کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درباره طرح مجلس برای مقابله حیوانات

سید مهدی طباطبایی*

6 آذر 1400 ساعت 10:09

اخیرا طرحی با عنوان صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک، به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه شده که مفاد آن هیچ تناسبی با عنوانش ندارد و آمیزه ای است از چند موضوع متفاوت، که در واقع هدف اصلی آن، مقابله با نگهداری حیوانات خانگی مانند گربه و سگ هست. 


اخیرا طرحی با عنوان صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک، به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه شده که مفاد آن هیچ تناسبی با عنوانش ندارد و آمیزه ای است از چند موضوع متفاوت، که در واقع هدف اصلی آن، مقابله با نگهداری حیوانات خانگی مانند گربه و سگ هست. 
در این طرح آنچه به حیوانات خانگی و اهلی مرتبط می‌شود، از دیدگاه بنده، بر خلاف اخلاق و شرع و عرف است و در برخی موارد دخالت در حریم خصوصی افراد و دستوری کردن اخلاق محسوب می شود، که جز نارضایتی، چیزی بدنبال نخواهد داشت. اصولا هنجارهای فرهنگی و اخلاقی را با قانون و جریمه و حبس و شلاق نمی‌توان در جامعه رواج داد و طبق آنچه از سیره پیامبر اسلام و ائمه اطهار و بزرگان می‌فهمیم، برخورد اخلاقی و توام با مهربانی، بیشترین تاثیر را در اعتلای فرهنگی جامعه خواهد داشت. "و انک لعلی خلق عظیم" .
روزگاری پوشیدن کت و شلوار، از مظاهر فرهنگ غرب محسوب میشد، اما مگر توانستند با آن مقابله کنند؟ 
همینطور است نگهداری سگ و گربه که مطلق نگهداری آنها هیچ منع شرعی ندارد و روایاتی که در مورد نگهداری سگ در خانه آمده، نیازمند بررسی و فقه الحدیث است.
در بسیاری از این روایات، فرموده "سگ و تصویر جاندار اگر در خانه باشد، فرشته ها وارد نمی شوند"، در حالی که در منازل همه ما، کما بیش، تصویری از انسان یا حیوان دیده می شود، ولی مخالفتی با آن صورت نمی‌گیرد. وانگهی، نگهداری از سگ و گربه، امری شخصی است و تا جایی که مزاحمتی برای دیگران نداشته باشد، نمی توان از آن منع کرده و بر آن جریمه وضع کرد.
از نمایندگان محترم مجلس تقاضا دارم، بر حسب آنچه در اسلام آمده است، بجای چنین طرحی که چهره ای خشن را از جمهوری اسلامی به جهانیان ارائه می کند، فرهنگ غنی اسلام را در حمایت از حقوق حیوانات، به دنیا ارائه کنید و با وضع قوانینی در مقابله با حیوان آزاری، پیشگامی اسلام را در حفظ حقوق حیوانات، معرفی فرمایید. 
بله، ما با پرورش و تکثیر و خرید و فروش هر حیوانی، از جمله سگ و گربه و حیوانات به اصطلاح خانگی مخالفیم و سالهاست ندا سر می‌دهیم که جلوی توله کش ها را بگیرید.
ما‌ با به جنگ انداختن حیوانات و شرط بندی سر آنها مخالفت کرده ایم. 
ما با جدا کردن گوساله از مادر بر حسب دستور شرع و اخلاق، مخالفت کرده‌‌ایم.
ما با شکار تفریحی و زنده گیری حیات وحش، و فروش آن مخالف بوده و هستیم و سالهاست ندا سر می‌دهیم، ولی کو گوش شنوا.
ما با پرورش و تکثیر و بهره کشی از حیوانات از جمله کروکودیل مخالفیم.
ما نسبت به درمان و امداد آفریده های خدا، حساس هستیم‌ و بر حسب شرع و اخلاق، آن‌ را ضروری می‌دانیم. 
با ظلم و ستم به حیوانات، از مورچه گرفته تا حیات وحش،‌مخالفیم. 
باغ وحش و باغ پرندگان را ظلمی آشکار به حیوانات می دانیم و سلب آزادی از آنها.
اما نه تنها از نمایندگان و مسئولان واکنشی در برابر آن ندیدیم، بلکه مشاهده می‌شود به ترویج آن برای جلب نگاه مردم، می‌پردازند. نمونه آن باغ پرندگان قم هست.
تعجب می کنم که چرا نمایندگان محترم مجلس، در برابر چنین ظلم آشکار، واکنش نشان نمی دهند و آن را ترویج فرهنگ غرب نمی دانند.
چنین است: کشتار میلیونی پرندگان مهاجر در شمال و جنوب کشور، قطع و سوزاندن درختان بلوط برای زنده گیری و فروش سنجاب‌ها، جنگل خواری و کوه خواری و رودخانه خواری و حفر چاه و سد سازی و انتقال آب و خشکاندن تالاب‌ها و مالچ پاشی و صید بی رویه ی ماهی ها و صید ترال و ده ها مشکل زیست محیطی دیگر، که مصداق بارز فساد و تباهی در زمین هستند و مخالفت با آیه شریفه ی : "هو انشاکم من الارض و استعمرکم فیها " اوست خدایی که شما را از زمین پدید آورد و از شما آبادانی زمین را درخواست کرد.
*استاد حوزه علمیه قم


کد مطلب: 158151

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/158151/درباره-طرح-مجلس-مقابله-حیوانات

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir