۰
يکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۴۸

چرا چنین شده است؟

سیف‌الرضا شهابی 
چرا چنین شده است؟
سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد در ارتباط با بازداشت شدگان اعتراضات اخیر در این شهر که یکی از شهرهای مذهبی ایران است گفته: «افرادی ‌که اخیرا دستگیر شده‌اند آب و غذا خواسته‌اند نه مهر و نماز».
گذشته از انگیزه واقعی امام جمعه مشهد از اظهارات فوق، طرح آن از سوی امام جمعه تعجب برانگیز است زیرا ‌ایشان باید به خوبی بدانند آموزش‌های ناصحیح سیستم آموزش مذهبی و همچنین عملکرد مسئولین در سال‌های اخیر به شکلی بود که بسیاری از افراد جامعه خصوصا نسل جوان را جذب نماز و سایر عبادات نمی‌کند و برعکس، متاسفانه بعضی‌ها هم دچار سستی در ایمان و اعتقادات شدند و از اجرای بعضی تکالیف شرعی خودداری می‌کنند. اگر چه هر مسلمان باید فارغ از مسایل جانبی و سیاسی با خدایش ارتباط عبادی و معنوی برقرار کند و تکالیف دینی را انجام دهد و کاری به عملکردها و اظهارات مسئولین نداشته باشد ولی در عمل چنین نیست. 
خدمت امام جمعه مشهد معروض دارد اگر ایشان واقعا از آمار نماز خواندن در بین عامه مردم و خصوصا در بین نسل جوان اطلاع دقیق ندارند لازم است توسط مراکز معتبر ‌در این مورد تحقیق دقیق به عمل آید تا واقعیت برای ایشان روشن شود. البته در تحقیقات به زواری که از شهرهای دور و نزدیک وارد مشهد می‌شوند اکتفا نکنند. آنگاه متوجه خواهند شد وضعیت نماز به عنوان ستون دین به چه شکل است. همچنین همراه با تحقیق فوق، علت نماز نخواندن آنها را هم مورد بررسی قرار بدهند.
تحقیق در این مورد، این حسن را دارد که از سوی مسئولین و روحانیون و متولیان دینی برای جذب مردم به دین و اجرای تکالیف دینی اقداماتی صورت گیرد و در بعضی امور تجدید نظر به عمل آید. دعوت به خداپرستی و اجرای تکالیف دینی با زبان و لسان نمی‌شود و باید با عمل باشد: ‌»کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم». آیا در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشخاصی که مسئولیت در نظام راپذیرفتند با عملکردشان مبلغ خوبی برای اسلام در بین مردم و خصوصا جوانان بودند؟ آیا امامان جمعه و جماعت با مهربانی با جامعه برخورد کردند؟‌ با نیازهای نسل جوان آشنا بودند و در رفع آنها کوشا بودند؟ یا رفتار و گفتارشان با درشت‌گویی و برخوردهای خشم‌آلود و توهین همراه بود؟ 
نقل شده: «کاد الفقر این یکون کفرا» یا در جایی دیگر گفته شد: «لا معاش له معاد له.» در جامعه‌ای که شرایط اقتصادی خوب نباشد و معیشت آحاد جامعه تامین نباشد نباید انتظار داشت کفر افزایش پیدا نکند و مردم از انجام فرایض مذهبی فاصله نگیرند.
آقای علم‌الهدی اگر واقعا می‌خواهند نسل جوان جذب مسایل دینی بشوند باید از خودشان سوال کنند در سال‌های اخیر چقدر به مطالبات نسل جوان مشهد توجه کردند و با مهربانی برخورد کردند و سعی در برطرف کردن مشکلات جامعه در زمینه‌های فرهنگی و هنری و مالی و اقتصادی و... بودند؟
کد مطلب: 177498
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *