کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گردن کلفت‌هایی که«جمل»را به پا کردند!

هادی سروش

14 آذر 1401 ساعت 21:44


دهم جمادی الاولی، روزی است که جنگ جمل در تاریخ اسلام رقم خورد. نبرد خونین جمل؛ اول از یک زیاده‌خواهی در «ثروت» آغاز شد و سپس به زیاده‌خواهی در «قدرت» رسید و در همان نقطه متوقف شده و زیاده‌خواهان را دفن کرد.
به روایت شیخ مفید مجموع کشته‌های دو سپاه به ۲۵ هزار نفر که شهادتین می‌گفتند، انجامید !
نکته‌ای کلی از جنگ جمل بدست می‌آید این است که اگر کسانی در دوران یک حاکمیتی - خلیفه دوم و سوم- با پول بیت المال به بهانه ایثار و خدمت، گردن کلفت کردند و بعدها به حکم عدالت - دوران حاکمیت امام علی(ع)- از آن «ارتزاق نجومی» محروم شوند، در مقابل «حاکمیت حق» صف کشیده و شمشیر رها خواهند کرد !
باری؛ شیخ مفید کتاب ارزشمندی در رابطه با جمل نوشته که با عنوان «نبرد جمل» ترجمه و منتشر شده است. مطلبِ مفیدی از جناب شیخ مفید را تقدیم‌ می‌کنم که در منابع اهل سنت نیز آمده است؛
در جنگ جمل، عایشه در هودجى بر روی شتر، وارد میدان شد. برای او در هودج سوراخى ساخته بودند تا بتواند جنگ را نظاره کند.از فردى كه افسار شترش را گرفته بود، پرسید: على کجاست؟
آن شخص گفت: او همان كسى است که ايستاده و دستش را به سوى آسمان بلند كرده است.
عایشه نگاه كرد و گفت: چه‌قدر شبيه برادرش هست.
آن مرد پرسید: برادر او كيست؟
عایشه گفت: پیامبر خدا (ص).
آن مرد گفت: من با كسى كه برادر پیامبر خداست، نخواهم جنگيد؛ افسار شتر عایشه را رها كرد و به لشكر على بن أبى‌طالب (ع) پيوست. (المحاسن و المساوئ بیهقی، ج۱، ص۴۳)
اگر ملاک و خط اصلی را از دست ندهیم، می‌توانیم در تمام فتنه‌های احتمالی روزگار که با «رنگ دین» گرد وخاک به پا می‌کنند، جان سالم بدر بریم. و آن خط اصلی؛ آموزه‌های راستین - و نه من درآوردی- قرآن و عترت است.


کد مطلب: 182852

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/182852/گردن-کلفت-هایی-جمل-پا-کردند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir