; ?>; ?> انتخابات آمریکا و حیات سیاسی جهان - مردم سالاری آنلاين
۰
جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۳۴

انتخابات آمریکا و حیات سیاسی جهان

علی اکبر مختاری
پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا برگزاری شد؛ انتخاباتی که پس از پاندمی کرونا یکی از خبرسازترین رویدادهای بین المللی است  و در صدر اخبار رسانه های جهان قرار دارد.
انتخابات آمریکا و حیات سیاسی جهان
پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا برگزاری شد؛ انتخاباتی که پس از پاندمی کرونا یکی از خبرسازترین رویدادهای بین المللی است  و در صدر اخبار رسانه های جهان قرار دارد. اتفاق جالبی که این دوره از انتخابات آمریکا را با دیگر دوره ها متمایز میکند، شور و هیجانی است که در مردم و طرفداران کاندیداها شکل گرفته و میزان بی سابقه یکصد میلیون آرایی که قبل از روز اصلی انتخابات به صندوق ها سرازیر شده است.همچنین این رویداد تاثیر محسوسی در خارج از مرزها داشته و موجب درگیر شدن بخش عمده ای از گروهها و مردم جهان، نهاد های سیاسی و اقتصادی بین المللی در این رقابت تنگاتنگ شده است.
در ایالات متحده آمریکا دو حزب عمده دموکرات و جمهوری خواه همیشه قدرت سیاسی را در اختیار دارند لذا مواضع و عملکرد این احزاب در سیاست داخلی و خارجی آمریکا تفاوت های ملموسی را در سطوح ملی و فراملی بدنبال خواهد داشت. حزب دموکرات که نماینده طبقه متوسط جامعه آمریکا است طرفدار دموکراسی، عدالت و سوسیالیسم است. دموکراتها با تاکید بر جمع گرایی در سیاست داخلی در واقع اخذ مالیات بیشتر از ثروتمندان و حمایت و رفاه بیشتر دولت در زمینه آموزش، بهداشت و خدمات اجتماعی را در دستور کار قرار داده اند. در سیاست خارجی نیز بر توسعه دموکراسی با قدرت نرم و تعامل و گفتگو و محافظت از منابع طبیعی و زیستی جهان با اجماع جهانی و مشارکت دیگر قدرتها اعتقاد دارند. در مقابل  حزب جمهوری خواه بر محافظه کاری، پیروی از ملی گرایی و سنتهای اصیل آمریکایی، حمایت از فردگرایی و اقتصاد بازار آزاد تاکید دارد. در سیاست خارجی هم قطبی سازی، تکروی و خودمحوری و مداخله مستقیم با قدرت سخت در مقابله با چالشها را بر قدرت نرم و دیپلماسی ترجیح داده است.
اتفاق مهمی که در این دوره چهار ساله با روی کار آمدن دونالد ترامپ در سیاست خارجی ایالات متحده تحت سیاست برگشتن به عظمت و هیبت جهانی آمریکا رخ داده است شانه خالی کردن جمهوری خواهان از تعهدات و مسئولیتهای بین المللی، خروج از معاهدات بین المللی، وضع تحریمهای سخت و شکننده برای برخی دولتها، تغییر تعرفه های گمرکی و سخت شدن واردات کالاهای خارجی به آمریکا، برگشتن به مرزهای ملی و خودیاری است. بخش عمده ای از هیجان و هیاهوی انتخابات 2020 بدلیل مواضع تند و شالوده شکنانه دونالد ترامپ در چهار سال گذشته و تغییر شرایط و پرداختن هزینه های بیشتر در دیگر نواحی جهان است و جامعه جهانی نسبت به تحولات سیاسی در آمریکا حساس شده است.
در این رویداد مهم دولت و ملت ایران با توجه به تحریم های حداکثری وضع شده و تحمل رنج و صدمات مادی و معنوی، حساسیت بیشتری نسبت به نتیجه رقابت سیاسی در آمریکا دارند. عدم ثبات و استقلال اقتصادی در ایران و تغییرات ناگهانی و لحظه ای در قیمت ارز و طلا و دیگر اقلام، جامعه ایران را با شرایطی ملال آور و خسته کننده روبرو کرده و مردم ایران به شدت بدنبال ثبات و فرا رفتن از تحریم و تورم و رکود هستند و شوربختانه این گشایش و تغییر به شرایط آینده سیاسی ایالات متحده گره خورده است.  
امروزه حوزه سیاست قطعا تعیین کنندگی اساسی در دیگر حوزه ها دارد. سیاست نه تنها در حیات انسانها بلکه در حیات گیاهان و حیوانات و سرنوشت محیط زیست جهانی نقش تعیین کننده ای دارد لذا اهمیت امر سیاسی و جدیت و عمیق شدن در تعیین سرنوشت و واگذاری قدرت سیاسی به سیاستمدارانی اخلاق مدار و جامع نگر امری مهم و اساسی است. با توجه به تعیین کنندگی غیر قابل انکار ایالات متحده در اقتصاد و تجارت بین الملل و سیستم سیاسی آمریکا که ریاستی است و تصمیم گیری فردی در راس هرم قدرت تعیین کننده است. لذا فردی که تعیین می شود تغییر عمده ای در امنیت، اقتصاد، میزان افزایش یا کاهش فقر و استقرار دموکراسی در جهان و شرایط فضای زیست جهانی خواهد داشت.
 
کد مطلب: 139302
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *