۰
يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۱۷

دولت هم تنگنای مالی دارد هم تنگنای فکری!

سید علیرضا کریمی
چند روزی صبر کردم تا شاید ستاد محترم و معزز مقابله با کرونا از تصمیم خود عقب نشینی کند تا سوژه این یادداشت کان لم یکن شود اما نشد!
دولت هم تنگنای مالی دارد هم تنگنای فکری!
 چند روزی صبر کردم تا شاید ستاد محترم و معزز مقابله با کرونا از تصمیم خود عقب نشینی کند تا سوژه این یادداشت کان لم یکن شود اما نشد!
القصه؛این ستاد مصوب کرده که در راستای کاهش میزان ابتلای مردم به ویروس منحوس،ساعت کار حمل و نقل عمومی از جمله مترو و بی آر تی  تا ساعت 20 باشد.این ستاد همچنین چندین گروه شغلی را موظف کرده تا ساعت 18 دائر باشند.
طی چند روز گذشته گزارش های متعدد تصویری و مکتوب از شرایط شهر در رسانه های مختلف از جمله صدا وسیما منتشر شده که اولا بسیاری از صنوف این مصوبه را رعایت نکرده اند و بعد از ساعت 18 نیز دائر بوده اند و مردم بسیاری نیز به دلیل تعطیلی زود هنگام حمل و نقل عمومی سرگردان شده اند.لیکن ستاد مقابله با کرونا تاکنون نه توضیحی داده و نه توجیهی آورده.
بنده اگر به نیئت آقایان در ستاد شک داشتم قطعا می نوشتم که این افراد این تصمیم را گرفتند تا مردم را عصبانی کنند و از سوی دیگر با یک زد و بند، پولی را در جیب تاکسی های اینترنتی بگذارند!اما چون همگان می دانیم اعضای ستاد نشسته اند تا فکری و چاره ای این شرایط اسفناک کنند و به قول معروف نیئت خیر دارند با دید مثبت به ماجرا می نگریم.
بهرحال اظهر من الشمس است که چنین خروجی هایی نتیجه عدم کارشناسی و دقت است.یعنی افرادی که دور میز نشستند و به این نتیجه رسیدند چنین محدودیت هایی را لحاظ کنند متوجه نبودند دقیقا پای مبارک شان را روی خرخره قشر مستضعف گذاشته و در حال فشار هستند!
زیرا مغازه داری که اصل در آمد و فروش اش بعد از ساعت 18 است  مجبور است دائر باشد زیرا بنا نیست دولت اجاره او را  بپردازد و یا سفره خانواده او را پر کند.مردمی(قشرکارگر) هم که بالطبع تا ساعت 22 مشغول هستند مشخص نیست  چگونه باید شب به منزل بازگردند.هزینه تاکسی اینترنتی به طور متوسط حدودا نیمی از حقوق یک ماه کارگر را می بلعد تازه اگر آن کارگر دریافتی اش 3 میلیون تومان در ماه باشد و منزل اش مرکز شهر قرار گرفته باشد نه در حاشیه و شهرهای اقماری.
به سادگی می توان به این نتیجه تلخ رسید که با حفظ احترام و عرض ارادت، دوستان اعضای ستاد مقابله با کرونا نه قوه کارشناسی چشمگیری دارند و نه از حال و روزگار مردم خبر دارند.
البته این موضوع خیلی ساده قابل جبران بود.اگر آقایان حداقل اعضای شورای شهر تهران را دعوت می کردند و دعواهای سیاسی را کنار می گذاشتند می توانستند  به این نتیجه بدیهی برسند که  چگونه این تصمیم به جامعه کارگری و قشر ضعیف آسیب می زند.هنوز هم دیر نیست.اینکه دولت از نظر مالی در تنگناست قبول اما آیا از نظر فکری هم مشکل و محدودیتی وجود دارد؟می شود با دعوت از چند کارشناس خبره و مستقل و ایضا حضور مسئولان مرتبط تصمیم بهتر و نیک تری گرفت.ان شالله.
منبع:پیام اقتصاد
کد مطلب: 139833
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *