۰
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۳۴

تجربه روزهای سخت

علی اکبر مختاری
شرایط ویژه ای که در دهه اخیر از خارج از مرزها  بر دولت و ملت ایران تحمیل شده است یعنی تحریم سخت اقتصادی و فشار حداکثری ایالات متحده و عملکرد و رفتار دولتمردان، تجربه های گرانسنگی را برای مردم ایران بجای گذاشته است.
تجربه روزهای سخت
شرایط ویژه ای که در دهه اخیر از خارج از مرزها  بر دولت و ملت ایران تحمیل شده است یعنی تحریم سخت اقتصادی و فشار حداکثری ایالات متحده و عملکرد و رفتار دولتمردان، تجربه های گرانسنگی را برای مردم ایران بجای گذاشته است.
 در این شرایط بعضی مواقع مسئولین و نخبگان سیاسی از وضعیت پیش آمده در جهت فرار از واقعیت و شرایط بحران یا پنهان کردن بی تدبیری و ناکارآمدی خود به روشهای پوپولیستی و عوام فریبی دست زدند و با آدرسهای غلط به استقرار خود استمرار بخشیده اند. شاید مردم فراموشکار باشند و حوصله تحلیل و ریشه یابی تحولات سیاسی و رخدادهای اقتصادی دهه های اخیر را نداشته باشند ولی به یاد دارند در سالهای اخیر علت گرانی سکه و طلا و افزایش ناگهانی سکه تا مرز 5 میلیون تومان فردی مقلب به سلطان سکه اعلام شد و فرد خاطی و همدستانش دستگیر شدند سپس سلطان سکه به دار آویخته شد و پس از آن همه منتظر کاهش قیمت طلا و سکه بودیم. هم اکنون چند سال از به خاک سپردن سلطان سکه میگذرد ولی قیمت سکه به مرز 13 میلیون تومان رسیده است.
در هفته گذشته در رسانه ها اعلام شد افزایش نرخ ارز موقت است و سبب آن عوامل روانی است و چند گروه و فرد بعنوان اخلاگران  بازار ارز دستگیر شده اند و وانمود می شد افزایش بی رویه ارز توسط این افراد صورت گرفته است ولی در ادامه شاهد بودیم که داستان تکراری است و از زمان دستگیری این افراد افزایش نرخ ارز در بازار شدت بیشتری گرفته و شواهد ماجرا در واقع عکس گفته های مسئولین است. این دوگانگی و پنهان کردن واقعیت دو اثر در بین مردم خواهد داشت. یکی اینکه اعتماد بین دولت و ملت بکلی از بین میرود و سرمایه اجتماعی حاکمیت به شدت صدمه خواهد دید و دوم اینکه مردم پس از چندین مرحله آزمون و خطا در مقابل عملکرد دولت به تجربه ثابتی خواهند رسید که ریشه ها و دلایل تحولات سیاسی اقتصادی در جای دیگر است و برای خودیاری و جلوگیری از ضرر بیشتر در مقابل توصیه های دولت باید عکس آن عمل کنند.
درگیر شدن روزانه مردم با تحریم و مشکلات معشیت گرچه طاقت فرساست ولی ریشه یابی آن فواید مثبتی خواهد داشت که بخش عمده آن به سیاست و حکمرانی در ایالات متحده آمریکا مرتبط می شود. برخی از افراد و بنگاههای اقتصادی روزشماری میکنند تا تکلیف ریاست جمهوری در آمریکا مشخص شود و تعامل بین ایران و آمریکا از وضعیت تضاد و تقابل به شرایط عادی بازگردد. لذا تاثیر سیاست بر دیگر حوزه ها همانند امور اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی غیر قابل انکار است.
تجربه دیگر از تحریم به انتخابات مجلس و مواضع تند و رادیکال نمایندگان مجلس یازدهم برمیگرد. مجلس انقلابی وعده داده بود که بار روی کار آمدن و تصویب قوانین تاثیرگذار دولت را تحت فشارقرار داده و به مشکلات و دغدغه ها پایان می دهد. میزان استقبال مردم در انتخابات میاندوره ای نشان میدهد رویه های ثابتی فراتر از قوه مجریه و قوه مقننه وجود دارد و مجلس قدرت تغییر شرایط را نداشته و نخواهد داشت. پیامد گسترش این باور در بین مردم ، در مشارکت بسیار پایین در انتخابات میاندوره ای جمعه گذشته بود.
هم اکنون تجربه ماندگاری از تحریم به مردم ثابت شده است و شایسته است برای جلوگیری از گسست و فروپاشی اجتماعی واقع گرا باشیم و  تغییرات بنیادی در سیاستگذاری داخلی، شفافیت و نحوه تعامل با جامعه و تحولی در سیاست بین المللی داشته باشیم.
 
 
کد مطلب: 136523
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *