۰
دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۳۲

ناتوی عربی – عبری

سیف الرضا شهابی
چند وقتی است اسرائیل به تاسی از ناتو در غرب در تلاش است تا کشورهای عربی که در مقابل جمهوری اسلامی ایران موضع دارند یا با ایران رابطه ندارند و با اسرائیل روابط  برقرار کردند را متقاعد کند تا وقت آن رسیده در زیر سایه آمریکا به یک ائتلاف عربی – عبری تحت عنوان " ناتو عربی – عبری " دست پیدا کنند
ناتوی عربی – عبری
چند وقتی است اسرائیل به تاسی از ناتو در غرب در تلاش است تا کشورهای عربی که در مقابل جمهوری اسلامی ایران موضع دارند یا با ایران رابطه ندارند و با اسرائیل روابط  برقرار کردند را متقاعد کند تا وقت آن رسیده در زیر سایه آمریکا به یک ائتلاف عربی – عبری تحت عنوان " ناتو عربی – عبری " دست پیدا کنند تا از یک طرف از امضای برجام جلوگیری کنند و اگر قادر به جلوگیری نباشند سطح مطالبات آمریکا و غرب را در مذاکرات جاری هسته ای در وین افزایش بدهند. برای مثال مانع از خروج سپاه پاسداران از لیست گروه های تروریستی بشوند و در مقابل توسعه طلبی ایران ممانعت ایجاد کنند. به این منظور چندی قبل اجلاسی از سران اسرائیل و مصر و امارات عربی متحده با حضور نفتالی بنت و محمد الیسیی و محمد بن زاید آل نهیان در "شرم الشیخ"  مصر تشکیل شد و به زعم رهبران اسرائیل تخم ناتو عربی – عبری کاشته شد و به دنبال آن  اجلاسی مشابه و گسترده تر در شهر "نقب" در جنوب اسرائیل با حضور وزرای خارجه آمریکا و اسرائیل و امارات عربی متحده و مراکش و بحرین و مصر برگزار شد تا مطالباتشان را به آمریکائی ها برسانند و یک گام به تشکیل ناتو عربی – عبری نزدیک تر بشوند .
 این کهتا چه حد این شش کشور موفق  به امضای چنین پیمانی بشوند و در صورت موفقیت در امضاء تا چه میزان در پیشبرد اهدافشان دست پیدا کنند زیر سئوال است؛ ولی اگر چنین پیمانی در قالب ناتو عربی – عبری به امضاء برسد و بخواهد جبهه ای عربی – عبری در مقابل ایران بگشاید ممکن است وضعیتی در منطقه رخ دهد که به نفع هیچکدام از کشورهای منطقه نباشد و منطقه را در آینده آبستن حوادث تلخ و ناگوار بکند مشابه آنچه که اکنون در اروپا و اوکراین شاهد آن هستیم .
 در جنگ هشت ساله ایران و عراق و با همه کمک های مادی و لجستیکی که کشورهای عربی و بلوک غرب و تا حدودی شرق به عراق کردند، عراق و دیگر کشورهای کمک کننده نتوانستند به موفقیت مطلوبشان دست پیدا کنند و قطعا اگر امروز درگیری نظامی رخ دهد گستردگی فاجعه و عمق آن بیشتر از جنگ هشت ساله خواهد بود و منطقه را به لب پرتگاه خواهد کشاند و ضربه پذیری کشورهای عربی عضو ناتوی عربی – عبری بیشتر از اسرائیل قابل پیش بینی است و این کشورها نباید با طناب اسرائیل و آمریکا  به داخل چاه بروند. از این رو همه کشورهای منطقه از ایران گرفته تا کشورهائی که در اجلاس نقب شرکت کردند و دست های یکدیگر را محکم فشردند باید به حساسیت بیش از پیش واقف باشند و کاری نکنند تا شعله های جنگ، منطقه را بسوزاند .
 در درگیری روسیه با اوکراین، فقط روسیه ضربه نخورد؛ اوکراین هم به شدت آسیب دید و اروپا از نظر اقتصادی و تامین انرژی با مشکلاتی مواجه است. اگر دامنه درگیری های نظامی در اوکراین گسترش پیدا کند با یک اشتباه کوچک می تواند اروپا را به شدت دچار آسیب کند. وقایع اوکراین می تواند درسی بزرگ برای همه طرف های درگیر در خاورمیانه باشد. برای ایجاد صلح و ثبات و امنیت پایدار در خلیج فارس باید هشت کشور حوزه خلیج فارس به پیمان جمعی دست پیدا کنند .
 
کد مطلب: 162219
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *