۱
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۵۴

نکاتی درباره درگذشت ستار بهشتی در زندان

صالح دلدم
نکاتی درباره درگذشت ستار بهشتی در زندان

طی چند روز گذشته خبر فوت یک جوان وبلاگ نویس به نام ستار بهشتی در یکی از بازداشتگاههای نیروی انتظامی که به زندان رباط کریم معروف است در صدر اخبار مربوط به حقوق بشر در ایران در رسانه های مختلف جهان قرار گرفته است که متاسفانه باعث شده که مدعیان نقض حقوق بشر و عدم آزادی بیان در ایران ، آن را دلیلی برصحت ادعای خود بدانند .
بر اساس اخبار منتشر شده ، این جوان وبلاگ نویس ابتدا توسط ماموران پلیس فتا (سایبری) بازداشت شده و به زندان رباط کریم که همچون بازداشتگاه کهریزک تحت مدیریت نیروی انتظامی است، منتقل می شود .بروز چنین مساله ای – صرفنظر از اینکه ستار بهشتی فوت کرده یا کشته شده - یادآور وقایعی است که در کهریزک اتفاق افتاد و پرونده ای که شکل گرفت تا جلوی حوادث مشابه گرفته شود. اگر در زمان فاجعه کهریزک که رهبر انقلاب از آن به عنوان جنایت یاد کردند و دستور رسیدگی به آن را صادر کردند، گزارش هیئت بررسی کننده مجلس شورای اسلامی برملا کننده نام آمرین و مسببین آن بود برخورد مناسب با متهمان پرونده بدون هیچ گونه مصلحت سنجی صورت می پذیرفت ، نه اینکه یکی از متهمان اصلی آن از سوی رییس قوه مجریه به یک سمت عالی اجرایی منصوب شود، نه بار دیگر کسی به خود جرئت می داد تا با تخطی از قانون و پایمال کردن حقوق شهروندی یک متهم ، فاجعه دیگری را به بار آورد تا نظام بار دیگر متحمل خسارتی در وجه داخلی و بین الملل گردد ، و نه در صورت فوت متهمی در زندان ، دیگران می توانستند از آن سوء استفاده کنند. متاسفانه در طول سه سال گذشته ، پرونده بازداشتگاه کهریزک که منجر به کشته شدن بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات شد ، هنوز به نتیجه نهایی نرسیده و اتفاقا سخنگوی قوه قضائیه دوشنبه گذشته در این خصوص توضیحاتی داده است ولی به نظر می رسد با توجه به حساسیت پرونده و توجه افکار عمومی به آن، باید زودتر مورد رسیدگی قرار می گرفت و بیشتر مردم را در جریان قرار می دادند.
از سوی دیگر این موضوع هم باید مد نظر قرار گیرد که آیا مطالب منتشر شده در وبلاگ انتقادی این جوان از دست رفته که معلوم نیست چه تعداد خواننده و مخاطب داشته است، برای امنیت کشور خطر به دنبال داشت یا فاجعه ای که با نقض احتمالی قوانین در یکی از بازداشتگاههای نیروی انتظامی اتفاق افتاده است و به سوژه روز رسانه های جهان تبدیل شده است ؟ آیا بهتر نبود که قبل از اینکه رسانه های بیگانه به این موضوع بپردازند، اطلاع رسانی دقیق و به موقع در داخل صورت می گرفت؟ این در حالی است که طی هفته های گذشته ادعای گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل مبنی بر نقض گسترده حقوق بشر در ایران منتشر و با اعتراض مقامات جمهوری اسلامی مواجه شده بود .
نکته دیگر اینکه ، وزارت کشور دولت مهرورز اصولگرایان به عنوان مقام بالادست نیروی انتظامی است اما تا این زمان عکس العملی از طرف دولت دراین خصوص مشاهده نشده است و می توان این سوال را پرسید که چرا آقای احمدی نژاد به جای درخواست بازدید از اوین و دیدار با علی اکبر جوانفکر به بهانه دفاع از قانون اساسی، به بازداشتگاههایی که متهمینی از جنسی به غیر از جنس جریان انحرافی در آن بازداشت هستند سرکشی نمی کند؟
نکته نهایی اینکه انتظار از دستگاه قضایی کشور به عنوان قوه ای مستقل این است که یکبار برای همیشه بدون در نظر گرفتن مصلحت سنجی یا هرگونه شرایط دیگر برخورد قاطعی را با مسببین و آمران احتمالی، بر اساس قانون به عمل آورد تا پایانی باشد بر اتفاقات ناخوشایندی از این دست . 
توضیح : صالح دلدم عضو حزب اعتماد ملی است

کد مطلب: 13809
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *