کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مناقشه سیاسی و کلیشه های جنگ و صلح 

 علی اکبر مختاری

30 مهر 1399 ساعت 16:20

سخنان رییس جمهور در خصوص صلح امام حسن با معاویه و لزوم بهره گیری از نظر اکثر قاطع جامعه و مردم که خواهان صلح هستند چنان آتشی در خرمن اصولگرایان انداخت که رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس که باید حداقل های حفظ امنیت و رفتارهای تنش زا را رعایت کند در توئیت خود خطاب به رئیس جمهور نوشته است که نظر اکثر مردم این است که رئیس جمهور هزار بار اعدام شود.


سخنان رییس جمهور در خصوص صلح امام حسن با معاویه و لزوم بهره گیری از نظر اکثر قاطع جامعه و مردم که خواهان صلح هستند چنان آتشی در خرمن اصولگرایان انداخت که رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس که باید حداقل های حفظ امنیت و رفتارهای تنش زا را رعایت کند در توئیت خود خطاب به رئیس جمهور نوشته است که نظر اکثر مردم این است که رئیس جمهور هزار بار اعدام شود.
دیگر تریبون داران جریان اصولگرایی نیز چنان برآشفته شدند که با عتاب و پرخاش حسن روحانی  را به  بی بصیرتی و کم اطلاعی نسبت به تاریخ اسلام محکوم کرده اند. 
ایرانیان ارادت و توجه خاصی نسبت به ائمه شیعه دارند و فرهنگ سیاسی ایرانیان با فرهنگ سیاسی شیعه عجین است. لذا فرهنگ ایثار و شهادت که برجسته ترین آموزه شیعه است در رویدادها و تحولات سیاسی تاریخ ایران معاصر تاثیر بسزایی داشته است. با این توصیف آیا قاعده شدن جنگ امام حسین و صلح امام حسن در درون جامعه اسلام برای همه مقاطع و همه دورانها عقلانی و منطقی است؟ سیره و روش دیگر امامان همچون امام رضا که با نظام سیاسی زمانه خود همکاری کرد و انزوا و کناره گیری دیگر ائمه معصومین از قدرت سیاسی نمی تواند مورد بهره برداری قرار گیرد؟  واقعا آیا شرایطی که برای مردم ایران توسط مسئولین رقم خورده است که پس از چهار دهه ادعای خدمت رسانی امروز در نهایت تحقیر و کمیابی زندگی کنند و نماینده مردم یکی از شهرهای بلوچستان از عدم برخورداری از آب آشامیدنی و تن فروشی بخاطر بی آبی میگوید، می توان ادعای حقانیت کرد و طرف مقابل را شر مطلق خواند؟ واقعا نخبگان سیاسی می توانند خود را در جایگاه ائمه و حق و حقانیت قرار دهند و از جایگاه امامان معصوم با مردم و دیگران سخن بگویند؟
چگونه و بر چه اساسی جناح اصولگرایی بیش از حد خود را منتسب به تاریخ اسلام و ائمه می داند وحق انحصاری تفسیر و توضیح تاریخ اسلام و قواعد دین را دارد و چنانچه فردی خارج از حلقه اصولگرایی در مورد مسائل سیاسی و تاریخی اظهار نظر کند به بیراهه رفته و بی سواد و بی منطق قلمداد میشود و لوح زرین عقلانیت و تفسیر و تحلیل وقایع تاریخی نزد همین جماعت است؟ جریان اصولگرایی هیچگاه قاعده بازی سیاسی را رعایت نمی کند و همیشه در پی حذف رقیب است. جالب اینکه حسن روحانی از درون همین جریان اصولگرایی برخاسته است و شاگرد همین مکتب بوده است و هم اکنون تحلیل تاریخی وی بعنوان رئیس دولت تدبیر و امید موجب شده به اعدام محکوم شود. چنانچه مدیر مسئول روزنامه کیهان به بی بصیرتی و غربگرا بودن یاران اصولگرای خود اشاره ای نمیکرد این جماعت متعصب در این زمانه ابر بحرانها با ایجاد بحرانی جدید تا استیضاح، استعفا و اعدام حسن روحانی پیش می رفتند. 
 روندها و شیوه هایی که با کلیشه های صدر اسلام الگوبرداری میشود شاید در هنگام تاسیس و تثبیت انقلاب یا دوره جنگ تاثیرگذاری حداکثری داشته و برای پیشبرد همبستگی ملی و بسیج توده ها موثر واقع شده است ولی هم اینک به جهت تغییر ارزشها و تحول جامعه گاها بی اعتبار است. تاکید بر استفاده از همان الگوها نه تنها چندان ثمربخش نیست بلکه موجب تفرقه نیروهای سیاسی و بی اعتبار شدن جایگاه دستگاه دیپلماسی میشود. در دنیای متکثر باید از فراروایتها و فرانظریه ها عبور کرد. شکل تعاملات بین المللی بازاری و معامله گرانه است و چنانچه دولت و حکومتی از فهم شایسته سیاست بین الملل برخوردار نباشد به طور طبیعی منزوی و حذف خواهد شد.
لذا در روشها و شیوه های حکمرانی باید سیاست و اقتصاد را از این کلیشه ها رها کرد چه برسد به اینکه این کلیشه ها موجب اختلافات درونی گردد و همدیگر را به مرگ و نابودی و حذف تهدید کنیم.


کد مطلب: 138481

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/138481/مناقشه-سیاسی-کلیشه-های-جنگ-صلح

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir