۰
شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۴

ماجرای پنالتی زنی در تیم ملی فوتبال

شهرام اصغری
خوشبختانه تیم ملی پس از رهایی از آوار نتایج بسیار ضعیف ویلموتس صاحب مربی دیگری شد که تاکنون توانسته است به نتایج لازم و دلخواه در مصاف با حریفان درجه‌ دو آسیا دست یابد. 
ماجرای پنالتی زنی در تیم ملی فوتبال
خوشبختانه تیم ملی پس از رهایی از آوار نتایج بسیار ضعیف ویلموتس صاحب مربی دیگری شد که تاکنون توانسته است به نتایج لازم و دلخواه در مصاف با حریفان درجه‌ دو آسیا دست یابد. 
با این حال نکته مهمی که همیشه تیم‌های ملی را آزار داده و باعث خودزنی ما شده است، حواشی موجود در تیم‌های مختلف ملی بوده که مربیان کوچک در جمع کردن حواشی عاجز مانده‌اند تا ما در مصاف با حریفان به‌خودمان ببازیم.
همه می‌دانیم دراگان اسکوچیچ مربی آن‌چنان بزرگ و کارنامه‌داری نبود اما در مقطع خاصی و با خوش‌شانسی توانست به‌عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شود که در این راه نیاز است رسانه‌ها و بزرگترهای تیم ملی از جمله هاشمیان، باقری و ... به او کمک کنند و تیم ملی را از افتادن در باتلاق حاشیه و خودزنی نجات دهند.
در بازی با تیم بسیار ضعیف کامبوج برخی نکات دستگیرمان شد که نشان می‌دهد اسکوچیچ بر تیم تسلط کافی ندارد یا برخی مسائل برایش مهم نیست که ضروری است این مربی در ادامه‌ی راه و قبل از رویارویی با حریفان خطرناک‌تر این مشکلات را از سر راه تیم ملی بردارد.
در بازی با کامبوج در صحنه‌ی گل اول تیم ملی، جهانبخش در محوطه‌ی جریمه سرنگون شد و داور نقطه‌ی پنالتی را نشان داد که انتظار می‌رفت مهدی طارمی ضربه‌ی پنالتی را بزند اما جهانبشِ کاپیتان توپ را بغل کرد و خود پشت توپ قرار گرفت!
در صحنه‌ای دیگر مدافعان کامبوج روی طارمی مرتکب خطای پنالتی شدند و طارمی توپ را برداشت تا روی نقطه پنالتی بکارد حتی از روی نیمکت مربیان هم صدایی شنیده شد که اعلام کرد، خود طارمی پنالتی را بزند اما گویا جهانبخش نظر دیگری داشت! و زدن این ضربه‌ی پنالتی را به سعید عزت‌اللهی سپرد تا طارمی با ناراحتی توپ را به زمین بکوبد و ضربه‌ی عزت‌اللهی هم به هدر برود. ناگفته پیداست تأکید به این موضوع به خاطر گل نشدن این پنالتی نیست اما از بابت این‌که تیم نظم ندارد و قبل از بازی پنالتی‌زن اول آن از سوی سرمربی تیم ملی مشخص نشده، نگرانیم!
چرا باید در مصاف با تیم ضعیفی چون کامبوج شاهد هرج‌ومرج این‌چنینی باشیم؟!
چرا بازیکنان نباید به وظایف خود آشنا باشند و ندانند که روال تیم ملی در چنین مواقعی چیست؟
آیا این زشت نیست که هرکس خطای پنالتی گرفت، خودش توپ را بغل کند و پشت ضربه قرار بگیرد؟
آیا جهانبخش با مهاجم ارزشمند و باکلاسی چون طارمی مشکل دارد که مانع از زدن ضربه‌ی پنالتی توسط او شد و در مجموع سرمربی تیم ملی چگونه به بازیکنان شرح وظایف خود را متذکر شود و حتی از آن‌ها بخواهد در چنین مواقعی نسبت به همدیگر گذشت داشته باشند؟ در حالی‌که خیلی‌ها مطلع هستند که طارمی در تیم مطرح و شاخصی چون پورتوی پرتغال اکثر پنالتی‌ها را خودش می‌زند اما در تیم ملی ایران در یک بازی که جهانبخش کاپیتان شده، اعتقادی به این مهاجم ندارد!
از همه‌ مهم‌تر این‌که طبق روال و عرف معمولاً مهاجان اول تیم ملی، برای زدن ضربات پنالتی انتخاب می‌شوند تا آمار گلزنی این مهاجمان در جدول گلزنان مسابقات نیز بالا برود (موارد خاص و استثناء در این بحث نمی‌گنجد) که این مهم نیز از ذهن هواداران دور نیست و ...
 به هرصورت به اسکوچیچ توصیه می‌کنیم از همین ابتدا تفکرات و اصول خود را در تیم نهادینه کند و منتظر نباشد که هر بازیکنی مخصوصاً لژیونرها ساز خودشان را بزنند که با ادامه‌ی این روند تیم ملی خیلی زود به بحران می‌رسد! شاید تیم ملی ما در مقاطعی بدون برنامه، سبک و ساختار هم توانسته است در مصاف با حریفان برنده شود اما برای قدرت‌نمایی دوباره در آسیا، باید سرمربی تیم ملی برای تمام ثانیه‌ها و حواشی بازی‌ها برنامه داشته باشد و جلوی اعمال نظرات شخصی یا سلیقه‌ای لژیونرها (ستاره‌ها!) را بگیرد و از همین الان مقابل آن‌ها بایستد.
کد مطلب: 152174
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *