۱
۳
سه شنبه ۲۹ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۲
تضعیف حق رای در آمریکا؛

به خاطر خدا قیام کنید!

محمدمهدی عباسی*
«از جمهوری خواهان کنگره، ایالت‌ها و شهرها می‌خواهم که به خاطر خدا قیام کنند و از این تلاش هماهنگ برای تضعیف انتخابات و حق مقدس رأی جلوگیری کنند. آیا شما به خاطر این اقدامات شرمنده نیستید؟»
به خاطر خدا قیام کنید!
«از جمهوری خواهان کنگره، ایالت‌ها و شهرها می‌خواهم که به خاطر خدا قیام کنند و از این تلاش هماهنگ برای تضعیف انتخابات و حق مقدس رأی جلوگیری کنند. آیا شما به خاطر این اقدامات شرمنده نیستید؟» این‌ها سخنان چند روز قبل جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مرکز ملی قانون اساسی، خطاب به جمهوری‌خواهان ایالات متحده بود! سخنانی که حاکی از عصبانیت بایدن از اقدامات حزب مقابلش بوده و این روزها به تنهایی به یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد مناقشه دو جریان سیاسی در آمریکا تبدیل شده است. چرا که از یک طرف جمهوری‌خواهان با طرح موضوعاتی چون الزام وجود Voter ID برای سلامت انتخابات و از طرف دیگر دموکرات‌ها با تلاش برای تسهیل حق رای همه شهروندان، در تلاشند تا قوانین مرتبط با رای‌گیری در آمریکا را اصلاح کنند. اما به راستی جمهوری‌خواهان در حال انجام چه اقداماتی هستند و حرف حساب دموکرات‌ها چیست؟
مطابق گزارش رسمی مرکز عدالت برنان در آمریکا، مجالس ایالتی از زمان انتخابات سال 2020 میلادی تا کنون نزدیک به 30 قانون که موجب محدودسازی رای‌گیری در ایالات متحده می‌شود، تصویب کرده‌اند. این تعداد قانون تصویب شده در آمریکا از سال 2011 میلادی تا به حال بی‌سابقه بوده است. جالب است بدانید در آن زمان نیز مجالس ایالتی 19 قانون در 14 ایالت مختلف آمریکا تصویب کرده بودند. به علاوه، جو بایدن به تازگی در صفحه توئیتر خود اعلام کرده که جمهوری‌خواهان 400 لایحه دیگر برای محدودسازی رای‌گیری در آمریکا آماده کرده‌اند که به زودی بسیاری از آنها را در مجالس ایالتی به تصویب خواهند رساند. مجالس ایالتی که مطابق آمارها، کنترل بیش از 60 درصد آنها امروزه در اختیار حزب جمهوری‌خواه است و این حزب برای تکرار نشدن نتایج انتخابات 2020 و شکست مجددش، قصد دارد تا از آن حداکثر استفاده را ببرد. در همین راستا یکی از شاخص‌ترین اقدامات جمهوری‌خواهان در حوزه قانون گذاری، دشوار سازی رای‌گیری غیابی و پستی در ایالت‌های مختلف است. اقدامی که به دلیل استقبال گسترده دموکرات‌ها از مدل رای‌ دادن غیابی و پستی، در آینده نزدیک، به پیروزی حزب مقابل در ایالت‌های رقابتی چون جورجیا و آریزونا، کمک شایانی خواهد کرد. 
برای تبیین بیشتر ماجرا، خوب است بدانید مطابق قانونی که چند ماه قبل جمهوری‌خوهان در ایالت جورجیای آمریکا به تصویب رساندند، تعداد صندوق‌های رای به 1 صندوق به ازای هر 100 هزار نفر کاهش خواهد یافت و بازه درخواست رای غیرحضوری نیز کمتر خواهد شد. همچنین با حمایت محافظه‌کاران در برخی ایالت‌ها، افراد محکوم و زندانی‌ها همچنان حق رای نخواهند داشت. مواردی که بی‌شک کاهش مشارکت را در جریان انتخابات‌های ایالات متحده به دنبال خواهد داشت و طبق روال همیشگی این کشور، با کاهش مشارکت، حزب جمهوری‌خواه در انتخابات پیروز خواهد شد. به ویژه که طی 3 دهه اخیر، حزب قرمز به غیر از انتخابات ریاست جمهوری سال 2004 میلادی در هیچ انتخاباتی پیروز آراء مردمی نبوده است و بیش از هر زمانی به قوانینی این چنینی نیاز دارد.
در پایان؛ به رغم انتقادات جدی برخی از دموکرات‌ها به این قوانین و معرفی لوایحی چون HR1 در کنگره آمریکا، تاکنون اقدامی جدی و اساسی از سوی آن‌ها برای پاسداری از دموکراسی، تسهیل رای دادن و اعطای حق رای به همه شهروندان آمریکایی صورت نگرفته است. انفعالی که رابرت رایش، وزیر کار دولت کلینتون چند هفته قبل در انتقادی جدی به آن نوشت: «چرا ما خودمان را کشتیم که دموکرات‌ها کنترل ریاست جمهوری و کنگره را به دست بیاورند، وقتی حتی نمی‌توانند از موضوع ساده‌ای چون حق رای محافظت کنند! »
* پژوهشگر مسائل آمریکا
 
کد مطلب: 153860
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


هادی
Iran, Islamic Republic of
مقاله مفید و قابل استفاده ای بود.