۰
چهارشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۳

تاثیر درگیری نظامی ‌اوکراین بر روابط روسیه و اسرائیل

سیف‌الرضا شهابی
تاثیر درگیری نظامی ‌اوکراین بر روابط روسیه و اسرائیل
از بدو تاسیس اسرائیل و در زمان جنگ سرد بین بلوک غرب با بلوک شرق و بعد از آن تا حال حاضر، همواره اسرائیل سعی داشته در کنار روابط حسنه با کشورهای بلوک غرب، رابطه‌اش با روسیه را در بالاترین سطح دیپلماتیک حفظ کند تا بتواند از برگ روسیه به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ جهانی که دارای حق وتو در شورای امنيت سازمان ملل است به نحو احسن بهره‌برداری کند. اسرائیل موفق شد در سایه روابط متوازن با شرق و غرب به اهدافش دست پیدا کند. حفظ چنین روابطی از اهداف استراتژیک دستگاه دیپلماسی تل‌آویو در چند دهه گذشته بود و حتی در اوج روابط گرم تهران - مسکو، اسرائیل از حفظ روابط حسنه با مسکو غافل نبود. البته روسیه هم متقابلا سعی می‌کرد هوای اسرائیل را داشته باشد!
در جنگ سوریه، هر دو طرف سعی می‌کردند حریم یکدیگر را حفظ کنند و از خط قرمزها عبور نکنند بطوریکه حملات اسرائیل به پایگاه‌های نظامی‌ جمهوری اسلامی‌ ایران در سوریه با مخالفت جدی مسکو مواجه نمی‌شد و حداکثر در حد محکومیت لفظی ختم می‌شد.
بعد از درگیری نظامی ‌اوکراین، در ابتدا، اسرائیل سعی داشت سیاست «کجدار و مریز» را در مقابل روسیه و اوکراین حفظ کند و از نمد درگیری کلاهی برای خودش بدوزد. ظاهرا این سیاست در این زمان جواب نداد و موجب بر افروختن خشم پوتین شد. به‌طوریکه دادگستری روسیه دستور داد فعالیت آژانس یهود در مسکو متوقف شود و این دستور ناشی از حمایت‌هایی است که اخیرا اسرائیل از اوکراین به عمل آورده.
بزرگترین مسئولیت آژانس یهود در روسیه انتقال یهودیان روسیه به اسرائیل است و با دستور فوق، انتقال متوقف خواهد شد و به این خاطر احتمالا شرکت هوایی اسرائیل که وظیفه انتقال را داشت یا تعطیل شود یا با مشکل پرواز روبرو شود.
به موازات دستور توقف فعالیت آژانس یهود، وزارت خارجه روسیه حملات اسرائیل به سوریه را غیر قابل قبول برشمرد و با مقصر قلمداد کردن اسرائیل خواستار توقف حملات شد. به این ترتیب ترکش درگیری نظامی ‌اوکراین به اسرائیل اصابت کرد و سبب تیره شدن روابط تل آویو - مسکو شد. مشخص نیست تا چه حد از سطح روابط و تا چه زمان، تیرگی ادامه پیدا خواهد کرد. با توجه به این که روسیه در ماجرای اوکراین دست بالا را دارد مطمئنا موضع‌گیری تل‌آویو به نفع اوکراین ناشی از فشار واشنگتن و کشورهای اروپایی به اسرائیل است و این در حالیست که اسرائیل گرفتار مشکلات داخلی است. اخیرا نخست‌وزیر این کشور تغییر کرد و در حال آماده شدن برای انتخابات زودرس است. دستور وزارت دادگستری و وزارت خارجه روسیه می‌تواند بر اوضاع داخلی اسرائیل تاثیرات منفی سنگین بر جای گذارد.
کد مطلب: 168001
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *