; ?>; ?> مردم سالاری آنلاين - زوایای ترور «ایمن الظواهری» - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زوایای ترور «ایمن الظواهری»

سیف‌الرضا شهابی

11 مرداد 1401 ساعت 21:11


در روز یکشنبه نهم امرداد ۱۴۰۱ آمریکایی‌ها با شلیک دو موشک به محل اختفای «ایمن الظواهری» در منطقه دیپلمات‌نشین «شیر پور» در بالکن ساختمانی که متعلق به دستیار «سراج‌الدین حقانی» وزیر کشور دولت طالبانی افغانستان بود به قتل رساندند.
وی پزشکی مصری متخصص چشم و بنیانگذار «جهاد اسلامی» در مصر و معاون اسامه بن‌لادن رهبر القاعده بود که بعد از به قتل رسیدن بن‌لادن در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ در روستای «ابوت‌آباد» پاکستان به رهبری القاعده برگزیده شد.
آمریکایی‌ها حمله به سفارتخانه‌های آمریکا در کشورهای آفریقایی در سال ۱۹۹۸ میلادی و حمله به ناو نیروی دریایی آمریکا در ساحل یمن در سال ۲۰۰۰ میلادی که منجر به کشته شدن ۱۷ آمریکایی شده بود و همچنین طراحی حمله به برج‌های دوقلو در نیویورک در سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی بوقوع پیوست را ناشی از عملکرد وی دانستند. سه رئیس‌جمهور آمریکا بطور متوالی، سه تن از رهبرانی که در مظان اتهام مخالفت با سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه بودند را کشتند. اسامه بن‌لادن رهبر «القاعده» در دوران ریاست‌جمهوری اوباما؛ ابوبکر البغدادی رهبر «داعش» در دوران دونالد ترامپ در پنجم آبان ۱۳۹۸ در ادلب در خاک سوریه توسط ۸ بالگرد آمریکایی و اکنون ایمن‌الظواهری معاون بن لادن در افغانستان. در همه این سه مورد چند هدف را آمریکایی‌ها پیگیر بودند:
1- از بین بردن رهبران گروه‌هایی که عملکردشان خواسته یا ناخواسته تهدیدی برای منافع و امنیت آمریکایی بود.
2- برگ برنده برای تبلیغات انتخاباتی ریاست‌جمهوری و سایر انتخابات‌های داخلی آمریکا، اوباما برای پیروزی خانم «هیلاری کلینتون» در انتخابات ریاست‌جمهوری از حزب دموکرات. ترامپ برای پیروزی خودش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ و اکنون بایدن برای پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات نمایندگان کنگره در نوامبر آینده و انتخابات ریاست‌جمهوری
3- نمایش توانمندی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در منطقه و نشان بدهند از قدرتی برخوردارند که می‌توانند هر شخصی را اراده بکنند از سر راهشان بردارند.
4- بایدن بیش از روسای جمهوری قبلی، نیاز به چنین عملیاتی داشت زیرا خروجش از افغانستان سبب کاهش توانمندی و محبوبیتش در بین رای‌دهندگان آمریکایی شد و تورمی که در ماه‌های گذشته و بعد از ماجرای اوکراین دامن اقتصاد آمریکا را گرفته و در چهل سال اخیر بی‌سابقه بود بر کاهش محبوبیت وی افزود.
از این‌رو بایدن و تیم همراهش سعی خواهند کرد از کشته شدن ایمن‌الظواهری نهایت بهره‌برداری تبلیغاتی را انجام بدهند.
در کنار مسائل فوق که شمارش شد وقوع حادثه در منزل دستیار وزیر کشور دولت طالبان بسیار مشکوک و سوال برانگیز است. آیا طالبان با نیروهای آمریکایی همکاری داشتند؟ یا بر سبیل اتفاق، این موضوع روی داده؟
به دور از قضاوت شتابزده، قطعا پاسخ این سوال در آینده مشخص خواهد شد.


کد مطلب: 170500

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/170500/زوایای-ترور-ایمن-الظواهری

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir