۰
شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۵

اسکوچیچ،کی‌روش و جام جهانی قطر

سیف‌الرضا شهابی
اسکوچیچ،کی‌روش و جام جهانی قطر
جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر برای تیم فوتبال جمهوری اسلامی ایران به پایان رسید و اکنون وقت آن است تا نگاهی به گذشته انداخته شود و اگر مسئولین مربوطه از گذشته درس نمی‌گیرند لااقل در تاریخ ثبت شود.
تیم ملی فوتبال ایران با دو شکست در مقابل بحرین و عراق در دوران مربیگری «مارک ویلموتس» بلژیکی که بعدها عامل ضرر و زیان مالی هنگفت برای جمهوری اسلامی شد در مرحله پیش مقدماتی در حال حذف شدن بود که در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ اعلام شد «دراکان اسکوچیچ» کروات که تا تاریخ انتخابش به مربیگری تیم ملی ایران مربیگری چند باشگاه داخلی را بر عهده داشت و چندان هم معروف و پر آوازه نبود برای سرمربیگری تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی انتخاب شد .
اسکوچیچ از آغاز مربیگری تیم ملی با مدیریت مناسب موفق شد با چهار پیروزی متوالی در مقابل هنگ کنگ، بحرین، کامبوج و عراق از حذف شدن تیم ملی جلوگیری کند و ناکامی‌های گذشته را جبران و به موفقیت تبدیل کند و امید راهیابی به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را به اردوی تیم ملی باز گرداند بطوریکه در مجموع ۱۸ بازی، ۱۵ بازی را با برد و دو بازی را با مساوی و یک بازی را با شکست به پایان رساند و این در حالی بود که با روش تهاجمی که برای تیم ملی در پیش گرفته بود در ۱۸ مسابقه، تیم ملی موفق شد ۲۲ گل بزند و تنها ۴ گل دریافت کرد.
 در این دوره تیم ایران اولین تیم آسیایی بود که جواز ورود به جام جهانی را دریافت کرد. طبعا در هر کشوری چنین وضعی رخ بدهد از مربی تشکر و حمایت می‌شود تا با روحیه‌ای بهتر به کارش ادامه بدهد . اما با انتخاباتی که در شهریور ۱۴۰۱ در فدراسیون فوتبال برگزار شد و انتخاب آقای «مهدی تاج» به ریاست فدراسیون، به جای تقدیر و حمایت از عملکرد خوب و شایسته اسکوچیچ، متاسفانه اعلام شد وی از مربیگری کنار گذاشته می‌شود و به جایش آقای «کارلوس کی‌روش» پرتغالی برای مربیگری انتخاب می‌شود. در همان زمان بسیاری از دلسوزان ورزش کشور موافق این تغییر نبودند و آن را به مصلحت تیم ملی نمی‌دانستند و ضمن این که جفا در حق مربی کروات قلمداد کردند آن را ناشی از مافیای فوتبال در کشور دانستند که هیچ تعهد اخلاقی را بر نمی‌تابد و منافع شخصی و مادی را در اولویت قرار می‌دهد. همچنین تلاش‌های بعضی از بازیکنان که با چند بازی در تیم‌های خارجی تصور می‌کنند در حد چهره‌های پر آوازه فوتبال جهان قرار گرفتند و باید فدراسیون را در اختیار بگیرند در این تغییر بی تاثیر نبودند و ضعف حاکم بر ورزش کشور این فرصت را فراهم کرد .
جای اسکوچیچ شخصی انتخاب شد که دو بار در جام جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ امتحان خودش را برای فوتبال ایران پس داده بود و موفق نشد تیم را به مرحله حذفی برساند و همچنین برای تیم‌های کلمبیا و مصر هم موفق عمل نکرده بود و آنها را نتوانست به همین دوره از رقابت‌های جام جهانی برساند. 
در بدترین حالت با مربیگری اسکوچیچ در جام جهانی، نتیجه همین می‌شد که اکنون شد و چه نیازی به این تغییر و هزینه اضافی از جیب مردم بود؟
آیا سزاوار بود در حق اسکوچیچ این چنین رفتار شود؟ مسئولین محترم خودشان را مسلمان می‌دانند اما کجای اسلام اجازه می‌دهد اخلاق کنار گذاشته شود؟
باید بدانیم حق و حقیقتی بر جهان و نظام خلقت و هستی به نام خدا حاکم است و در حق هر شخص یا جامعه‌ای جفا بشود جوابش را در همین دنیا هم خواهند دید و در قطر هم دیدیم.
کد مطلب: 182613
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *