۰
دوشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۴۶

سه نکته درباره انتشار فایل صوتی ظریف 

حمیدرضا شکوهی
انتشار فایل صوتی سخنان محمدجواد ظریف از چند زاویه قابل ارزیابی است
سه نکته درباره انتشار فایل صوتی ظریف 
انتشار فایل صوتی سخنان محمدجواد ظریف از چند زاویه قابل ارزیابی است:
۱- نکته اول درباره چگونگی انتشار این فایل صوتی است. مصاحبه برای پروژه‌ای به نام تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید زیرنظر حسام الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور انجام شده و طبیعتا قرار به انتشار آن لااقل تا پایان عمر دولت نبوده است. حتی چند بار تاکید ظریف در جریان این مصاحبه مبنی بر این که "این حرفها را هیچوقت نمی توانید منتشر کنید" یا جملات مشابه، نشان می‌دهد ظریف احتمالا تصور نمی‌کرد که پس از پایان عمر دولت هم این فایل صوتی منتشر شود. بنابراین به نظر می‌رسد انتشار فایل صوتی، توسط وزارت امور خارجه یا نزدیکان محمدجواد ظریف انجام نشده است. این که کدام گروه و با چه هدفی این فایل صوتی را به رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور داده‌اند تا منتشر شود از این جهت مهم است که می‌تواند برگ دیگری از دفتر رقابتهای سیاسی در سطح بالای قدرت را روشن کند. این‌که ایا هدف، صرفا کنار گذاشتن ظریف از معادلات سیاسی و قدرت بوده یا هدف، فراتر از آن و نشان دادن دوگانگی در حاکمیت بوده، تنها زمانی مشخص می‌شود که عاملان انتشار این فایل صوتی مشخص شوند.

۲- نکته دوم درباره محتوای این فایل صوتی است. ظریف حرفهایی را به زبان آورده که در شرایط عادی قطعا مطرح نمی‌کرد و همین جا انگشت اتهام به سوی او و سایر مسئولانی نشانه می‌رود که بسیاری از مسائلی را که می‌دانند به مردم نمی‌گویند. شاید توجیه ظریف برای نگفتن برخی حرفها با توجه به مسئولیت او در دستگاه دیپلماسی کشور، قابل قبولتر باشد اما واقعیت آن است که مخفی کاری مسئولان موجب افزایش فاصله بین مردم و حاکمیت و کاهش اعتماد عمومی به مسئولان شده است. بدتر آنکه بسیاری از مسئولان در حوزه‌های مختلف، تا زمانی که در قدرت هستند حرفی نمی‌زنند و وقتی از قطار دولت یا قدرت پیاده می‌شوند، سخنان صریحی بر زبان می‌آورند که مصداق بارزش محمود احمدی نژاد است که وقتی رئیس‌جمهور بود حتی درصدی از حرفهای امروزش را هم نمی‌زد. شاید بتوان از این جهت ظریف را متمایز کرد که قبل از پایان دولت حرفهایش را زده و هرچند فکر نمی‌کرد این حرفها منتشر شود اما به هر حال در زمانی منتشر شد که او هنوز در قدرت است. شاید وقت ان رسیده که مسئولان بیش از گذشته مردم را محرم خود بدانند تا شاید فاصله بین مردم و حاکمیت کمتر شود.

۳-سومین نکته درباره تاثیر انتشار این فایل صوتی در میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری است.برخی اعتقاد دارند این فایل صوتی با نشان دادن دوقطبی قدرت دیپلماسی و "میدان" یا همان فعالیتهای نظامیان، میتواند مردم و بویژه اکثریت خاموش را ترغیب به مشارکت در انتخابات کند تا به دیپلماسی رای دهند. اما احتمال جدی‌تر این است که مردم، نقش دولتمردان را بیش از گذشته زینتی قلمداد کنند و آنگاه کمتر از گذشته تمایل به مشارکت در انتخابات را داشته باشند.هرچند این نکته را هم باید در نظر گرفت که هنوز مسئولان عالیرتبه کشور و همچنین نظامیان و به طور مشخص سپاه پاسداران به این سخنان ظریف واکنش نشان نداده‌اند. شاید این واکنش‌ها عرصه سیاسی را با تغییراتی همراه کند و به همین دلیل هنوز برای قضاوت زود است.
کد مطلب: 148678
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *