۰
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۱

سفر به ارمنستان به امید واکسن

سیف الرضا شهابی
از تاریخ پر فراز و نشیب کشور ارمنستان که عبور کنیم باید گفت این کشور با وسعتی به مساحت ۲۹ هزار و هشتصد کیلومتر مربع و جمعیتی کمی بیشتر از سه میلیون نفر، کوچکترین کشور مستقل از میان کشورهای مشترک المنافع است که به آب های آزاد راه ندارد و از آغاز استقلال و جدائی از شوروی همواره در جنگ یا تهدیدات جنگی از ناحیه کشور همسایه اش " آذربایجان " بسر می برد.
سفر به ارمنستان به امید واکسن
از تاریخ پر فراز و نشیب کشور ارمنستان که عبور کنیم باید گفت این کشور با وسعتی به مساحت ۲۹ هزار و هشتصد کیلومتر مربع و جمعیتی کمی بیشتر از سه میلیون نفر، کوچکترین کشور مستقل از میان کشورهای مشترک المنافع است که به آب های آزاد راه ندارد و از آغاز استقلال و جدائی از شوروی همواره در جنگ یا تهدیدات جنگی از ناحیه کشور همسایه اش " آذربایجان " بسر می برد. در آخرین نبرد که چند ماه قبل بوقوع پیوست دچار آسیب های جدی نظامی و اقتصادی و حیثیتی شد تا جائیکه بر سیاست های داخلی آن تاثیر منفی گذاشت و بر مخالفان داخلی " نیکول پاشینیان " نخست وزیر این کشور افزود و تا مرحله از هم پاشیدگی دولت پیش رفت . 
در شرایط نا بسامان اقتصادی که بر کل ارمنستان سایه انداخته و بیماری کرونا و جنگ سبب کاهش گردشگر از سایر کشورها به این کشور ارمنی نشین شده است؛ ایروان دقیقا از زاویه کرونا بر آن شد تا گردشگر جذب کند و از آنجائی که اطلاع دارد ایرانیان در حسرت تزریق واکسن کرونا بسر می برند و در ایران بیماری کرونا غوغا می کند در پی آن بر آمد تا ۲۰۰ هزار دوز واکسنی را که از سازمان بهداشت جهانی (کواکس) و روسیه و چین بطور هدیه و رایگان دریافت داشته و مردم ارمنستان چندان تمایلی به تزریق واکسن ندارند و تاریخ مصرف آن ها درحال انقضا است، بین ایرانیان توزیع کند و اعلام کرد گردشگرهایی که واکسن نزدند و بیشتر منظورش ایرانیان بود می توانند به این کشور سفر کنند و بطور رایگان در ارمنستان تزریق بکنند و به این ترتیب دست به حاتم بخشی زد! حاتم بخشی که می تواند برای اقتصاد ارمنستان تولید درآمد کند. همانطور که ایروان پیش بینی و محاسبه کرده بود سیل مسافران ایرانی برای تزریق واکسن به طرف ارمنستان سرازیر شد. ایروان وقتی انبوه ایرانی ها را مشاهده کرد اکنون اعلام کرده از ۲۴ تیر ماه گردشگرهایی می توانند واکسن بزنند که به مدت ده روز در ارمنستان توقف کنند و توقف ده روزه یعنی باید هر ایرانی برای ده روز در ارمنستان هزینه کند (شامل هزینه هتل و تغذیه و هزینه های جانبی) تا بتواند واکسن کرونا را بطور رایگان تزریق بکند .
گذشته از این که، عکس هائی که از انبوه مسافران در مرز دو کشور منتشر شده خود گویای شیوع بیماری کرونا در بین مسافران است. سرازیر شدن هزاران مسافر از سوی کشوری بزرگ مانند ایران به سمت کشور کوچکی همچون ارمنستان که بنا بر آنچه در ابتدای این یادداشت به آن اشاره شده از مشکلات شدید داخلی بسر می برد، بزرگترین لطمه و آسیب به اعتبار ایران است و در کنارش میلیون ها دلار ارز از سوی مسافران ازکشور خارج می شود و لطمه بزرگ اقتصادی در این شرایط نابسامان اقتصادی برای ایران است. اگر تهران به خروجی هائی که ایرانیان برای خروج از کشور در دو نوبت باید بپردازند دوخته، باید بداند حفظ آبرو برای کشوری نظیر ایران مهم تر از هر چیزی است و در قبال دریافت خروجی از مسافران میلیون ها دلار خارج می شود . 
مسئولینی که از رفتن ایرانی ها به ارمنستان برای تزریق واکسن انتقاد می کنند باید بدانند از مردم کشوری که از نظر رتبه تزریق واکسن در رتبه ۱۴۴ قرار دارد نمی توان انتظاری غیر این داشت .
کد مطلب: 153600
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *