۱
دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۳

دروغگویی درباره‌ی «زبانِ ملی» در صداوسیما

دروغگویی درباره‌ی «زبانِ ملی» در صداوسیما
هنوز خاطرِ هم‌میهنان از گزارشگر فوتبال شبکه‌ی استانی آذربایجان شرقی، به دلیل لحن و محتوای گزارشهای تفرقه‌افکنانه و ایران‌ستیزانه‌اش، آزرده است که دوباره این صداوسیمای بی‌دروپیکر باز گل کاشته و مجری شبکه یک آن پس از روبرو شدن با یک شرکت‌کننده‌ی ترک‌زبان در یک مسابقه از او می‌خواهد که با زبان ترکی صحبت کند و سپس به او می‌گوید براى «اقلیت فارس‌زبان» هم ترجمه كن!! باید دید آیا صداوسیما باز هم به دیده‌ی اغماض به توهین به «زبانِ ملی» خواهد نگریست؟!
 
در نمودار بالا، واپسین پژوهش جدی صورت‌گرفته درباه‌ی گوناگونی زبانها در ایران از کتاب Atlas of the Islamic World and Vicinity چاپ دانشگاه کلمبیا در نیویورک را می‌بینید. بر این پایه، زبان فارسی زبان نخست ایران است که ۶۲ درصد ایرانیان بدان سخن می‌گویند. ترکی آذری نیز زبان ۱۳ درصد ایرانیان است.
 
البته باید دقت داشت که این آمار ۶۲ درصدی، به زبان فارسی به عنوان زبانی اشاره دارد که کودک در گهواره می‌آموزد؛ وگرنه دیگر ایرانیان (دست کم ۹۵ درصد) نیز قدرت سخنوری به فارسی دارند، مگر اندکی که از نعمت سواد بی‌بهره‌اند (۵ درصد).

درباره‌ی آمار زبان کردی در این نمودار نیز گفتنی است که پژوهشگر زبانهای کرمانجی، سورانی، کلهری و هورامی را که سخنان هر یک از گویشوران این زبانها برای یکدیگر فهم‌پذیر نیست زبان یگانه‌ی کردی فرض کرده و از این رو درصد گویشوران کردی به هفت درصد رسیده است.

 
کد مطلب: 127759
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *