۰
شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۵

سپاه پاسداران و اروپا؛از پارلمان تا شورا

سیف‌الرضا شهابی
سپاه پاسداران و اروپا؛از پارلمان تا شورا
پس از آنکه نمایندگان پارلمان اروپا که اکثرا از لیبرال‌ها و راست افراطی و احزاب سبز در آن حضور دارند به تروریستی بودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران رای مثبت دادند و در قطعنامه‌ای غیر الزام آور بر قرار گرفتن سپاه در بین گروه‌های تروریستی تاکید کردند، همه چشم‌ها به شورای امور خارجه اتحادیه اروپا که از وزیران خارجه ۲۷ کشور اروپایی به ریاست «جوزف بورل» تشکیل می‌شود دوخته شد که آیا مهر تایید بر قطعنامه مصوبه پارلمان خواهد زد یا بی‌اعتنا به مصوبه پارلمان به راهی دیگر خواهد رفت؟ اگر چه بورل قبل از تشکیل شورای امور خارجه، آب پاکی روی دست نمایندگان پارلمان ریخته و در اظهار نظری گفته بود: «برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی ابتدا باید دادگاه یکی از کشورهای عضو حکم صادر کند تا این اتحادیه وارد عمل شود». وی در ادامه اظهاراتش به نکته‌ای اشاره کرد که غیر مستقیم روی سخنش را با محاکم کشورهای اروپایی می‌توان ارزیابی کرد. او گفت: «نمی‌توانید بگویید چون از شما خوشم نمی‌آید پس تروریست هستید.» احتمالا بورل خواست بگوید رای دادگاه نباید بر پایه خوش آمدن یا خوش نیامدن باشد بلکه باید مستدل باشد.
البته در روزهای اخیر، مقامات دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در ارتباط با مقامات اروپایی فعال بودند و همچنین تهدیداتی از ناحیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فرماندهان سپاه انجام گرفت تا از تصویب این طرح در شورای امور خارجه جلوگیری کنند بطوریکه سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: «در برابر اقدامات اروپایی‌ها در ارتباط با سپاه دست بسته نیستیم و هرگونه تعرضی به سپاه به هر شکلی، به عنوان تعرض به امنیت جمهوری اسلامی ایران قلمداد می‌شود و نتایج آن حتما متوجه تعرض‌کنندگان خواهد بود». شورای اتحادیه اروپا به ریاست دوره‌ای «توبیاس بیلستروم» وزیر خارجه سوئد هم سوم بهمن در شهر بروکسل بدون اعتنا به قطعنامه مصوب پارلمان اروپا از اعلام تروریستی بودن سپاه خودداری کرد و به تحریم ۳۷ فرد و نهاد بسنده کرد.
در این ارتباط توجه به چند نکته حائز اهمیت است:
۱- آیا نمایندگان پارلمان اروپا که از شورای امور خارجه اتحادیه اروپا خواستند سپاه را در گروه تروریستی قرار دهد نمی‌دانستند تا زمانی که محاکم یکی از کشورهای اروپایی حکم بر تروریستی بودن سپاه صادر نکند چنین کاری به گفته بورل، غیر قانونی است؟ مگر این که بپذیریم تقسیم کار شد یکی نقش پلیس بد و یکی نقش پلیس خوب را بازی کردند.
۲- قابل توجه ایرانیانی که در استراسبورگ برای تروریستی اعلام کردن اجتماع کردند، چنین طرح‌هایی نیاز به طی پروسه‌ای احتمالا طولانی دارد و بعید است دولت‌های اروپایی به علل مختلف از جمله اقتصادی که ۱۲ درصد تجارت اتحادیه اروپا با ایران است و دلایل دیگر بخواهند این پروسه طولانی را در کوتاه مدت طی شود.
۳- به این نکته باید توجه شود حرکتی ناسنجیده از سوی هر دو طرف، اروپا و ایران می‌تواند منشا بسیاری از جنگ‌ها و درگیری‌های نظامی بشود و بسیاری از کشورها و مناطق جهان را ناخواسته وارد برخوردهای نظامی کند و در پایان به سود هیچ کشور و اتحادیه‌ای تمام نخواهد شد و حتی بعید است مخالفان جمهوری اسلامی هم دستاوردی داشته باشند.
۴- اگر درگیری نظامی شروع بشود پایانش مشخص نخواهد بود. اکنون هیچ شخصی نمی‌داند درگیری‌های اوکراین بعد از این همه کشته از دو طرف و تخریب‌ها چه زمان و با چه نتیجه‌ای به پایان خواهد رسید.
۵ - اروپا به خاورمیانه نزدیک است و خاورمیانه در همسایگی اروپا قرار دارد. هر درگیری نظامی و تبعات بعد از آن ضررهای زیاد اقتصادی و تخریب زیرساخت‌ها و تلفات غیر قابل جبران انسانی برای همه طرف‌های مناقشه و سیل مهاجرت بر جای خواهد گذاشت.
کد مطلب: 188025
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *