۱
۰
جمعه ۲۰ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۳

مجلس یازدهم و اقدامات هیجانی

علی اکبر مختاری
یکی از فعالان رسانه ای اصولگرا در واکنش به اقدام مجلس برای طرح سوال از رئیس جمهور نوشته است: ماجرای ظریف عبرت نشد؟ جنجال جلسه ظریف در نهایت خروجی اش چه بود؟
مجلس یازدهم و اقدامات هیجانی
یکی از فعالان رسانه ای اصولگرا در واکنش به اقدام مجلس برای طرح سوال از رئیس جمهور نوشته است: ماجرای ظریف عبرت نشد؟ جنجال جلسه ظریف در نهایت خروجی اش چه بود؟ وقتی پای هیجان سیاسی وسط بیاید حرف حق هم شنیده نمی شود. ماجرای سوال از رئیس جمهور نیز همین است. مردم خسته اند از داد و بیداد. رها کنید این روش های جگر خونک کن را...
نمایندگان مجلس یازدهم که با شعار انقلابی گری و جهادی عمل کردن وارد مجلس شده اند در جلسه سوال از وزیر امورخارجه که شکل محاکمه گرفته بود نشان دادند منظور از عمل جهادی و انقلابی گری عدم کنترل رفتارهای هیجانی و تحقیر و بدگویی و تخلیه همه عقده های جناحی گذشته است و ادامه این پروژه در جلسه سوال از رئیس جمهور ادامه خواهد داشت.
ابتدا باید به حال مردم نجیب ایران تاسف خورد که از درد تحریم و گرانی و بی ثباتی قیمتها به خود می پیچند و نمایندگان در مجلس یازدهم در پی تسویه حسابهای سیاسی و جناحی هستند و این هیجانات و داد و قال ها آنقدر بیهوده و بی منطق است که صدای فعالان رسانه ای اصولگرا هم در آمده است.
یکی از کاستی ها و نقصان چند دهه گذشته ترویج فرهنگ احساسی و هیجانی در نظام سیاسی و عدم فرهنگ سازی و تلاش برای عقلانی و استدلالی کردن و فلسفیدن نخبگان سیاسی است. پس از این همه آزمون و خطا در مجلس دوره یازدهم در جمهوری اسلامی رفتاری را شاهدیم که نمایندگان مجلس اول با مرحوم بازرگان هنگام نطق داشتند و این گونه جنجال آفرینی، فرار از واقعیت و به حاشیه کشاندن رسالت اصلی قوه مقننه است. یعنی در این سالها در عرصه تربیت و گزینش نیروی سیاسی بجای پیشرفت، پسرفت داشته ایم.
واقعیت غیر قابل انکار اینکه در فرهنگ عامه ایرانیان یا در تعاملات اجتماعی جامعه ایران وجه عاطفی و احساسی بر وجه عقلانی و استدلالی برتری دارد و این شرایط موجب می شود نخبگان سیاسی در کارزار انتخابات با برانگیختن احساسات توده و ایجاد  شور و هیجان بر جمعیت هوادار و رای دهندگان خود بیفزایند. تداوم این رفتار در مجلس قانونگذاری یعنی جایی که باید محل گفتگو و بحث و عقلانیت باشد به محل رفتارهای هیجانی و تهدید و تحقیر دیگران نتیجه ای جز تنزیل جایگاه مجلس ندارد.
انقلاب اسلامی اگر چه با شور و هیجان و احساسات به پیروزی رسید و در این چهار دهه بسیار از امور سیاسی با همین شور و هیجان به سرانجام رسیده است ولی تجربه نشان داده است در بسیاری از حوادث و رخدادها، هیجانات سیاسی چه در بین توده یا میان تصمیم گیران به امتیازگیری و بهره برداری دشمنان منتهی شده و ضرر و زیان آن بر کشور و مردم تحمیل شده است.
پارلمان و نهاد قانونگذاری در هر کشوری مسئول ریل گذاری و هدایت و فراهم آوردن دستورالعملهای نظری و قانونی برای اجراست. مسلما افرادی که در این نهاد فعالیت دارند باید افرادی نخبه و اهل فکر و توانمند در حل مسئله و مبتکر در ایجاد الگوریتم های مختلف باشند. گرچه بخش کوچکی از افراد توانمند و متخصص و دغدغه مند حضور دارند ولی بطور کلی از عملکرد چند ماهه مجلس جز ظاهرگرایی و هیجان و تهدید و تحقیر صدایی به گوش نمیرسد.
عقلانیت و تدبیر از اصول اساسی سیاستگذاری و تصمیم گیری در حوزه سیاست است. امور سیاسی و حکمرانی باید با درایت و عقلانیت و هوشمندی رتق و فتق شود. قطعا صرف شعاردادن، هیجان و احساسات در سیاست ورزی راه به جایی نخواهد برد.
 
 
کد مطلب: 132566
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
راستی دقت کردین از زمان روی کار آمدن مجلس فعلی علیرغم اینکه هیچ مشکلی از کشور تا کنون حل نکرده و بلکه از زمان تشکیل آن، دلار هشت هزار تومان گرانتر شد اما هیچ انتقادی از آن نمیشود؟جوابش را من میدانم چون مجلس اصولگراست و انتقاد از ان یعنی توهین به مقدسات.چون امثال پناهیان، جبهه پایداری، و... خودزنی نمیکنند. ولی اینها به جای مشورت و برنامه ریزی صحیح دلار را هشت هزار تومان افزایش دادند