کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آزموده را بار دیگر آزمودن،خطاست

مهدی رمضانی

16 آبان 1400 ساعت 18:48

سازمان آب و برق خوزستان به عنوان متولی تولید و تامین آب و انرژی با در اختیار داشتن سدها، نیروگاههای برق آبی، شبکه های آبیاری، خدمات آبرسانی، تامین حقابه های کشاورزی، زیست محیطی، صنعت و شرب یکی از مهمترین دستگاههای اجرایی- تخصصی کشور  به شمار آمده و به عنوان بزرگترین شرکت آب وزارت نیرو با داشتن نزدیک به ۲۰ شرکت زیر مجموعه و ریشه تاریخی و شناسنامه‌ای بیش از نیم قرن، نقشی اساسی و زیر ساختی در توسعه استان و کشور به عهده دارد.


سازمان آب و برق خوزستان به عنوان متولی تولید و تامین آب و انرژی با در اختیار داشتن سدها، نیروگاههای برق آبی، شبکه های آبیاری، خدمات آبرسانی، تامین حقابه های کشاورزی، زیست محیطی، صنعت و شرب یکی از مهمترین دستگاههای اجرایی- تخصصی کشور  به شمار آمده و به عنوان بزرگترین شرکت آب وزارت نیرو با داشتن نزدیک به ۲۰ شرکت زیر مجموعه و ریشه تاریخی و شناسنامه‌ای بیش از نیم قرن، نقشی اساسی و زیر ساختی در توسعه استان و کشور به عهده دارد. چنانکه بخش مهمی از جنجال‌های پیش آمده درباره انتقال آب از سرشاخه‌های کارون، سیلاب سه سال پیش خوزستان، نارضایت‌های تابستان گذشته‌ٔ مردم این استان و خشکسالی‌های چند سال اخیر آن ریشه در عملکرد مدیریت کلان این سازمان دارد.
بر همین اساس کیفیت مدیریت این مجموعه و به ویژه استقلال عمل شخص مدیر آن از باندهای مافیایی آب، سهم‌خواهی‌های قومی و رانتی اهمیت بسیاری داشته که باید به شکلی ویژه مورد توجه سیستم تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور باشد.
مردم خوزستان که در چهار دهه‌ٔ گذشته مصائب فراوانی را تحمل کرده و استانشان علی‌رغم پتانسیل فراوان به دلایل گوناگون از مسیر توسعه عقب مانده، انتظار دارند دولت سیزدهم که با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» و «محرومیت‌زدایی» که قطعا با انتخاب مدیران شایسته‌، مبارزه با فساد اداری با اتکا به منافع عمومی تامین می‌شود٬ نگاهی ویژه و مضاعف به آنها داشته باشند. البته انتخاب سه فرزند این استان به عنوان معاون اول٬ معاون اقتصادی و دبیر شورای عالی امنیت ملی به همین منظور بوده است.
در کنار این تلاش‌های امیدوار کننده، برای بهبود اوضاع خوزستان تغییرات کمی و کیفی گسترده در سطوح مدیریتی استان نیز ضروری و الزامی است.
اما متاسفانه اخبار ‌ناخوشایندی از تغییرات مدیران استانی به گوش می‌رسد. چنانکه در چند روز گذشته از انتصاب *فراز بغلانی* که فامیلی خود را به *رابعی غلامی* تغییر داده، به عنوان مدیرعامل سازمان آب وبرق خوزستان نام برده شده و ظاهرا پرونده وی برای گزینش و مصاحبه به تیم انتصابات رفته است.
درباره وی که تا سال گذشته معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق را بر عهده داشته، حرف و حدیث‌های بسیاری است که به سه مورد آن اشاره می‌شود.
ضروری است نهاد‌ها و دستگاه‌های ذیصلاح صحت و سقم آن‌ها را بررسی کنند. زیرا اگر حتی یکی از این گمانه‌ها صحیح باشد با جایگاه حقوقی مدیر عامل آب و برق خوزستان از نگاه علمی، استقلال عمل٬ تعهد اخلاقی و اداری  در تضاد بوده ، می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

۱-آیا این خبر درست است که فراز بغلانی یا رابعی غلامی همان کسی هست که به استناد گزارش و تایید ایشان، رها‌سازی آب سدهای استان در پاییز ۹۸ انجام گرفته است؟  در واقع با خالی شدن سدها شرایط هولناکی برای مردم از جمله کشاورزان بوجود آورد که نارضایتی گسترده اجتماعی و بروز رخدادهای امنیتی تیرماه سال جاری در چندین شهر یکی از عواقب آن بود.
 
۲-گفته می‌شود حامیان اصلی نامبرده، در بدنه وزارت نیرو گروهی هستند که انتقال آب کارون به استان‌های مرکزی را دنبال می‌کنند،که در راس آن محمد حاج‌رسولیها قرار دارد.
به‌ عبارتی دیگر رابعی غلامی با طرح های انتقال آب کارون موافق بوده، در همین رابطه وی به عنوان ریاست حوزه آبریز کارون بزرگ در دهه اول آبان امسال به همراه تنی چند از کارشناسان آب منطقه‌ای اصفهان از طرح های تونل و سرچشمه لنگان، تونل انتقال آب خدنگستان، سرداب، طرح های کوهرنگ ۱،۲،۳ و۴ و سد کارون ۴ بازدید و بر تسهیل و تسریع در اجرای پروژه های انتقال آب کارون تاکید کرده‌است. این در حالی است که در حوادث تیرماه گذشته محمد‌کعب عمیر نماینده مردم شوش در مجلس در مصاحبه با شبکه‌ٔ عربی الاهواز به صراحت از حاج‌رسولیها به عنوان عامل انتقال آب نام برده است.
 
۳-آیا حمایت جدی دو نفر از نمایندگان شهر‌های جنوبی خوزستان از ایشان برای رسیدن به کرسی مدیرعاملی سازمان آب و برق خوزستان که دارای چندین استخر پرورش ماهی(دهها هکتار) بوده که آب بری زیادی دارند و یکی از آنها از بستگان رابعی غلامی هم هست، صحت‌ دارد؟
در حالی که آقای رییس جمهور در جلسه روز سه‌شنبه هئیت دولت خطاب به وزرا اعلام کردند که: «شایسته‌سالاری در دولت سیزدهم صرفاً یک شعار نیست، بلکه بستر و مبنای کار است و اگر انتقادات به یک عملکرد یا انتصاب شما صحیح است، باید سریعاً اصلاح کنید».
انتظار می‌رود تیم انتصابات هئیت دولت، وزیر نیرو، نهاد‌های امنیتی، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، کمیسیون انرژی مجلس که ریاست آن با یک خوزستانی است و نمایندگان استان که همواره از ارزش‌های انقلاب، اصول نظام، امام (ره) و رهبری سخن گفته‌‌اند با دقت و هوشیاری این انتصاب را رصد کنند. زیرا اگر این گمانه‌ها درست باشد باید پرسید، کسی که بعد از سیل سال۹۸ و پس از پرشدن مخازن سدها به فاصله یکسال در سال ۱۴۰۰ خوزستان را با بحران بی‌آبی مواجه نمود و هزینه های جبران ناپذیری بر مردم و کشور تحمیل کرد، چگونه می‌تواند به مناصب مهم و کلیدی راه پیدا کند؟
شرایط آب در کشور و بخصوص استان خوزستان، آبستن حوادثی است که مدیری با تجربه و باهوش را طلب می‌کند که بتواند بحران های آتی را هوشمندانه به دور از سهم‌خواهی‌های قومی٬ باج‌گیری‌های رانتی، با استقلال رای به گونه ای مدیریت کند که ضمن حفظ منافع استان و سازمان ، هم سو با منافع ملی حرکت کند.
 


کد مطلب: 157545

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/157545/آزموده-بار-دیگر-آزمودن-خطاست

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir