۰
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۰۹

جایگاه آموزش و پرورش و نگاه ویژه دولت ها

فریده اولادقباد*
امام راحل در مورد نقش و جایگاه معلم فرمودند: معلم امانت داری است که غیر از همه ی امانت ها ، انسان امانت اوست ،کلید سعادت و شقاوت یک ملت دست قشر فرهنگی است.
جایگاه آموزش و پرورش و نگاه ویژه دولت ها
امام راحل در مورد نقش و جایگاه معلم فرمودند: معلم امانت داری است که غیر از همه ی امانت ها ، انسان امانت اوست ،کلید سعادت و شقاوت یک ملت دست قشر فرهنگی است.
با همه ی تأکید هایی که امام راحل به این جایگاه داشتند ، ما این انتظار را داریم که جناب آقای  رئیسی ، فردی توانمند، شایسته و کارآمد را برای  سکان داری وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی کند.
امیدواریم دولت سیزدهم آموزش و پرورش را در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای کشور قرار دهد و تعیین سازوکار لازم برای چگونگی مشارکت دستگاه ها و سازمان های دولتی و غیر دولتی را در دستور کار قرار دهد. حتی اجرای صنعت های تعیین و تحولِ سهم و نقشِ سازمان ها را به صورت قانونمند  مشخص و اجرا کنند.بر اساس برنامه ی ششم توسعه که مصوب شد به اجرای رتبه بندی معلمان ، از دولت انتظار می رود برای ارتقای جایگاه و منزلت اجتماعی نیروی انسانی به ویژه معلمان و رفع مشکلات معیشتی و تقویت انگیزه ها ی این عزیزان که از مطالبات به حق جامعه فرهنگیان است تلاش کند. از دیگر نکات که دولت سیزدهم باید در دستور کار قرار دهد  فراهم کردن زمینه های قانونی برای اصلاح ساختار و تشکیلات آموزش و پرورش با رویکرد تمرکز زدایی و کوچک سازی وتقویت اختیارات واحد های عملیاتی ،مخصوصا مدارس است. از دیگر مواردی که همیشه آموزش و پرورش با آن مواجه است کسری بودجه است . این انتظار میرود که تنوع بخشی به تأمين منابع مالی آموزش و پرورش و جبران کسری های مزمن و انباشته شده و همچنین پیش بینی اعتبارات کافی برای فعالیت های آموزشی ،فرهنگی، تربیت بدنی، پرورشی و افزایش سهم اعتبارات غیر پرسنلی را در دستور کار قرار دهد.
یکی از چالش های مجدد آموزش و پرورش تأمين منابع انسانی است‌ . در برنامه ششم توسعه نیز بر تأمين منابع انسانی  وزارت آموزش و پرورش ، که بر عهده دانشگاه فرهنگیان و تربيت معلم شهید رجایی است ،تأکید شده است . بنابراین باید توانمند سازی نیروی انسانی به ویژه معلمان و دست اندرکاران را با تقویت آگاهی، انگیزه ومهارت های این عزیزان و ارتقای شایستگی ها و صلاحیت حرفه‌ای مدیران مدنظر قرار داد.
از دیگر نکات حایز اهمیت ،ایجاد سازوکار لازم در آموزش و پرورش به منظور ثبات سیاست گذاری در برنامه‌ریزی ها  برای  اجرای موارد قانونی  است تا بتواند وزارت آموزش و پرورش را از بی ثباتی مدیریتی نجات دهد .نکته ی آخر  اعمال نظارت راه بردی بر نهادهای بالا دستی است برای اجرای قوانینی که در وزارت آموزش و پرورش مصوب شده اما متأسفانه هنوز اجرا نمی‌شوند.
*نماینده سابق مردم تهران در مجلس
 
کد مطلب: 155968
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *