۰
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۴

آیا مردم از شرایط واکسیناسیون راضی هستند؟

علی اکبر مختاری 
وزیر بهداشت در بازدید از مراکز واکسیناسیون غرب تهران ادعا کرده است مردم از سرعت واکسیناسیون در کشور رضایت دارند و این اظهارات با واکنش تندی از سوی برخی نخبگان در شبکه های اجتماعی مواجه شده است.
آیا مردم از شرایط واکسیناسیون راضی هستند؟
وزیر بهداشت در بازدید از مراکز واکسیناسیون غرب تهران ادعا کرده است مردم از سرعت واکسیناسیون در کشور رضایت دارند و این اظهارات با واکنش تندی از سوی برخی نخبگان در شبکه های اجتماعی مواجه شده است. طبق آماری که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده تاکنون از جمعیت 85 میلیونی  مردم ایران نزدیک به 5.5 میلیون نفر دز اول واکسن و میزان تقریبی 2.5 میلیون نفر دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند و مجموع تقریبی واکسن های تزریق شده در کشور به 8 میلیون دز میرسد. در صورتیکه میزان  جمعیت بزرگسال کشور یا افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند بالغ بر 60 میلیون نفر است یعنی بدون در نظر گرفتن گسترش انواع جدید ویروس کرونای جهش یافته که کودکان و افراد خردسال را نیز درگیر میکند این آمار نشان می دهد در این مدت تنها 9 درصد جمعیت بزرگسال موفق شده اند فقط دز اول واکسن را تزریق کنند و چنانچه نسبت به کل جمعیت مقایسه شود روند تامین واکسن و سرعت تزریق واکسن با توجه به ادعای وزیر بهداشت هیچ سرعت مطلوبی ندارد.
اول اینکه ادعای مطلوبیت یا رضایت مردم از خدمات بهداشتی توسط وزیر بهداشت باید با شاخصه های آماری و بصورت اعداد و ارقام دقیق و بصورت مقایسه ای در مقابل سرعت واکسیناسیون در کشورهای دیگر ارایه شود. اگر چه ایران  در حوزه بهداشت و درمان در میان کشورهای منطقه جایگاه برتری دارد ولی درخصوص تامین و تزریق واکسن کرونا در مقایسه با کشورهای منطقه اصلا جایگاه مطلوبی ندارد. کشورهای حاشیه خلیج فارس تاکنون توانسته اند بالای 60 درصد از جمعیت خود را واکسینه کنند و در این زمینه همتراز با برخی کشورهای توسعه یافته پیشتاز هستند و برخی از همسایگان نیز در رتبه هایی بالاتری از ایران توانسته اند  هر دو دز واکسن کرونا را به جمعیت بالای 18 سال تزریق کنند. در مقایسه با دیگر کشورهایی که درگیر تحریم و فشار اقتصادی هستند رتبه ایران از دیگران همانند ونزوئلا و لیبی پایین تر بوده و همردیف عراق و افغانستان است.
نکته دیگر در خصوص تامین واکسن است. تاکنون نهادهای مختلف دولتی و حاکمیتی ادعای تولید واکسن کرونا دارند و از انواع واکسن ایرانی به نام های مختلف رونمایی شده است. حتی برخی از مسئولین ادعای تامین و توزیع واکسن برای همه مستضعفان جهان را دارند و برای ایجاد ایمنی جمعی محرومان جهان برنامه دارند. از سوی دیگر گرچه ورود بعضی از انواع واکسن خارجی به کشور ممنوع شده است ولی  تامین واکسن از خارج هم برنامه مشخصی ندارد و تفکر خودکفایی در همه زمینه ها نیز این حوزه را تحت تاثیر قرار داده است. از ابتدای سال تاکنون  وعده و وعیدهایی متضاد و متناقضی از سوی مسئولان در خصوص واکسیناسیون همگانی شنیده میشود و این شرایط به جز تشدید بی اعتمادی و افزایش مرگ و میر نتیجه دیگری در پی نداشته است . این وضعیت برای کشوری که سابقه طولانی در تهیه و تولید واکسن داشته است و از اولین مراکز تحقیقاتی واکسن در منطقه در دوره قبل از انقلاب است جای تاسف دارد.
نکته دیگر در خصوص هجوم عده ای از هموطنان به کشورهای همسایه بخصوص ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا است. این  شرایط نامطلوب انتظار در صف واکسن در کشور بیگانه و  خوابیدن ایرانیان در خیابانهای شهرهای  ارمنستان  برای کشور ایران که مقصد گردشگری سلامت است و در این سالها در خصوص توریسم درمانی سرمایه گذاری کرده است جای تاسف دارد. تهیه و تزریق واکسن بصورت آزاد مانع شرعی و قانونی ندارد و در دیگر نقاط دنیا مرسوم است و هموطنان ما میتوانند بدون تحقیر و تحمل رنج و سختی سفر در کشور خود چنین خدماتی را با هزینه شخصی خود دریافت کنند.
خدمات درمانی نیاز به برنامه ریزی و تلاش و تخصص گرایی دارد و آمار و ارقام نتیجه موفقیت یا ضعف نهادهای درمانی را مشخص میکند. ادعاهای واهی و توهم و از زبان مردم حرف زدن نتیجه ناکارآمدی کارگزاران است.
کد مطلب: 153890
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *