۰
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۳۹

خبرنگار! خبرت را بنگار!

عبدالرحمن حسنی فر
در برخی از فیلم‌های هالیوودی که یک مجرم یا یک فرد مهم، نمایش داده میشود، در تهیه گزارش خبری مرتبط با آن، تعداد قابل توجهی خبرنگار و گزارشگر پیدا می شود.
خبرنگار! خبرت را بنگار!
در برخی از فیلم‌های هالیوودی که یک مجرم یا یک فرد مهم، نمایش داده میشود، در تهیه گزارش خبری مرتبط با آن، تعداد قابل توجهی خبرنگار و گزارشگر پیدا می شود. قبلا با خودم فکر میکردم چرا اینهمه دوربین و عکاس و آدم برای تهیه خبر و گزارش آمده اند. با بررسی که روی رسانه ها داشتم دیدم که اولا هر گزارشگر و خبرنگاری می تواند زاویه دید خود را داشته باشد که کاری بس مهم به حساب می آید. ثانیا هر رسانه و شبکه ای اهداف خود را دنبال می کند و انگیزه های خاصی از تهیه خبر دارد که این هم واقعیتی انکار ناپذیر است. ثالثا هر رسانه به دلایل فنی و انسانی و روشی، مخاطب مخصوص به خود را دارد. رابعا دیدم انگار چند صدایی بهتر از صداهای کم و محدود است؛ چرا که واقعیت در فضای چند صدایی، کمتر کتمان و پنهان می شود.پس خبرنگاری در هر سطحی، کاری مهم به حساب می آید اما ابعاد اهمیت آن ممکن است هنوز برای خیلی ها روشن نباشد. این یادداشت در جهت تاکید بر برخی از جنبه های اهمیت این کار است.
خبرنگاری در سطح محدود و گسترده آن دارای اهمیت است؛ اما در سطح گسترده و عمومی به این صورت که هر چیزی به عنوان سوژه خبری در بیاید، امری مهم در تقویت دولت های مدرن و ملت سازی های جدید است؛ "دولت های مدرن" با وجود رسانه ها و خبرنگاران می توانند اشکالات را سریع تر بیابند و در نتیجه در جهت رفع آن اقدام کنند؛ دوربین ها و رسانه ها  و از همه مهمتر خبرنگاران می تواند کنترل کننده رفتار و عملکرد دولتی ها و کسانی باشند که ‌در "حوزه عمومی"(public sphere) فعالیت می کنند، تا بدین وسیله خود را تقویت و اصلاح نمایند. مردم هم با کمک خبرنگاران و رسانه ها می توانند در جهت "ملت سازی" قدم بردارند. ملت سازی، تقویت مولفه های مشترک و فیمابین مردم با کمک ابزار خبرنگاری است.
امروزه با گسترش شبکه های اجتماعی و کثرت موبایل های دوربین دار، بحث "شهروند خبرنگار" نیز مطرح شده که یک فرصت عمومی برای همگان است تا در این زمینه فعالیت و کنشگری داشته باشند. هرچند کثرت داده ها، مستلزم سواد لازم برای تشخیص صحت و سقم اطلاعات است اما در مجموع امروزه کار خبرنگاری، یک فرصت ساختاری قابل توجه و غیر قابل انکار است. برخی به صورت تخصصی و فنی و حرفه ای وارد آن شده اند و برخی هم به صورت محدود و تفننی با آن برخورد میکنند. ابزارهای فردی و عمومی برای فعالیت در این عرصه وجود دارد اما طبعا این کار، جنبه های فنی و تخصصی خاص خود را دارد و در صورت فعالیت باید به آنها توجه کرد.
خبرنگاری یکی از حلقه های مهم در کنار رسانه های متنوع و آزاد برای تقویت "دولت-ملت سازی مدرن" است بنابراین باید بیشتر به آن بها داده شود. البته اشکالات روشی و رویکردی متفاوتی در این عرصه وجود دارد که در جای خود لازم است به آن ها پرداخته شود. نحوه نگارش، نوع نگارش، محتوای خبر، تفکیک خبر از تحلیل و هدف گذاری های خبری و غیره موضوعات مهمی هستند که امروزه در کار خبرنگاری بی محاباگونه انجام می شود.
کار خبرنگاری هنوز در همه جا شغل پر خطری است: هم نسبت به سوژه و هم نسبت به تهیه خبر و هم فضای فرهنگی و سیاسی جامعه. اگر در کار خبرنگاری، به صورت فنی و تخصصی عمل شود؛ شجاعت و جسارت لازم وجود داشته باشد؛ همدلانه با "خیر عمومی" خبر و تحلیلی نگارش شود و در کنار حلقه های دیگر نظام دولت -ملت سازی قرار گیرد، می تواند منافع زیادی برای جامعه در بر داشته باشد. پس خبرنگار!خبرت را بنگار!
 
 
کد مطلب: 134239
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *