۰
سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۰۸

بعد از عربستان نوبت مصر است

سيف‌الرضا شهابي
بعد از عربستان نوبت مصر است
 وقوع انقلاب اسلامي ايران در سال 1357 (سال 1978 ميلادي) با سفر سادات رئيس جمهور وقت مصر به اسرائيل در نوامبر 1977 و سخنراني در کنست و در پي آن قرار داد کمپ ديويد بين سادات و مفاخيم بگين نخست وزير وقت اسرائيل با نظارت جيمي کارتر رئيس جمهور آمريکا در مارس 1979 همزمان شده بود، فضاي جهان عرب و بالطبع جهان اسلام عليه اقدام ساختارشکنانه سادات شکل گرفته بود تا جائيکه اتحاديه عرب، مصر را محکوم و اخراج کرد و مقر اتحاديه عرب از قاهره به تونس منتقل شد و کشورهاي عربي يکپارچه عليه مصر شوريده بودند و روابطشان را با قاهره قطع کردند. در چنان فضايي رهبران انقلاب اسلامي که داعيه دفاع از فلسطين و مخالفت با موجوديت رژيم صهيونيستي داشتند نمي‌توانستند ساکت بنشينند و نظاره‌گر باشند و عکس‌العملي بروز ندهند و جمهوري نوپاي اسلامي روابط خودش را با مصر قطع کرد. البته ميزباني سادات از شاه فراري ايران بر نگراني تهران از سادات افزوده بود.
بعد از شروع جنگ ايران و عراق، کشورهاي عربي به طرف مصر به عنوان قدرتمندترين کشور در جهان عرب بازگشتند و به تجديد رابطه اقدام کردند تا از نيروهاي مصري در جنگ عليه ايران استفاده شود و ده سال بعد از اخراج مجددا مصر به اتحاديه عرب بازگشت. در اين ميان مواضع خصمانه و قطع رابطه بين تهران و قاهره ادامه پيدا کرد اگر چه در پاره‌اي مواقع چراغ سبز براي آشتي چشمک مي‌زدند ولي سريعا چراغ قرمز روشن مي‌شد و همچنان قطع ارتباط به قوت خود پا بر جا ماند.
سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهور اسبق ايران در ژنو با حسني مبارک رئيس جمهور اسبق مصر ديدار و گفتگو داشت و بهترين فرصت بود تا روابط ديپلماتيک بين دو کشور قدرتمند منطقه با سابقه طولاني در دوستي و حسن روابط تاريخي برقرار گردد که متاسفانه از اين فرصت استفاده بهينه نشد .
محمود احمدي‌نژاد در دوران رياست جمهوري در سال 1391 و در دوران رياست جمهوري محمد مرسي از اعضاي اخوان المسلمين سفري به مصر داشت. اين سفر با حاشيه‌هايي مخصوصا از سوي رهبران الازهر مصر همراه بود و شيخ الازهر از رئيس جمهور ايران خواست تا در جمهوري اسلامي به بعضي از موضوعات بيشتر توجه شود تا مسير تفاهم ميان دو طرف هموار گردد .
نبايد از نظر دور داشت نفوذ لابي صهيونيستي در قاهره مانع از برقراري رابطه مي‌شود. اکنون و بعد از اقدامات اخير از سوي رياض و تهران در جهت تجديد رابطه فرصت طلايي فراهم شده تا ايران و مصر براي برقراري رابطه اقدام کنند. ايران و مصر دو کشور قدرتمند در خاورميانه و جهان اسلام هستند که بايد از نقاط اختلاف در تمام ابعاد و حوزه‌ها دوري کنند و در سايه مذاکرات در جوي آکنده حسن تفاهم اختلافات را حل کنند و بر تقويت مشترکات همت بورزند.
اميد است دو کشور پي برده باشند فضاي جهاني و منطقه‌اي نسبت به دهه‌هاي قبل تغيير پيدا کرده و قطع رابطه بين تهران و قاهره به نفع دو کشور و منطقه نيست؛ همانطورکه رياض به اين واقعيت واقف شده .اعمال هر گونه تعلل به نفع هيچکدام از دو کشور و حتي ساير کشورهاي منطقه نخواهد بود.
 
 
کد مطلب: 191793
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *