد یا فیلتر شدند یا به دلیل کندی در ارسال فایل از سوی کاربران کنار گذاشته شدند تا اینکه نوبت به تلگرام رسید.
در باب تلگرام، مزایا و معایب آن
در طول سالیان گذشته شاهد ظهور پیام رسان های مختلفی در فضای سایبری کشور بودیم که هر کدام به دلایلی که بیشتر حفظ حریم خصوصی کاربران عنوان می شد یا فیلتر شدند یا به دلیل کندی در ارسال فایل از سوی کاربران کنار گذاشته شدند تا اینکه نوبت به تلگرام رسید.
 نرم افزار پر طرفدار تلگرام به نحو شاخصی قبل از هجوم کرونا وارد خانواده های ایرانی شده و با سرعت زیادی نظر میلیون ها ایرانی را به خود جلب کرد و در میان مردم کشورمان یکی از محبوبترین شبکه‌های اجتماعی به شمار میرود.
کاربران  دریافتند که  با سرعت بسیار بالاتری قادر به ارسال هر نوع فایلی هستند که بر روی همه گوشی ها نصب می شود که در عین سادگی، امکانات زیادی در اختیار انواع کاربران قرار می دهد که با استفاده از آن می توان به ایجاد گروه و سوپر گروه و کانال که هر یک کاربرد خاصی دارند، اقدام کرد.
تلگرام در شرایطی که کشور با مشکل بیکاری مواجه است توانست بستری برای اشتغال فراهم کند. روزنه امیدی باز شد و بیکاران توانستند بدون نیاز به سرمایه یا حضور در محل کار و با کمترین هزینه از منزل با کارفرمایان خود ارتباط برقرار کرده و مانند یک کارمند حضوری شرکت، به انجام امور محوله بپردازند.  این امر به نوعی صرفه جویی در هزینه کارفرما و متقاضی کار را تواما در پی دارد . از طرف دیگر بسیاری از افراد نیز با ایجاد کانال ها و گروه های کاری در حوزه های مختلف از طریق تبلیغات در این کانال به درآمد خوبی رسیدند.
برخورداری از تلگرام در دوران قرنطینه و با تاکید بر در خانه ماندن، ارزش و اهمیت به مراتب بیشتری یافت. به جرات می توان گفت اثری که تبلیغات در تلگرام برای تبلیغ کننده داشته  تبلیغات میدانی به صورت بیلبورد در شهر برای او نداشته، چرا که در تلگرام می تواند جامعه هدف و گروه متناسب با محصول یا خدمات خود را انتخاب کرده و به طور اختصاصی برای آن قشر محصول مرتبط را معرفی کند.
مهمتر اینکه در دورانی که عصر اطلاع رسانی یک طرفه اخبار از طریق کانال های تلویزیونی به پایان رسیده شبکه های اجتماعی نقش مهمی در این زمینه بازی می کنند و سرعت انتقال اخبار دست اول در این شبکه ها از جمله تلگرام بسیار بیشتر از شبکه های تلویزیونی است که درگیر سانسور هستند.
ناگفته نماند به لطف تلگرام و مطالب جالب و خواندنی، نوع دیگری از مطالعه در جامعه ایرانی شکل گرفته  که به رشد سطح اطلاعات عمومی جامعه کمک شایانی کرده است؛ چرا که با وجود مشغله زیاد افراد در جامعه کنونی، کمتر کسی فرصت مطالعه کتاب های چندصد صفحه ای را دارد و همین مطالعه مطالب کوتاه در تلگرام را باید غنیمت بشمریم.
در کنار بعد مثبت اطلاع رسانی سریع و بدون سانسور در تلگرام، نکته دیگری در این زمینه مطرح است و آن اینکه به سرعت امکان نشر شایعه در این بستر ارتباطی وجود دارد.
 بعد منفی تلگرام اینکه در مواردی مرزهای اخلاق را زیرپا گذاشته و به حریم خصوصی دیگران وارد میشود. البته با تخلف چند کاربر خاص نمی توان کل این ابزار ارتباطی را که فواید بسیاری برای جامعه داشته فیلتر کرد.
اثر منفی دیگری که این پیام رسان بر روی کاربران گذاشته یا بهتر بگوییم آنها را معتاد کرده  انتظار کشیدن برای رسیدن پیام جدید است. در اطراف خود دیده اید که  بدون اتفاق خاصی هر ۵ دقیقه گوشی خود را برای چک کردن پیام های جدید چک می کنند و  شاید ساعتها از وقت فرد بدون اینکه متوجه گذر زمان شود، به چتی بیهوده تلف شود که  از بعد پزشکی  می تواند بر روی سلامت روانی و جسمانی فرد اثرگذار باشد چرا که عموما با سری خم شده در گوشی هوشمند  مدت زیادی بدون پلک زدن یا بلند کردن گردن به صفحه نمایش خیره که  باعث بروز بیماری های چشمی و مشکلاتی در ستون فقرات افراد و همینطور باعث اختلال درخواب فرد و در کارایی او در روز بعد می شود.
به واسطه حضور تلگرام در خانواده ها برخی حدود استفاده از این ابزار را ندانسته و در محیط گرم خانواده و حتی در محالس همچنان سر به گوشی فرو برده و غرق در ارتباطات مجازی خود هستند؛ غافل از ارتباطات حقیقی اطراف خود که بسیار مهمتر به نظر می رسد.
 خوشبختانه با گسترش تکنولوژی های ارتباطی در جهان و امکان ابراز عقاید از هر طیفی شاهد این مهم هستیم که افراد بدون مشکل می توانند عقاید خود را به صورت محترمانه و منطقی ولو مخالف سیاست های نظام حتی در گروههای عمومی موجود در تلگرام، بیان کنند.
از آنجایی که هنوز سرورهای تلگرام در خارج از کشور قرار دارند مسئولین با دید امنیتی به موضوع تلگرام نگاه کرده و احتمال سو ء استفاده از اطلاعات شهروندان یا اقدامات امنیتی از این طریق علیه امنیت کشور را می دهند؛ چرا که پیام رسان تلگرام پیشتاز امنیت و رمزنگاری پیام ها است و دیکود کردن پیام های رمز شده بسیار سخت است و امکان هر گونه سواستفاده از این ابزار ارتباطی وجود دارد.
 باید تاکید کرد  پاک کردن صورت مسئله (ادامه فیلتر بودن تلگرام ) راه حل برخی ناهنجاری های دیده شده در این پیام رسان نیست و با مدیریت و نظارت بهتر و فرهنگ سازی مناسب می توان بر تمامی این مشکلات فائق آمد زیرا  اثرات مثبت تلگرام بسیار بیشتر از تبعات منفی استفاده از آن است.
  اطلاع از دیدگاه وزیر ارتباطا ت در این مقوله خاص خالی از لطف نیست :
🔹 با آزادسازی فرکانس‌ها کیفیت شبکه بهتر میشود .
🔹 فیلترشکن ها باعث ایجاد مشکل در سرعت شبکه شده اند؛ اگر رفع فیلتر تلگرام با مخابرات  بود، حتما این کار  انجام می‌شد .
🔹ظرفیت کاربری پیام رسان‌های داخلی  رشد بالایی داشته و در آزمون کرونا خدمات خوبی داشتند.
🔹 افزایش سرعت اینترنت خانگی به معنای افزایش قیمت نیست؛ هزینه اضافی از مشترک گرفته نمی شود مگر برای هزینه مودم و ارتقای آن.
🔹  بر روی شبکه موبایل افزایش سرعت، لحاظ می شود و سرعت اینترنت به سمت خواسته و نیاز واقعی مردم ارتقا می یابد.
 
 
کد مطلب: 127215
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *