۰
يکشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۱۶

عقب‌نشینی تاکتیکی نتانیاهو در محاصره مخالفان

سیف‌الرضا شهابی
عقب‌نشینی تاکتیکی نتانیاهو در محاصره مخالفان
در ایام تعطیلات سال جدید و نوروز که مطبوعات در داخل انتشار پیدا نمی‌کردند حوادث مهمی در گوشه و کنار دنیا بوقوع پیوست که پرداختن به هر کدام می‌تواند یادداشتی جداگانه را به خود اختصاص بدهد. در میان رویدادهای مهم که به وقوع پیوسته و توجه محافل سیاسی و رسانه‌های منطقه و بین‌المللی را به خود جلب کرده ادامه اعتراضات در اسرائیل است که از چند هفته قبل شروع شده و در نوع خود در تاریخ این رژیم بی سابقه است.
چند اتفاق در تاریخ اسرائیل در چند ماه اخیر به وقوع پیوست که در ارتباط با یکدیگر قرار دارند و در اعتراضات جاری موثر هستند عبارتند از:
۱- انتخاب مجدد نتانیاهو به نخست وزیری: وی برای کسب آرای رای دهندگان به هر ترفندی متوسل شد تا در راس هیات دولت قرار گیرد حتی به بهای ائتلاف با افراطی‌ترین گروه‌های راست و افراد تندرو مذهبی و بازی دادن آن‌ها در معادلات داخلی اسرائیل. این موضوع سبب ایجاد حساسیت در رقبای سیاسی وی و احزاب چپ در اسرائیل شد.
۲- روی کار آمدن دولت دست راستی که تحت کنترل تندروهای افراطی قرار دارد و در عمر رژیم صهیونیستی دولتی با این ترکیب از افراد تندرو سابقه نداشته است بطوریکه روشنفکران و لیبرال‌های اسرائیل نسبت به آن حساسیت پیدا کردند.
۳- از همه مهمتر، تضعیف قوه قضایی و انتقال بخش مهم از قدرت سیستم قضایی به قوه مقننه که اکنون اکثریت اعضای کنست در اختیار نتانیاهو قرار دارد. نخست وزیر به منظور دور نگه داشتن اعضای کابینه از تعقیب قضایی و ایجاد مصونیت حقوقی برای خودش و اعضای دولت برخلاف اصل مسلم دمکراسی گام بر داشت. 
علل فوق به اضافه علل دیگر سبب شد اعتراضات و درگیری شدید بین دولت نتانیاهو و مخالفانش شروع شود و اقشار مختلف به صف مخالفان که تا این حد از مخالفت در تاریخ رژیم صهیونیستی سابقه نداشته بپیوندند بطوری‌که لایه‌هایی از ارتش را در بر گرفت و خلبانان اسرائیلی حاضر نشدند هواپیمای حامل نتانیاهو را به پرواز در آورند و شخصی که طولانی‌ترین دوره نخست وزیری در رزومه خود دارد با تاخیر چند ساعته وارد لندن شد.
نتانیاهو و اعضای دولت برای این که از تعقیب قضایی دور بمانند و مصونیت قضایی پیدا کنند حاضر شدند اسرائیل را تا پرتگاه سقوط سوق بدهند تا جایی که رییس جمهور اسرائیل احساس خطر کرد و صریحا اعلام کرد کیان رژیم صهیونیستی را در ورطه اضمحلال و نابودی می‌بینم و آینده خوبی را پیش بینی نمی‌کنم.
همچنین در آن سوی مرزهای اسرائیل، رئیس جمهور مهمترین کشور حامی اسرائیل یعنی جو بایدن در روز سه شنبه هشتم فروردین ۱۴۰۲ به نتانیاهو هشدار داد و توصیه کرد از کارهایی که خلاف رویه قانونی است دست بر دارد.
اشتباه بزرگ نتانياهو این بود که این بار در وضعیتی، نخست وزیر شد که شخصی نظیر جو بایدن معاون اوباما در کاخ سفید است. بایدن بد اخلاقی و بی اعتنایی نتانياهو به اوباما را در سفر به واشنگتن در دوران ریاست جمهوری اوباما فراموش نکرده.
اصولا از زمان تشکیل اسرائیل هر شخصی که به نخست وزیری رژیم صهیونیستی انتخاب می‌شود در دو سه ماه اول نخست وزیری از سوی رییس جمهور آمریکا به کاخ سفید دعوت می‌شود و اکنون بعد از حدود سه ماه از نخست وزیری نتانیاهو علاوه بر این که به کاخ سفید دعوت نشده ظاهرا قرار هم نیست در آینده نزدیک دعوت شود.
به هر حال نتانیاهو تحت فشار داخلی و خارجی مجبور شد طرح تضعیف دستگاه قضایی را متوقف کند .علت توقف این است: اگر کاملا کنار بگذارد ممکن است وزیران تندرو از جمله وزیر دادگستری استعفا بدهند و دولت وی در خطر سقوط قرار بگیرد و اگر همچون گذشته بر تصویب در کنست اصرار بورزد ممکن است در اثر فشار مخالفان داخلی و خارجی از پا در بیاید. به ناچار دستور توقف داد تا شاید بتواند زمان بخرد و بین مخالفان اختلاف ایجاد کند و از تعداد میلیونی تظاهرکنندگان مخالف و معترضین بکاهد و به قولی می‌خواهد از این ستون به آن ستون فرجی پیدا کند.
 
کد مطلب: 192847
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *