۰
شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۱۴

مقامات اروپایی در پکنبه دنبال چه بودند؟

سیف‌الرضا شهابی
مقامات اروپایی در پکنبه دنبال چه بودند؟
بعد از ورود ارتش روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ نگاه دولتمردان کشورهای مختلف خصوصا آمریکا و اروپا به چین دوخته شده بود تا ببینند دولتمردان چینی چه موضعی اتخاذ می‌کنند؟ آیا روسیه را محکوم می‌کنند یا موضعی محتاطانه و دو پهلو می‌گیرند؟ یا به حمایت از روسیه بر می‌خیزند؟
چینی‌ها تا یک سال سکوت کردند یا حداقل با صراحت حمایت نکردند و بتدریج ورود پیدا کردند و طرح صلحی را مطرح کردند اما آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها روی خوشی به طرح صلح نشان ندادند .
 در پی اعلام طرح صلح مزبور و بی توجهی غربی‌ها، چینی‌ها تصمیم گرفتند پوتین را بیشتر از این معطل نگذارند. شی جین پینگ به همراه هیاتی از مسئولین کشورش راهی مسکو شد تا این پیام را به غربی‌ها برساند که نباید به طرح صلح چین بی‌اعتنایی می‌کردند و پیامد بی‌اعتنایی، فشردن دست‌های پوتین توسط رئیس جمهور چین است .
 چینی‌ها خواستند با این سفر خشم خودشان را از اروپایی‌ها بیشتر در منظر دولتمردان اتحادیه اروپا به نمایش بگذارند و به این ترتیب، خواب را از چشمان مردان سیاست در اروپا ربودند و لرزه بر پیکر سیاسی کشورهای غربی وارد کردند تا جایی که اروپایی‌ها بر آن شدند تا هر طوری شده از پکن بخواهند حمایت از مسکو را متوقف کند و از هر نوع کمک خودداری کند زیرا اروپایی‌ها واقفند حمایت پکن از مسکو ممکن است همراه با عواقبی همچون شکست برای اوکراین و کشورهای غربی باشد. به این خاطر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و خانم اورزلا فون درلاین رئیس راستگرای افراطی کمیسیون اروپا و از مخالفان روسیه و چین و طرفدار ناتو در راس یک تیم بزرگ تجاری و انرژی در روز چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ به پکن سفر کردند. شایان ذکر است، در ماه‌های اخیر اولاف شولتز رئیس جمهور آلمان و پدرو سانچر نخست وزیر اسپانیا به پکن سفر کرده بودند تا مانع از حمایت چین از روسیه شوند اما ظاهرا سفرهای قبلی افاقه نکرد و این بار دو شخصیت دیگر اروپایی با نگرانی راهی پکن شدند .
مکرون در پکن خطاب به رئیس جمهور چین گفت :«تجاوز روسیه به اوکراین ضربه سنگینی به ثبات اروپا زد و چندین دهه صلح این قاره را پایان داد. من می‌دانم که می‌توانم روی شما حساب کنم که روسیه را سر عقل بیاورید تا پای مذاکره بیاید .
شی چین پینگ در مقابل گفت: «رسیدن به صلح به زبان دیپلماسی معتقد است اما جهان امروز دستخوش تغییرات بزرگ تاریخی شده؛ فرانسه و چین در دو طرف جنگ اوکراین قرار گرفته اند و این رسیدن به نتیجه را سخت می‌کند».
دقت در پاسخ رئیس جمهور چین مشخص می‌کند اولا چینی‌ها به صلح به زبان دیپلماسی معتقدند ولی اروپایی‌ها به طرح صلح چین بی‌اعتنایی کردند. ثانیا عملا موضع چین را بیان کرد و گفت که فرانسه و چین در دو طرف جنگ اوکراین قرار گرفته اند .
 رئیس کمیسیون اروپا هم از چینی‌ها خواست از کمک به روسیه خودداری کنند .سفرهای پی در پی مقامات اروپایی به چین در ماه‌ها و روزهای اخیر، نشان از توانمندی چین در حوزه ژئوپلیتیک است و اگر چین حمایت عملی از روسیه بکند و احیانا بطور مستقیم یا حتی غیر مستقیم از طریق انواع کمک‌ها وارد درگیری اوکراین شود قطعا معادلات را پیچیده‌تر و سخت‌تر خواهد کرد و توازن قوا را تغییر خواهد داد و کار را برای اتحادیه اروپا پیچیده‌تر می‌کند.
چینی‌ها به استیصال غربی‌ها واقفند و نمی‌خواهند خودشان را ارزان بفروشند و انتظاراتی از اروپایی‌ها خواهند داشت که احتمالا یکی از درخواست‌هایشان همکاری اروپا با چین در مقابله با یکجانبه‌گرایی و هژمونی طلبی آمریکا است که جهان را به سمت جنگی خطرناک سوق می‌دهد و دیگر درخواستشان، موافقت اتحادیه اروپا با الحاق تایوان به پکن است یا شاید هم هیچ درخواستی از اروپا نداشته باشند و به حمایت همه جانبه از روسیه برای وقوع اتفاقاتی که در یکصد سال اخیر سابقه نداشته، براساس اظهاراتی که رئیس‌جمهور چین در مسکو خطاب به رئیس جمهور روسیه گفته، ادامه بدهند .
 
کد مطلب: 193342
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *