۰
يکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۹

انتظارات زنان از ارکان حاکمیت

آذین شرفخانی*
خداوند متعال در سوره مباركه هود آيه شريفه ١١٧ ميفرمايند: "و ما كان ربك ليهلك القري بظلم و اهلها مصلحون". "و خدا بر آن نيست كه هيچ قومي و هيچ اهل دياري را در صورتي كه مصلح و نيكوكار باشند به ظلم هلاك كند".
انتظارات زنان از ارکان حاکمیت
خداوند متعال در سوره مباركه هود آيه شريفه ١١٧ ميفرمايند: "و ما كان ربك ليهلك القري بظلم و اهلها مصلحون". "و خدا بر آن نيست كه هيچ قومي و هيچ اهل دياري را در صورتي كه مصلح و نيكوكار باشند به ظلم هلاك كند".
هفته گذشته مردم ايران در شرايطي ٤٢ سالگي پيروزي انقلاب اسلامى را گرامي داشتند كه بي توجهي به برخي از اصول مصرح قانون اساسي و به فراموشي سپردن كثيري از وعده هاي اوايل انقلاب فضايي را ساخته و پرداخته كرده كه گويا همين مردم نبودند كه براي رسيدن به استقلال، آزادي و دموكراسي در برابر استبداد ايستادند و پيروزي انقلاب اسلامي را رقم زدند و اينك در آستانه دهه پنجم انقلاب ميبينيم كه وضع موجود با آرمانها و اهداف انقلاب كنندگان به ميزان قابل توجهي فاصله گرفته است.
همچنين در آستانه سال ١٤٠٠ و آغاز قرن ١٥ خورشيدي كه مقارن است با دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، ميزان مشاركت مردم در اين انتخابات ميتواند معياري براي مقبوليت نظام و درصد پشتيباني مردم از اصل جمهوريت انقلاب باشد ؛ اما در كمال تاسف و بر اثر بي تدبيري و زياده خواهي عده اي، دايره انتخاب مردم چنان تنگ شده كه ميل و رغبت چنداني براي حضور آنان در صحنه وجود ندارد كما اينكه در انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي هم شاهد حضور حداقلي مردم در پاي صندوق هاي راي بوديم كه حاصل آن ميتواند ياس و نااميدي هرچه بيشتر مردم و تخريب اعتماد عمومي و سرمايه اجتماعي آنان باشد.
از اين رو به نظر ميرسد كه بازنگري در بعضي از مواد قانون اساسي و سياست ها و انعطاف در برخي از تصميمات حاكميتي و هوشياري و چابكي در اعمال آنها ميتواند مانع از رخ دادن برخي بحران ها شود.
بر خلاف گذشته كه قدرت تسليحاتي و نظامي و اقتصادي تعيين كننده اقتدار جوامع بودند، امروزه شاهد هستيم كه عقلانيت، توانمندي و فعاليت هاي مدني حرف اول را مي زنند و طبق نظريه بسيار مهم "حكمراني خوب" كه مفهوم جديدي در حوزه علوم اجتماعي و سياسي است حاكمان و دولتمردان كشور بايد اصول اوليه مشاركت، حاكميت قانون، شفافيت، پاسخگويي، شكل گيري وفاق عمومي، عدالت، كارايي و مسئوليت پذيري را در سر لوحه برنامه هايشان قرار دهند و از بعضي رويكردهاي تنگ نظرانه مبتني بر بستن فضاي اطلاع رساني عمومي، رفتارهاي تماميت خواهانه و بي توجهي به خواست و نظر بر حق مردم در اين موقعيت خطير تاريخي بپرهيزند و در اين زمينه اصلاحات ساختاري در همه ابعاد در چارچوب قانون اساسي و به فراخور زمان ضروري مي نمايد اما وضعيت زنان بايد با تاكيد بيشتري مورد توجه قرار بگيرد. چرا كه با توجه به استعداد، توانمندي و رشد و پيشرفت زنان ايرانى در چند دهه اخير و همچنين بر اساس شعارهاي اوايل انقلاب مبني بر ارتقاي مشاركت اجتماعي و سياسي و تلاش جهت استيفاي حقوق حقه آنها بر مبناي اصل برابرى و عدالت، امروزه ميبينيم كه عوامل مختلفي به صورت مرئي و نامرئي از تحقق اين وعده ها جلوگيري ميكنند.
سياسي كردن مسائل مربوط به زنان، عدم هماهنگي بين دستگاه هاي حاكميتي در زمينه امور زنان، غلبه تفكر مردسالارانه بر فرهنگ عمومي كشور، به روز نبودن قوانين و مقررات مربوط به زنان و خانواده، زنانه شدن فقر، خشونت در عرصه هاي عمومي و خانوادگي، كودك همسري، تبعيض هاي جنسيتي، فشارهاي ناشي از شرايط بد اقتصادي و نرخ بالاي بيكاري زنان بخصوص در اثر شيوع ويروس منحوس كرونا و بيشمار موارد ديگر همه مصائبي هستند كه باعث نااميدي و ايجاد گسست نگران كننده ميان نسلي در زنان به عنوان نيمي از جامعه شده كه تربيت نسل آينده و صيانت از نظام و انقلاب در دستان آنهاست. بر همين اساس از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تقاضا ميشود ضمن پرهيز از اقدامات بي پايه و اساس و با تاكيد بر عقلانيت و مصلحت نظام، به تصويب لوايح مربوط به زنان بخصوص لايحه تامين امنيت و كرامت بانوان اقدام كرده و بر اساس مقتضيات زمان، نو انديشي ديني و فقه پويا به اصلاح قوانين و مقررات مربوط به زنان بپردازد. همچنين از قوه قضاييه درخواست ميشود در جهت اصلاح رويه دادگاه ها، صيانت از حقوق زنان، آزادي زنان زنداني سياسي، تقويت خدمات مشاوره اي حقوقي و قضايي به زنان، تسريع در امور دادرسي مربوط به زنان و خانواده و ... اقدام عاجل نمايد. از قوه مجريه و بخصوص معاونت امور زنان رياست جمهوري هم تقاضا ميشود كه همسو با برنامه ريزي هاي مستدل و مدون در جهت برقراري هرچه بيشتر عدالت جنسيتي و ارتقاي مشاركت اجتماعي و سياسي زنان تلاش كند و زمينه را براي انتصاب زنان توانمند در سطوح كلان مديريتي فراهم آورد.
انتظار ميرود كه شوراي محترم نگهبان هر چه سريعتر در خصوص اصطلاح رجل سياسي تعيين تكليف كند تا زنان هم بتوانند بر اساس اصل عدالت و برابري در عرصه رقابت ظاهر شوند و توانمندي خود را به محك تجربه بگذارند.
امید است به حول و قوه الهي بدان مدينه فاضله اي دست يابيم كه زنان و مردان دوشادوش هم و با نگاهي مشاركت جويانه، صلح طلبانه و خلاقانه، در جهت اعتلاي ايران اسلامي محكم و استوار قدم بردارند و افق هاي روشني را پيش روي نسل آينده اين مرز و بوم بگشايند.
*عضو شوراي مركزي حزب مردم سالاري
 
 
کد مطلب: 145301
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *