۰
يکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۱۸

سه نکته درباره تداوم کرونا 

علی اکبر مختاری
در هفته اخیر در شهر مهدیشهر در استان سمنان چهار نفر از اعضای یک خانواده به علت ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند. اکثر افراد این خانواده یا اشخاصی که در هفته های اخیر در این شهر به سبب گسترش ویروس جهش یافته کرونا جان باخته اند از جوانان و میانسالان هستند. این مصیبت جایی دردناک تر و عظیم تر میشود که این خانواده فرزند جوانی را از دست داده است که فردی کوشا و  کارآفرین است که به شغل معلمی مشغول بوده و از نخبگان و فعالین اجتماعی مدنی شهر است و این مصیبت همه مردم شهر را در ماتم و اندوه فرو برده است.
سه نکته درباره تداوم کرونا 
در هفته اخیر در شهر مهدیشهر در استان سمنان چهار نفر از اعضای یک خانواده به علت ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند. اکثر افراد این خانواده یا اشخاصی که در هفته های اخیر در این شهر به سبب گسترش ویروس جهش یافته کرونا جان باخته اند از جوانان و میانسالان هستند. این مصیبت جایی دردناک تر و عظیم تر میشود که این خانواده فرزند جوانی را از دست داده است که فردی کوشا و  کارآفرین است که به شغل معلمی مشغول بوده و از نخبگان و فعالین اجتماعی مدنی شهر است و این مصیبت همه مردم شهر را در ماتم و اندوه فرو برده است. موج وحشت و افسردگی به سبب اینکه اینبار پاندمی به سراغ جوانان آمده و به صغیر و کبیر رحم نمیکند اکثر خانواده ها و کسانی که موفق به دریافت واکسن نشده اند را فرا گرفته است. با پشت سر گذراندن چندین موج مرگ و میر، ترس و وحشت اولیه نسبت به این پاندمی کمتر شده است ولی موج کنونی که پس از آغاز واکسیناسیون فراگیر شده است کشنده و بی رحم است. با توجه به گذشتن قریب به یک و نیم سال از آغاز شیوع کرونا در کشور و تجربه مردم و مسئولین وزات بهداشت در مبارزه با کرونا پرسشی در افکار عمومی مطرح میشود اینکه چرا باید به یکباره و اینگونه یک خانواده در کمتر از دو هفته چهار نفر از عزیزان خود را از دست بدهند و عملکرد مسئولین مبارزه با کرونا با این وضعیت چیست؟ 
اولین نکته اساسی که نیاز به شفافیت و پاسخگویی عمومی و دقیق دارد این است که مسئولین امر برنامه ریزی  و سیاستهای مقابله با انواع جدید جهش یافته  ویروس کرونا که از کشورهای دیگر و به سبب ورود واکسن یا مسافر شیوع پیدا کرده است را اطلاع رسانی کنند. نوع ویروس و نحوه مبارزه با آن گرچه امری علمی و تخصصی است ولی جامعه ای که تحت تاثیر تحجر و تعصب و توهم توطئه است در این شرایط ممکن است درگیر خرافات شده و تصمیمات اشتباهی بگیرد. لذا در گام اول مسئولین مربوطه باید دقیقا مشخص کنند که این موج جدید که اکثر جوانان را به کام مرگ میکشاند بر اثر آغاز واکسیناسیون شکل گرفته است یا دلایل دیگری دارد تا مردم هوشیارتر گردند و عکس العمل جدی تری داشته باشند.
نکته دوم در نوع برنامه ریزی واکسیناسیون است. طرح جدید بر مبنای اینکه کرونا بیشتر افراد مسن و کسانیکه بیماری زمینه ای دارند را درگیر میکند اولویت واکسیناسیون به افراد مسن تعلق گرفته است و به ترتیب سنین پایین تر در مراحل بعد واکسن دریافت میکنند ولی در شرایط اینچنینی که به صورت بی رحمانه و غیر قابل پیش بینی افرادی از یک خانواده به دلایل ژنتیکی یا ضعف سیستم ایمنی بدن، قربانی این پاندمی شوم میشوند چه باید کرد و مسئولین بهداشت و درمان چه تدبیری اندیشیده اند؟ با این توصیف ضرورت دارد شبکه بهداشت و پایگاههای درمانی با توجه به سوابق بیماریها و در دست داشتن اطلاعات پرونده سلامت خانوارها اولویتی برای واکسیناسیون خانوارهایی که شرایط خاص دارند در نظر بگیرند تا شاهد تکرار چنین مصیبت اجتماعی نباشیم.
نکته سوم ضرورت توجه ویژه مسئولان و وکلای مردم به این حادثه است. چنین اتفاق مصیبت باری نه تنها آثار روانی نامطلوبی در اجتماع دارد و تمام شهر را اندوهگین و افسرده میکند بلکه هراس و وحشتی که در بازماندگان این خانواده محترم ایجاد کرده است و هر لحظه این احتمال میرود فردی دیگری قربانی این ویروس شود بسیارعذاب آور و غیر قابل تحمل است. بخشی از این آسیبها بدلیل تحریم ها و عدم ورود واکسن به کشور و بی توجهی مسئولین و عدم برخورداری مردم مهدیشهر از یک بیمارستان خوب و مجهز است و از سوی دیگر آنچنان که جان و مال مردم فلسطین و دیگران برای برخی از مسئولین اهمیت دارد نگران جان هم وطنان و همشهریان خود نیستند. شایسته است برای تسلی خاطر مردم این شهر و این خانواده داغدیده همچنین جهت اقدام عاجل و فوری درمانی برای جلوگیری از تکرار چنین ضایعه ای، نماینده مردم، استاندار و مسئولین بهداشت، شخصا و فورا در کنار این خانواده حضور یابند و از بازماندگان دلجویی نمایند.
کد مطلب: 151429
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *