۰
جمعه ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۰

بازگشایی مدارس، ابهامات و نگرانی ها

همایون طیاری آشتیانی
بازگشایی مدارس در سال جدید و به دلیل شیوع بیماری کرونا ، متفاوت از سال های قبل که همراه با شور و نشاط اجتماعی بود، سرشار از استرس و تردید خانواده ها نسبت به اقدامات و تصمیماتی است که بر حضور دانش آموزان در کلاس های درس اصرار دارد.
بازگشایی مدارس، ابهامات و نگرانی ها
بازگشایی مدارس در سال جدید و به دلیل شیوع بیماری کرونا ، متفاوت از سال های قبل که همراه با شور و نشاط اجتماعی بود، سرشار از استرس و تردید خانواده ها نسبت به اقدامات و تصمیماتی است که بر حضور دانش آموزان در کلاس های درس اصرار دارد. اصراری که در روزهای اخیر با شدت بیشتری از سوی وزیر و مدیران آموزش و پرورش مطرح می شود و نگرانی های فراوانی را در جامعه به همراه داشته است. چرایی این تصمیم که می تواند علاوه بر افزایش شمار مبتلایان به بیماری کرونا در کشور، جان تک تک دانش آموزان، معلمان و خانواده های آنان را با خطر جدی مواجه سازد سوالات و ابهامات فراوانی را در اذهان عمومی ایجاد کرده که اشاره به برخی از آن ها دلیل انتقاد از این امر را بیش از پیش روشن می کند :
1- در روزهای اخیر سازمان بهداشت جهانی بازگشایی مدارس را عامل افزایش شیوع بیماری کرونا اعلام کرده و در ایران نیز دکتر مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا تاکید دارد که مدارس باید آخرین مکان برای بازگشایی، آنهم پس از پایان اپیدمی باشد. حال سوال این است که وزیر آموزش و پرورش با کدام دلیل علمی بر بازگشایی مدارس تاکید دارد که می تواند خطراتی را که جان هموطنان و فرزندانشان را تهدید می کند توجیه کند؟
2- دکتر مینو محرز دیگر عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا به صراحت به افزایش 10 برابری قدرت انتقال ویروس کرونا اذعان داشته و تاکید دارد که در صورت بازگشایی مدارس، تهویه هوای کلاس ها باید 10 بار در ساعت انجام شود و تنها استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی برای رهایی از انتقال ویروس کرونا کفایت نمی کند. خوب است که جناب وزیر، امکانات مدرن مدارس کشور را به غیر از ضدعفونی کردن با محلول سفیدکننده یا الکل برای مردم هم بازگو کنند تا شاید اندکی به اعتماد مردم نسبت به این تصمیم افزوده شود!   
3- وزیر بهداشت در هفته های اخیر بارها از ساده انگاری و بازگشایی های زودهنگامی که موجب شکست طرح کنترل بیماری در پیک اول و هدر رفتن زحمات کادر درمان کشور شد و شیوع پیک دوم بیماری و افزایش آمار جانباختگان در ایران را به دنبال داشت گلایه کرده است. با این شرایط وزیر آموزش و پرورش و مشاوران ایشان با چه منطقی می توانند حضور میلیون ها دانش آموز و اولیاء آنان در سطح شهر و مدارس را توجیه کنند؟
4- از ابتدای شیوع بیماری کرونا همه پزشکان و کارشناسان نسبت به افزایش شمار مبتلایان و جانباختگان در فصل پاییز به دلیل همزمانی شیوع کرونا با اپیدمی آنفلوآنزا هشدار داده اند و بازه زمانی بازگشایی مدارس را از خطرناکترین ایام سال قلمداد کرده اند. وزیر محترم برای مردم ابهام زدایی کنند که در این شرایط خطرناک چه تمهیداتی برای حفظ جان آینده سازان کشور اندیشیده اند که آنان را به کلاس های درس فرا می خوانند؟
5- بسیاری از کشورهایی که در روزهای اخیر اقدام به بازگشایی مدارس کرده اند بر خلاف ایران و ادعاهای برخی مسئولان که مدام از موفقیت های کشورمان در این زمینه صحبت می کنند، توانسته اند پیشرفت های قابل تاملی را در کنترل بیماری به دست آورند و این درحالی است که ایران از معدود کشورهایی در جهان است که پس از 6 ماه از شیوع بیماری تعداد جانباختگان روزانه آن بیش از 100 نفر بوده و اکثر استان های کشور در وضعیت قرمز و هشدار به سر می برند. مقایسه شرایط ایران با کشورهایی مانند چین، ایتالیا، اسپانیا، کره جنوبی، ژاپن و بسیاری دیگر از کشورها که به شرایط پایداری در کنترل بیماری رسیده اند، خود بیانگر اشتباه بودن تصمیمی است که می تواند به یک فاجعه در کشور ختم شود .
6-  در کمتر از 20 روز گذشته شاهد بودیم که ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزاری مراسم عزاداری با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی را در مکان های مسقف و حتی مساجد و تکایایی با سقف بیش از 6 متر ممنوع اعلام کرد. حال وزیر آموزش و پرورش چگونه توقع دارند که مردم نسبت به حضور فرزندانشان از سنین 7 سالگی در کلاس هایی با مساحت کمتر از 40 متر و سقفی با ارتفاع کمتر از سه و نیم متر رضایت دهند و نگران جان فرزندان خود نبوده و بر صحت این تصمیم دلگرم باشند؟
7- در حالی که رئیس جمهور کشورمان برای حفظ جان خود حتی برای دفاع از وزیر پیشنهادی نیز حاضر به حضور در مجلس شورای اسلامی نیست و جلسات هیات دولت و حتی جلسات مدیران ارشد آموزش و پرورش با حضور جناب وزیر در اتاق هایی تالارگونه برگزار می شود، چرا مردم باید به تصمیمی که بیانگر شکاف عمیق میان مردم و مسئولان است اعتماد کنند؟ آیا هیات دولت حاضر به برگزاری جلسات در شرایطی مشابه با آنچه برای فرزندان این مرز و بوم در نظر  گرفته است می باشد؟
8- شایسته بود که وزیر آموزش و پرورش برای اطلاع خود و مشاوران شان، از یکی از نهادهای حرفه ای درخواست نظرسنجی از اولیاء و دانش آموزان می نمود تا به میزان مخالفت جدی جامعه با این تصمیم پی ببرد. در بسیاری از نظرات مردمی در ذیل اخبار مربوط به بازگشایی مدارس، شاهد ابراز نگرانی های جدی مردم و حتی در موارد متعدد مخالفت با حضور فرزندانشان در مدارس هستیم که قطعا یک چالش جدی برای نظام آموزشی کشور در روزهای آینده خواهد بود.
9- در کمتر از یک ماه گذشته شاهد مخالفت رئیس مجلس شورای اسلامی و برخی نمایندگان مجلس با برگزاری کنکوری بودیم که قرار بود تنها در 4 روز برگزار شود. تاسف آور است که چرا نمایندگان مردم و اعضای کمیسیون آموزش و به خصوص شخص ریاست مجلس در مقابل تصمیمی که میلیون ها دانش آموز و خانواده های آنان را نه برای 4 روز بلکه برای 6 روز در هفته با خطر ابتلای به بیماری مواجه کرده است روزه سکوت گرفته اند و تنها برخی نمایندگان آن هم پس از اظهار نگرانی های شدید مردم لب به سخن باز کرده اند.
10- در پایان وزیر محترم به صراحت پاسخ دهند که در صورت اصرار به بازگشایی مدارس با شرایط اعلام شده، آیا حاضر به پذیرش تبعات سنگین تصمیمات خود که می تواند منجر به افزایش شیوع بیماری در کشور شده و تبعات بسیار خطرناک جانی برای دانش آموزان و خانواده های آنان به همراه داشته باشد هستند؟  
 
کد مطلب: 135790
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *