۰
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۹

نقاب عدالت خواهی، ابزار رقابت ناسالم

عباس قاری
در حال حاضر اقتصاد ایران به بدترین روزهای خود در سال های گذشته رسیده و به دلیل کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم حفظ اشتغال موجود در کشور اهمیت ویژه ای دارد، اما هنوز عده ای به اهمیت این مقوله پی نبرده اند
نقاب عدالت خواهی، ابزار رقابت ناسالم
در حال حاضر اقتصاد ایران به بدترین روزهای خود در سال های گذشته رسیده و به دلیل کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم حفظ اشتغال موجود در کشور اهمیت ویژه ای دارد، اما هنوز عده ای به اهمیت این مقوله پی نبرده اند و برای کسب بازار رقبای خود نه تنها به تخریب رقیب دست می زنند، بلکه با جریان سازی رسانه ای فضا را به سمتی می برند که یک شرکت را دستخوش مسائل قضائی یا حواشی و ... بکنند. این در حالی است که ورای این منافع شخصی آلوده، نیاز صنعت و جامعه به تولید و اشتغال کاملا محسوس است و با آسیب زدن به آن ممکن است نه تنها هزاران خانواده و کسب و کار آسیب ببینند که هیچگاه فرصت جبران آن فراهم نمی شود، ضمن اینکه نظام اجتماعی نیز به دلیل افزایش بیکاری و بزه دچار تزلزل شود.
اما آن روی سکه برخی رسانه ها و  کانالهای تلگرامی داخلی هستند که به دنبال اعمال فشار و باج خواهی یا بازی در زمین گروه هایی که به دنبال از زمین خارج کردن رقیب هستند همسو با رسانه های معاند خارج نشین به گونه ای اقدام می کنند که صنعت کشور به زانو درآید. هر چند ممکن است تنها منافع مالی پشت سیاه نمایی برخی گزارش های این رسانه ها باشد، اما با رنگ و لعاب عدالتخواهی فضا را به گونه ای سوق می دهند که برخی کارآفرینان کشور را مجرم یا فاسد نمایش دهند تا از این طریق بتوانند منافع شخصی خود را دنبال کنند و از طرف دیگر پرچم عدالتخواهی را بلند کنند، اما واقعیت این است که در شرایط کنونی کشور که اقتصاد در کما به سر می برد، جریان عدالتخواهی باید به سفره کارگرانی نگاه کند که این روزها دغدغه نان دارند و اگر چرخی از صنعت بایستد یعنی گرسنه ماندن همان کارگران.
به طور قطع هیچ فرد یا گروهی نمی تواند عدالتخواهی را نفی کند یا آن را باطل بشمارد، اما در هر کشور دستگاه نظارتی و قضائی وجود دارد که به تخلفات و مشکلات رسیدگی می کند، اما اگر این فرایند وارد فضای رسانه ای شود، به طور قطع نه تنها با سوء برداشت ها و اتهام زنی های مغایر قانون روبرو خواهد شد، بلکه نوعی فضای ناامنی در کشور ایجاد می کند که مانع از سرمایه گذاری های جدید می شود، زیرا رویه سال های گذشته نشان داده است که برخی رسانه ها به بهانه علم کردن پرچم عدالتخواهی با اتهام زنی به کارآفرینان و صنعتگران به دنبال باج خواهی بودند و اثر آن چیزی جز آسیب به کسب و کارها نبوده است.
 پاک دستی، نداشتن نگاه سیاسی و جناحی و رعایت اخلاق و انصاف باید سرلوحه فعالان رسانه ای باشد، بنابراین در حال حاضر که شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور به گونه ای است که نیازمند مراقبت بیشتری است دستگاه های نظارتی باید مراقب این اتهام زنی ها باشد و حتی با کسانی که به بهانه عدالتخواهی، یک صنعت یا بنگاه اقتصادی را مورد هدف قرار می دهند باید برخورد کند. به عبارت دیگر همانطوری که دستگاه قضائی اعلام کرده است که یک شرکت تولیدی نباید به خاطر معوقات بانکی یا بدهی تعطیل شود باید از فعالیت واحدی تولیدی در مقابل گروه های فشار و باج خواه صیانت کند تا خللی در برنامه جهش تولید کشور به وجود نیاید.
رهبر معظم انقلاب نیز در مورد اینکه  تا وقتى جرمى ثابت نشده است، نبايستى كسى را در معرض قرار داد فرموده اند ، به هر كسى ممكن است يك اتهامى وارد شود. تا وقتى كه از طريق قانونى جرم ثابت نشده است، نه در خود قوه، نه در بيرون قوه، نه در تريبونها و منبرهاى رسمى، نه در وسائل ارتباط جمعى، كسى حق ندارد آبروى يك مسلمانى را ببرد.
 
کد مطلب: 134483
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *